• Decyzja o zakresie stosow...
  10.05.2024

PB I-2/4150/IN?110/US Ł-Śr./06/MM

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 5 czerwca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 289 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy na dzień wystąpienia dwóch wspólników (małżonków) z czteroosobowej spółki jawnej należy zapłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu z remanentu likwidacyjnego?

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście z dnia 12.01.2006r. Nr I-1/413/12/20/2006.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W złożonym zapytaniu z dnia 21.02.2006r. złożyła Pani wniosek o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wątpliwości Pani powstały na tle następującego stanu faktycznego:

Spośród czworga wspólników spółki jawnej (dwa małżeństwa), z których każdy posiadał udziały w wysokości 25%, dwóch wspólników wypowiedziało udział w tej spółce (po jednej osobie z każdego małżeństwa). Pozostali dwaj wspólnicy zamierzają kontynuować działalność gospodarczą spółki w zmniejszonym składzie osobowym, posiadając 50% udziałów w kapitale spółki, który pozostanie bez zmian. Występujący wspólnicy nie będą prowadzić żadnej działalności gospodarczej.

Na dzień wystąpienia wspólników ze spółki sporządzony zostanie spis z natury. Zapasy składników majątkowych nie będą podlegały podziałowi pomiędzy wspólników, lecz pozostaną w spółce i wykorzystywane będą przez pozostających w spółce wspólników na potrzeby kontynuowanej przez nich działalności gospodarczej w formie spółki jawnej.

Wobec powyższego zwróciła się Pani z zapytaniem - czy na dzień zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednego ze wspólników należy zapłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu z remanentu likwidacyjnego.

W Pani ocenie sporządzenie spisu z natury na dzień wyrejestrowania wspólnika-współmałżonka z ewidencji działalności gospodarczej służy wyłącznie ustaleniu faktycznych dochodów przypadających na każdego wspólnika spółki, ale nie obliguje do zapłaty 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Organ podatkowy pierwszej instancji postanowieniem z dnia 15.05.2006r. Nr I-1/413/12/20/2006 podzielił Pani stanowisko, uznając, iż wystąpienie ze spółki jawnej współmałżonków wspólników kontynuujących jej działalność nie pociąga za sobą sporządzenia spisu z natury w związku z likwidacją działalności gospodarczej. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowegi Łódź-Śródmieście sporządzenie spisu z natury w tym przypadku obowiązuje w celu określenia dochodu do opodatkowania dla każdego wspólnika za okres działania spółki jawnej w składzie czteroosobowym zgodnie z treścią art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem, a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa zmienia go niniejszą decyzją.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego zarówno stanowisko wnioskodawcy jak i Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle postanowień art. 4 §1 pkt 1 i art. 22 §1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka jawna jest spółką osobową, tym samym, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody z udziału w takiej spółce opodatkowane są osobno u każdej osoby, będącej wspólnikiem takiej spółki, w stosunku do jej udziału, albowiem podatnikiem nie jest ww. spółka lecz osoba fizyczna.

Opodatkowaniu podlegają więc nie dochody spółki jawnej, lecz dochód osiągany przez każdego ze wspólników, do którego ustalenia stosować należy reguły przewidziane w powołanej wyżej ustawie.

Wobec powyższego, dla wspólnika występującego ze spółki jawnej wiązać się to będzie z całkowitym wygaśnięciem źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a dla celów podatku dochodowego zdarzenie takie uznaje się za likwidację działalności gospodarczej w tej spółce. Podatnik, w takim przypadku zobligowany jest do powiadomienia o fakcie likwidacji działalności gospodarczej Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorstwa. W zawiadomieniu takim należy określić datę likwidacji działalności. W takiej sytuacji na podatniku ciąży obowiązek ustalenia i uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego - zgodnie z przepisem art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ww. ustawy na dzień likwidacji konieczne jest sporządzenie spisu pozostałych na ten dzień towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półfabrykatów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz związanych z wykonywaną działalnością rzeczowych składników majątku niebędących środkami trwałymi i dokonanie ich wyceny według cen zakupu. Dochód do opodatkowania ustala się stosując do wartości remanentu likwidacyjnego wskaźnik procentowy wynikający z udziału dochodu w przychodach - w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że po wystąpieniu ze spółki jawnej nie zamierza Pani dalej kontynuować działalności gospodarczej. A zatem, w Pani sytuacji następuje całkowite wygaśnięcie źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które dla celów podatku dochodowego, jak już wyżej wspomniano, jest równoznaczne dla Pani z likwidacją działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stosownie do art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w Pani przypadku, podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek ten jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest zobowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (...).

Podsumowując, jeżeli więc po wystąpieniu ze spółki nie będzie Pani kontynuowała działalności gospodarczej, czyli źródło przychodów jakim jest działalność gospodarcza - wygaśnie, powstaje obowiązek określenia dochodu z tytułu likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej oraz obowiązek zapłacenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz Pani stanowisko należy uznać za nieprawidłowe, tym samym zasadna jest zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście z dnia 15.05.2006r. Nr I-1/413/12/20/2006 z uwagi na udzielenie Pani błędnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa, dotyczących ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności orzeczono jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...