• Interpretacja indywidualn...
  03.05.2024

IPTPB1/415-105/12-2/MD

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 maja 2012

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:

podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu najmu pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu najmu pokoi gościnnych osobom nieprzebywającym na wypoczynku zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%,

podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie jednoczesnego zastosowania ww. zwolnienia oraz opodatkowania ryczałtem przychodów uzyskiwanych z najmu pokoi gościnnych – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 9 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych najmu pokoi gościnnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wspólnie z żoną prowadzi gospodarstwo rolne o pow. 5,3 ha, usytuowane na terenie wiejskim. W skład gospodarstwa oprócz gruntów rolnych wchodzą zabudowania gospodarskie w postaci dwóch budynków mieszkalnych posadowionych w bezpośredniej bliskości oraz budynku inwentarsko - składowego i wiaty gospodarczej. Z obydwu budynków mieszkalnych korzysta Wnioskodawca i Jego rodzina. Wnioskodawca jest czynnym rolnikiem, nastawionym na produkcję roślinną.

W 2006 r. w jednym z budynków mieszkalnych wyodrębnił 3 pokoje z przeznaczeniem na kwaterę agroturystyczną. W Urzędzie Gminy zgłosił do ewidencji gospodarstwo agroturystyczne. Skorzystał ze zwolnienia podatkowego jakie daje art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że zwolnione od tego podatku są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Ponieważ kwaterami agroturystycznymi, w tym również kwaterą Wnioskodawcy, interesują się firmy z różnych stron kraju, które chcą zamawiać noclegi dla swoich pracowników, realizujących zlecenia poza macierzystymi zakładami pracy, Wnioskodawca wiedząc, że tym samym nie spełni jednego z warunków koniecznych do skorzystania ze zwolnienia podatkowego (nie będą to osoby przebywające na wypoczynku) opodatkował się w Urzędzie Skarbowym z tytułu tzw. najmu prywatnego, niestanowiącego formy działalności gospodarczej.

Wnioskodawca z firmą podpisuje umowę najmu części budynku mieszkalnego, na podstawie której do Urzędu Skarbowego co kwartał odprowadza podatek wg. stawki 8,5% przychodu. Do 31 stycznia rozlicza z Urzędem Skarbowym rok podatkowy wykorzystując PIT-28 i PIT-28A.

Co pewien czas z pokoi korzystają jednak również osoby (rodziny) przebywające w gospodarstwie na wypoczynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca kwaterując w swoim budynku mieszkalnym, w oparciu o te same pokoje gościnne, osoby przebywające na wypoczynku oraz pracowników firm pracujących poza miejscem swojego zamieszkania, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku kwaterowania tych pierwszych...

Czy najem prywatny i 8,5% stawka podatku od przychodów ewidencjonowanych jest właściwa w przypadku kwaterowania pracowników...

Czy obie te formy mogą mieć jednocześnie zastosowanie w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji... Przychody z agroturystyki Wnioskodawca ewidencjonuje w tzw. książce dziennego przychodu, natomiast przychody z najmu rozlicza z Urzędem Skarbowym w systemie kwartalnym wg. wymienionej wyżej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy ściśle określonej sytuacji (warunki są dokładnie zdefiniowane). Jednocześnie Wnioskodawca zauważa, że nie występuje żaden przepis ograniczający stosowanie tego zwolnienia w sytuacji, w której podatnik korzystający ze zwolnienia uzyskuje również przychody z innych źródeł. Gdyby ustawodawca chciał ograniczyć zwolnienie wyłącznie do podatników, którzy uzyskują przychody tylko z udostępniania pokoi osobom przebywającym na wypoczynku, wyraźnie by to zaznaczył w przepisach. Tymczasem przepis art. 21 w ustępach 2 i dalszych takich wyłączeń nie przewiduje.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród źródeł przychodu wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą oraz najem (z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą). Oznacza to, że wynajem składników majątkowych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą, stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów. W konsekwencji, wynajem takich składników majątkowych przez osobę fizyczną nie wiąże się z koniecznością rejestracji pozarolniczej działalności gospodarczej. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w określonym przepisem terminie, pozwala na uzyskiwanie przychodów m.in. z najmu bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej. Istotnym warunkiem jest jednak umowa najmu określająca m.in. czas najmu oraz kwotę należnego czynszu, a także charakter najmu, w tym przypadku z przeznaczeniem na cele mieszkalne.

Wnioskodawca dodaje, iż nie znalazł podstaw do zakwestionowania zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy jednoczesnym uzyskiwaniu przez podatnika przychodów z najmu prywatnego, niestanowiącego formy działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

pkt 6 - najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie natomiast do art. 9a ust. 6 tejże ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, tj. m.in. z najmu, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,

liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z treści art. 6 ust. 1b ww. ustawy, przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką prowadzi gospodarstwo rolne w skład którego wchodzą m. in. dwa budynki mieszkalne. Gospodarstwo usytuowane jest na terenach wiejskich. W 2006 r. Wnioskodawca wyodrębnił 3 pokoje gościnne z przeznaczeniem na kwatery agroturystyczne. Ponieważ kwaterami tymi interesują się firmy z różnych stron kraju, chcące zamawiać noclegi dla swych pracowników, a Wnioskodawca miał świadomość, że w ww. sytuacji nie zostaną dopełnione warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pracownicy nie są osobami przebywającymi na wypoczynku), opodatkował ww. przychody jako najem prywatny (nie stanowiący działalności gospodarczej) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co pewien czas z pokoi tych korzystają jednak również osoby oraz rodziny, które przebywają w gospodarstwie Wnioskodawcy na wypoczynku. Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje wyodrębnienia przychodów pochodzących z agroturystyki oraz najmu prywatnego.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z wynajmu - osobom przebywającym na wypoczynku – nie więcej niż 5 pokoi znajdujących się w budynkach mieszkalnych, położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym oraz dochody uzyskiwane z tytułu wyżywienia tych osób będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychody z tytułu najmu pokoi osobom, nieprzebywającym na wypoczynku (tj. pracownikom firm, z którymi Wnioskodawca podpisał umowę najmu prywatnego, niestanowiącego formy działalności gospodarczej), mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca, prowadzi odrębne ewidencje, które pozwalają na wyodrębnienie uzyskiwanych przychodów z wynajmu pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku oraz pracownikom firm, z którymi Wnioskodawca podpisał umowy najmu prywatnego, to nie ma przeszkód, aby do przychodu uzyskanego z wynajmu osobom przebywającym na wypoczynku Wnioskodawca zastosował zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w stosunku do przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu tych samych pokoi gościnnych pozostałym osobom, stosował zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, iż interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...