I SA/Ke 457/12
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach
2012-09-03Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Ewa Rojek /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek po rozpoznaniu w dniu 3 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi H. K. na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] 2012 r. nr [...] zawierające ustosunkowanie się do wniosku H. K. o wykreślenie wpisu w księdze wieczystej postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
W dniu 6 sierpnia 2012 r. H. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]2012 r. nr [...] zawierające ustosunkowanie się organu do wniosku H.K. o wykreślenie wpisu w księdze wieczystej. Skarżący podniósł, że organy podatkowe odmówiły mu umorzenia podatku rolnego za 2007, 2008, 2009 i 2010 rok. Postępowanie sądowoadministracyjne w tej sprawie jeszcze się nie zakończyło. Mimo to na wniosek Wójta Gminy w S. dokonano wpisu hipoteki przymusowej na nieruchomości będącej własnością skarżącego. W związku z tym H. K. zawarł w skardze wniosek o "odblokowanie księgi".
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), zwanej dalej ustawą P.p.s.a., sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Rozpoznając skargę sąd administracyjny w pierwszej kolejności bada, czy zaskarżony akt lub czynność organu administracji publicznej podlega kontroli tego sądu. I tak na podstawie art. 3 § 2 ustawy P.p.s.a. sądy administracyjne orzekają w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
Zaskarżone przez H.K. pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]2012 r. to pismo, w którym organ odniósł się do wniosku strony kwestionującej wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej. Kolegium wyjaśniło, że wpis ten dokonany został w dniu 3 kwietnia 2012 r. przez Sąd Rejonowy w B.– Z. na wniosek Wójta Gminy S. obejmujący zaległości z tytułu podatku rolnego za 2007, 2008, 2009 i 2010 rok.
W związku z tym Kolegium poinformowało wnioskodawcę, że nie jest organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu stwierdzić zatem należy, że pismo z dnia [...]2012 r. nie należy do katalogu spraw wymienionych w art. 3 § 2 pkt 1 - 8 ustawy P.p.s.a. Nie jest ani decyzją, ani zaskarżalnym postanowieniem wydanym w postępowaniu administracyjnym. Nie stanowi ono ani żadnego aktu, ani też czynności wymienionych w cytowanym przepisie, ponieważ nie dotyczy żadnych uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Ma charakter jedynie informacyjny, wyjaśniający stronie, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie jest organem właściwym do rozpatrywania spraw związanych z wykreśleniem wpisu w księdze wieczystej.
W świetle powyższego oznacza to, że przedmiotowa skarga jest niedopuszczalna. To zaś powoduje, że na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 ustawy P.p.s.a, należało ją odrzucić, co też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach orzekł w sentencji postanowienia.
Odnosząc się do końcowego wniosku skarżącego o "odblokowanie księgi" należy nadmienić, że rozpoznawanie spraw z zakresu postępowania wieczystoksięgowego nie należy do właściwości wojewódzkich sądów administracyjnych, lecz do właściwości sądów rejonowych, które zgodnie z treścią art. 23 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124 poz.1361 ze zm.) prowadzą księgi wieczyste. Tym samym to do sądu rejonowego skarżący winien kierować ewentualne wnioski w tym zakresie.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Ewa Rojek /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek po rozpoznaniu w dniu 3 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi H. K. na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] 2012 r. nr [...] zawierające ustosunkowanie się do wniosku H. K. o wykreślenie wpisu w księdze wieczystej postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
W dniu 6 sierpnia 2012 r. H. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]2012 r. nr [...] zawierające ustosunkowanie się organu do wniosku H.K. o wykreślenie wpisu w księdze wieczystej. Skarżący podniósł, że organy podatkowe odmówiły mu umorzenia podatku rolnego za 2007, 2008, 2009 i 2010 rok. Postępowanie sądowoadministracyjne w tej sprawie jeszcze się nie zakończyło. Mimo to na wniosek Wójta Gminy w S. dokonano wpisu hipoteki przymusowej na nieruchomości będącej własnością skarżącego. W związku z tym H. K. zawarł w skardze wniosek o "odblokowanie księgi".
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), zwanej dalej ustawą P.p.s.a., sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Rozpoznając skargę sąd administracyjny w pierwszej kolejności bada, czy zaskarżony akt lub czynność organu administracji publicznej podlega kontroli tego sądu. I tak na podstawie art. 3 § 2 ustawy P.p.s.a. sądy administracyjne orzekają w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
Zaskarżone przez H.K. pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]2012 r. to pismo, w którym organ odniósł się do wniosku strony kwestionującej wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej. Kolegium wyjaśniło, że wpis ten dokonany został w dniu 3 kwietnia 2012 r. przez Sąd Rejonowy w B.– Z. na wniosek Wójta Gminy S. obejmujący zaległości z tytułu podatku rolnego za 2007, 2008, 2009 i 2010 rok.
W związku z tym Kolegium poinformowało wnioskodawcę, że nie jest organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu stwierdzić zatem należy, że pismo z dnia [...]2012 r. nie należy do katalogu spraw wymienionych w art. 3 § 2 pkt 1 - 8 ustawy P.p.s.a. Nie jest ani decyzją, ani zaskarżalnym postanowieniem wydanym w postępowaniu administracyjnym. Nie stanowi ono ani żadnego aktu, ani też czynności wymienionych w cytowanym przepisie, ponieważ nie dotyczy żadnych uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Ma charakter jedynie informacyjny, wyjaśniający stronie, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie jest organem właściwym do rozpatrywania spraw związanych z wykreśleniem wpisu w księdze wieczystej.
W świetle powyższego oznacza to, że przedmiotowa skarga jest niedopuszczalna. To zaś powoduje, że na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 ustawy P.p.s.a, należało ją odrzucić, co też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach orzekł w sentencji postanowienia.
Odnosząc się do końcowego wniosku skarżącego o "odblokowanie księgi" należy nadmienić, że rozpoznawanie spraw z zakresu postępowania wieczystoksięgowego nie należy do właściwości wojewódzkich sądów administracyjnych, lecz do właściwości sądów rejonowych, które zgodnie z treścią art. 23 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124 poz.1361 ze zm.) prowadzą księgi wieczyste. Tym samym to do sądu rejonowego skarżący winien kierować ewentualne wnioski w tym zakresie.