• Interpretacja indywidualn...
  25.04.2024

IP-PP2-443-483/07-2/KCH

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007r. (data wpływu 24 października 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją programu „Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo - Rekreacyjnego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24 października 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją programu „Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo - Rekreacyjnego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, X Urząd Wojewódzki zobowiązał Miasto do dostarczenie dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Głównym zadaniem Miasta jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 7511Z) tj. sprzedaż i dzierżawa gruntów oraz nieruchomości, zawieranie umów inwestycyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Beneficjent realizuje szereg inwestycji korzystając z dofinansowania Unii Europejskiej. Jednym z nich jest projekt „Rozbudowa stadiony miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego ..., realizowany w ramach Priorytetu 1 – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu obejmuje wykonanie nowej płyty boiska, bieżni, trybun oraz budowę pawilonu sportowego, o obrębie którego znajdować się będzie wielofunkcyjna hala do uprawiania sportów walki, koszykówki, siatkówki oraz siłownia. Przebudowa stadionu ma na celu przystosowanie jego wymiarów do aktualnie obowiązujących wymogów PZPN, PZLA oraz Ministerstwa Sportu, zapewnienie dostępu do urządzeń sportowych osobom niepełnosprawnym, rozmieszczenie odpowiedniej ilości i rodzaju miejsc na trybunach, miejsc parkingowych a także powstanie zaplecza socjalno-technicznego.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu są rozliczane w kwotach brutto. Miasto nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT ani jego rozliczenia, ponieważ efekty tego projektu nie generują przychodu, a zainteresowany nie uzyskuje przychodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu „Rozbudowa stadionu miejskiego i budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego ....współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT czy też takiej możliwości nie ma...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. koszt podatku VAT poniesionego w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Strukturalnych WE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za kwalifikowany. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeżeli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkami kwalifikowanymi. Miasto jest podatnikiem podatku VAT, jednak biorąc pod uwagę zasadę, iż w przypadku jednostki samorządu terytorialnego jeśli w związku z zakupem jednostka nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej, VAT poniesiony przez nią jest kwalifikowany.

Zgodnie z zasadą art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Dodatkowo zgodnie z art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, iż realizowana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT. Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r., a także fakt, iż realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone na gminę a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...