• Interpretacja indywidualn...
  04.05.2024

IPPB1/415-1506/12-2/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 stycznia 2013 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 488 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu oraz sposobu skorygowania kosztów uzyskania przychodów o odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych w związku z otrzymaną dotacją – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu oraz sposobu skorygowania kosztów uzyskania przychodów o odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych w związku z otrzymaną dotacją.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą-produkcja wyrobów kosmetycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 27 listopada 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie wsparcia finansowego na zakup nowych środków trwałych/wtryskarki + oprzyrządowanie/w ramach programu unijnego-Wdrożenie Nowoczesnych technologii Produkcji Kosmetyków. Wniosek w dniu 22.03.2010 r. został pozytywnie oceniony przez Regionalną Instytucję Finansująca-Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw, uzyskując 95 pkt., jednakże ze względów na wyczerpanie środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach przedmiotowej rundy aplikacyjnej, podpisanie umowy wsparcia było w tym czasie niemożliwe. Ponieważ Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania z własnych środków kupił w grudniu 2010 r. w/w wtryskarkę - wartość zakupu 429096,05. Zakupiona wtryskarka została w maju 2011 r. przyjęta dokumentem OT do ewidencji środków trwałych. Od miesiąca czerwca 2011 r. naliczana jest w koszty amortyzacja w wysokości 5006,13 miesięcznie. W miesiącu czerwcu 2012 r. Wnioskodawca został poinformowany, że może skorzystać z dofinansowania w ramach złożonego wniosku na zakup w/w wtryskarki. 04.09.2012 r. Wnioskodawca podpisał stosowną umowę na dofinansowanie w wysokości 40% do wartości zakupionego środka trwałego w ramach programu.
W tym stanie faktyczno prawnym, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej rozliczenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku otrzymania dotacji na zakupiony i amortyzowany środek trwały jest następujące. Bezsporne jest, że Wnioskodawca poniósł wydatki kwalifikowane związane z realizacją projektu i że następowały odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środka trwałego które zaliczane zostały do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Bezsporne jest, że wniosek o wsparcie został złożony, umowa podpisana i dotację na cel i przedmiot wniosku do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał.
W tym stanie faktyczno prawnym nie może być wątpliwości, że:
odpisy amortyzacyjne od wartości środka trwałego, którego nabycie jest dofinansowane, naliczane do dnia otrzymania dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości w okresach, w których były dokonane:
w miesiącu otrzymania dotacji/wpływ dotacji na rachunek bankowy/należy zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów o część kwoty dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych, w jakiej proporcji pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wysokości początkowej tego środka. Natomiast począwszy od miesiąca, w którym dotacja została otrzymana, do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kwoty odpisów amortyzacyjnych ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy korektę kosztów z tytułu naliczonej amortyzacji za rok 2011, 2012 należy dokonać jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji (wpływu na konto bankowe)...
Zdaniem Wnioskodawcy,
Odpis amortyzacyjny do czasu otrzymania dotacji (wpływ dotacji na konto bankowe) stanowi koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Jednakże w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie np. jej przyrzeczenia) Wnioskodawca zobowiązany jest do zmniejszenia kosztów podatkowych o tę część dotychczasowych (tj. naliczonych od rozpoczęcia amortyzacji do miesiąca poprzedzającego miesiąc otrzymania dotacji) odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada udziałowi dotacji w wartości początkowej amortyzowanego składnika majątku. Korekty kosztów podatkowych z tego tytułu należy dokonać jednorazowo w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał dotację.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
W myśl art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
Zgodnie z art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
maszyny, urządzenia i środki transportu,
inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z art. 22f ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.
W myśl art. 22h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części, wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (…) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Oznacza to, że wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień cyt. art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, stosownej korekty odpisów amortyzacyjnych w tym zakresie należy dokonać w tych miesiącach (okresach), w których zostały one wykazane w wysokości zawyżonej.
Wyjaśnić przy tym należy, iż powyższy przepis dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane, np. z otrzymanej dotacji. Zauważyć przy tym należy, iż co do zasady, podatnik podpisując umowę o dotację ma już pewność, że będzie miał zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek, co oznacza, że ostatecznie nie poniesie ciężaru finansowego związanego z nabyciem środków trwałych. W konsekwencji ujmowanie odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów podatkowych w miesiącach po podpisaniu umowy o dotację, a przed jej otrzymaniem nie znajduje nie tylko prawnego, ale i racjonalnego uzasadnienia.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 27 listopada 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie wsparcia finansowego na zakup nowych środków trwałych/wtryskarki + oprzyrządowanie/w ramach programu unijnego-Wdrożenie Nowoczesnych technologii Produkcji Kosmetyków. Wniosek w dniu 22.03.2010 r. został pozytywnie oceniony przez Regionalną Instytucję Finansująca-Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw, uzyskując 95 pkt., jednakże ze względów na wyczerpanie środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach przedmiotowej rundy aplikacyjnej, podpisanie umowy wsparcia było w tym czasie niemożliwe. Ponieważ Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania z własnych środków kupił w grudniu 2010 r. w/w wtryskarkę. Zakupiona wtryskarka została w maju 2011 r. przyjęta dokumentem OT do ewidencji środków trwałych. Od miesiąca czerwca 2011 r. naliczana jest w koszty amortyzacja. W miesiącu czerwcu 2012 r. Wnioskodawca został poinformowany, że może skorzystać z dofinansowania w ramach złożonego wniosku na zakup w/w wtryskarki. 04.09.2012 r. Wnioskodawca podpisał stosowna umowę na dofinansowanie w wysokości 40 % do wartości zakupionego środka trwałego.
Zatem, po otrzymaniu refundacji poniesionych wydatków, przeznaczonych na zakup lub wytworzenie albo ulepszenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania (zmniejszenia) kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania (zwiększenia) podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.
W przypadku, gdy dotacja przeznaczona była na zakup środków trwałych, podatnik zobowiązany jest dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach (okresach), w których wykazał je w wysokości zawyżonej.
Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż po otrzymaniu refundacji poniesionych wydatków, przeznaczonych na zakup środków trwałych Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach (okresach), w których wykazał je w wysokości zawyżonej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...