• Interpretacja indywidualn...
  19.05.2024

IBPP4/443-631/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu 28 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 28 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu operacyjnego projektu pn. „…”. W obiektach objętych projektem prowadzona jest i będzie działalność polegająca na udzielaniu usług w zakresie ochrony zdrowia, która zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku (załącznik nr 4, poz. 9). Projekt zakłada budowę bloku operacyjnego z zapleczem, przebudowę wejścia do szpitala, adaptację pomieszczeń przyziemia na przychodnię oraz zagospodarowanie terenu (budowa parkingów i dróg dojazdowych). Realizacja projektu pozwoli na przeniesienie bloku operacyjnego i oddziału chirurgii ortopedycznej z zabytkowego budynku Zamek do nowo wybudowanej części istniejącego pawilonu łóżkowego oraz przeniesienie przychodni z baraku typu N. pokrytego eternitem do zaadaptowanych pomieszczeń przyziemia pawilonu łóżkowego.

W piśmie z dnia 6 maja 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił dodatkowo, że w zakresie zadania „zagospodarowanie terenu (budowa parkingów i dróg dojazdowych) wchodzącego w zakres projektu „…”, Wnioskodawca nie będzie pozyskiwał przychodów z tytułu ich udostępniania. Wyznaczenie nowego dojazdu i wejścia do szpitala, jakie zakłada projekt, wymaga wskazanego zagospodarowania terenu. Obecnie dojazd do szpitala i miejsca parkingowe są bezpłatne i projektowane nowe: dojazd do szpitala oraz parkingi, będą również udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako podmiotowi wykonującemu usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przysługiwać będzie zwrot podatku naliczonego przez wykonawców i usługodawców w związku z realizacją projektu

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik wykonujący działalność polegającą na świadczeniu usług zwolnionych z podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, ponieważ nie występuje podatek należny. Zapis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego posiadają podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane. Wnioskodawca wykonuje czynności nieopodatkowane z zakresu ochrony zdrowia (zał. Nr 4 poz. 9 do ustawy) a projekt realizowany w ramach środków pochodzących z RPO będzie oddziaływał na ten zakres usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. W obiektach objętych projektem prowadzona jest i będzie działalność polegająca na udzielaniu usług w zakresie ochrony zdrowia, która zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku (załącznik nr 4, poz. 9). Projekt zakłada budowę bloku operacyjnego z zapleczem, przebudowę wejścia do szpitala, adaptację pomieszczeń przyziemia na przychodnię oraz zagospodarowanie terenu (budowa parkingów i dróg dojazdowych). Wyznaczenie nowego dojazdu i wejścia do szpitala, jakie zakłada projekt, wymaga wskazanego zagospodarowania terenu. Obecnie dojazd do szpitala i miejsca parkingowe są bezpłatne i projektowane nowe: dojazd do szpitala oraz parkingi, będą również udostępniane nieodpłatnie. Realizacja projektu pozwoli na przeniesienie bloku operacyjnego i oddziału chirurgii ortopedycznej z zabytkowego budynku Zamek do nowo wybudowanej części istniejącego pawilonu łóżkowego oraz przeniesienie przychodni z baraku typu N. pokrytego eternitem do zaadaptowanych pomieszczeń przyziemia pawilonu łóżkowego.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu przez jednostkę ochrony zdrowia nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...