• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

IPPP3/443-549/10-3/MG

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2010 r. (data wpływu 04.06.2010 r.) uzupełnionego w dniu 10.06.2010 r. (data wpływu 11.06.2010) r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 04.06.2010 r. uzupełniony pismem z dnia 10.06.2010 r. (data wpływu 11.06.2010 r.) wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zostało wybrane przez Urząd Marszałkowski Województwa do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju — oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W związku z tym korzysta i będzie korzystało z dotacji w ramach 4.2 i 4.3 (projekty współpracy i funkcjonowanie LGD w latach 2009-2015.

Ponieważ Stowarzyszenie zostało wybrane do realizacji LSR, podpisując także umowę na funkcjonowanie, nabywanie umiejętności i aktywizację — poniosło już koszty na wyposażenie i utrzymanie biura LGD. Z ww. dotacji Stowarzyszenie w ramach działań PROW 2007-2013 finansuje koszty utrzymania swojego biura, w tym koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia w sprzęt biurowy, w tym komputerowy, koszty obsługi księgowej, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dot. możliwości pozyskiwania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród wymienionych wyżej podmiotów. Ponadto będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi Stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym płatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o podatku. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Celem projektu będzie zapewnienie funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, która będzie pełnić funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego działaniem (gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury). LGD będzie nieodpłatnie szkoliła doradzała, zachęcała działaniami promocyjnymi, by składali wnioski o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW. Następnie LGD będzie przeprowadzała działania konkursowe i wskazywała te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone już przez inne instytucje, tj. organy administracji rządowej (ARiM R) i samorządowego szczebla wojewódzkiego (Urząd Marszałkowski Województwa). Sama LGD będzie mogła jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń.

Wszystkie świadczenia dla beneficjentów będzie świadczyła nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jej własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych nie przekroczy kwoty 50 tys. zł rocznie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność LGD związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku. LGD nie stanie się czynnym płatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Usługi świadczone przez Stowarzyszenie będące przedmiotem zapytania w ramach PKWiU mają symbol 91.33.14-00.00, usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Wydatki związane z dofinansowaniem ze środków unijnych, dokonywane przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi w ramach prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku opisano iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki Stowarzyszenia w ramach działań PROW 2007-20013 obejmują koszty utrzymania biura, w tym koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia w sprzęt biurowy, w tym komputerowy, koszty obsługi księgowej, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów. Do kosztów należy również doliczyć wszelkie koszty związane z projektami współpracy z innymi Stowarzyszeniami tj. koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych. Wnioskodawca podkreślił, iż wszelkie usługi wykonywane przez Stowarzyszenie dla potencjalnych usługobiorców wykonywane będą nieodpłatnie. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż wydatki związane z dofinansowaniem ze środków unijnych, dokonywane przez Stowarzyszenie, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi — brak związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...