• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

IBPP1/443-803/10/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 542 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010r. (data wpływu 17 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2010r. (data wpływu 9 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania wypłacanych Wnioskodawcy (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania wypłacanych Wnioskodawcy (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 sierpnia 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-450/10/MS z dnia 21 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, siłowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi.

Wnioskodawca jest udziałowcem Sp. z o.o. z siedzibą w Sp. z o.o. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego zarówno polscy jak i zagraniczni.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład Sp. z o.o. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Wnioskodawcą oraz konkretnym dostawcą sprzętu.

Umowy handlowe określają między innymi rabaty na określone grupy asortymentowe produktów oferowanych przez danego producenta, jak również wynagrodzenie należne odbiorcom za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne). W niektórych przypadkach wypłata premii pieniężnej uwarunkowana jest świadczeniem przez Wnioskodawcę usług marketingowych, promocyjnych, technicznych polegających na odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców Wnioskodawcy, odpowiedniego doboru sprzętu i szeroko rozumianego doradztwa w zakresie towarów stanowiących wolumen handlowy danego producenta. W innych przypadkach premia pieniężna nie jest powiązana z jakimikolwiek świadczeniem ze strony Wnioskodawcy i stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów.

Umowy handlowe określają miesięczny, kwartalny, półroczny, a w niektórych przypadkach roczny okres rozliczeniowy. Premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy określona jest procentowo od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym.

Uzupełniając stan faktyczny Wnioskodawca stwierdził, ze jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przypadku umów trójstronnych pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy wypłacane jest przez dostawcę (producenta).

Umowy zarówno dwustronne zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą jak i trójstronne zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą nie zobowiązują Wnioskodawcy do dokonywania jakichkolwiek świadczeń dodatkowych. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności na rzecz producenta zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży. Działania takie podejmowane są w granicach prowadzonej działalności handlowej przedsiębiorstwa w zakresie koniecznym do realizacji procesu sprzedaży. Zakres tych działań ogranicza się do ekspozycji oraz prezentacji produktów potencjalnym klientom, a więc do czynności bez których nie dałoby się realizować procesu sprzedaży.

Wysokość premii pieniężnej przysługującej Wnioskodawcy uzależniona jest od:

* uzyskania określonych progów obrotów z danym dostawcą (producentem) w określonym czasie. W umowach określone są progresywne skale powodujące osiąganie relatywnie wyższych wynagrodzeń (premii pieniężnych) wraz z rosnącymi obrotami lub jest to,

* wynagrodzenie stałe (procentowe - tzw. liniowe),

* lub wynagrodzenie mieszane czyli, wynagrodzenie stałe (procent) oraz zadaniowe czyli progresywne w skali określonej umową.

Umowy określają zobowiązanie Wnioskodawcy do terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy (producenta). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy jest uzależnione od terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy ustalane jest na podstawie obrotów z danym dostawcą w okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, półrocze, rok).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy wypłacana premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie jest powiązana ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym powinna zostać udokumentowana notą księgową, czy też stanowi rabat (skonto, upust) i na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług winna być udokumentowana przez dostawcę stosownymi fakturami korygującymi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy wypłacana premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, nie zostaje spełniona dyspozycja art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, beneficjent świadczenia nie ma więc prawa ani obowiązku udokumentowania przedmiotowej czynności prawnej fakturą VAT.

Analizując przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca uważa, że czynność prawna polegająca na otrzymaniu premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub też będzie stanowić rabat wymagający udokumentowania fakturami korygującymi wystawionymi przez dostawcę w zależności od tego, czy otrzymane premie pieniężne da się powiązać z konkretną dostawą (dostawami) czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy przy bardzo szerokim wolumenie dostaw, zróżnicowanym asortymencie, oraz zróżnicowanym poziomie bonusów, które ustalane są w niejednorodny sposób dla poszczególnych grup asortymentowych po zakończeniu okresu rozliczeniowego, jak również mając na względzie, że obrót jednymi grupami asortymentowymi może powodować zwiększenie premii pieniężnej przysługującej Wnioskodawcy za obrót innymi grupami asortymentowymi oraz zmieniające się w okresie rozliczeniowym jednostkowe ceny dostaw uznać należy, że premia pieniężna należna beneficjentowi nie stanowi rabatu w rozumieniu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług i winna być udokumentowana notą księgową.

Zgodnie z dominującą w doktrynie wykładnią, jeżeli zostanie udzielony bonus, premia pieniężna, rabat pieniężny związany z daną transakcją, to wówczas winno nastąpić stosowne zmniejszenie podstawy opodatkowania/obrotu (vide A. Bartosiewicz Komentarz LEX do art. 29 ustawy o VAT). Innymi słowy, aby dany upust był rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, musi pozostawać w bezpośrednim związku z konkretną dostawą. Tylko wtedy zmniejsza bowiem wynagrodzenie (cenę) określonej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w związku z tym, że wypłaty Wnioskodawcy premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych, zarówno w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentami-dostawcami jak i w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentami-dostawcami, dokonywane są na analogicznych zasadach – w kwestii opodatkowania wypłacanych Wnioskodawcy premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych oraz w kwestii dokumentowania tych premii wydane zostało jedno rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, siłowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi.

Wnioskodawca jest udziałowcem. Sp. z o.o. z siedzibą w Sp. z o.o. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego zarówno polscy jak i zagraniczni.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład Sp. z o.o. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Wnioskodawcą oraz konkretnym dostawcą sprzętu.

Umowy zarówno dwustronne zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą jak i trójstronne zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą nie zobowiązują Wnioskodawcy do dokonywania jakichkolwiek świadczeń dodatkowych. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności na rzecz producenta zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży. Działania takie podejmowane są w granicach prowadzonej działalności handlowej przedsiębiorstwa w zakresie koniecznym do realizacji procesu sprzedaży. Zakres tych działań ogranicza się do ekspozycji oraz prezentacji produktów potencjalnym klientom, a więc do czynności bez których nie dałoby się realizować procesu sprzedaży.

Wysokość premii pieniężnej przysługującej Wnioskodawcy uzależniona jest od:

* uzyskania określonych progów obrotów z danym dostawcą (producentem) w określonym czasie. W umowach określone są progresywne skale powodujące osiąganie relatywnie wyższych wynagrodzeń (premii pieniężnych) wraz z rosnącymi obrotami lub jest to,

* wynagrodzenie stałe (procentowe - tzw. liniowe)

* lub wynagrodzenie mieszane czyli, wynagrodzenie stałe (procent) oraz zadaniowe czyli progresywne w skali określonej umową.

Umowy określają zobowiązanie Wnioskodawcy do terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy (producenta). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy jest uzależnione od terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy ustalane jest na podstawie obrotów z danym dostawcą w okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, półrocze, rok).

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnych przez producenta-dostawcę dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty producenta-dostawcy oraz terminowe regulowanie zobowiązań. Otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów oraz terminowym regulowaniem zobowiązań.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie oraz terminowe regulowanie zobowiązań nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz kontrahenta (producenta-dostawcy). Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (producentem-dostawcą) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów oraz terminowe regulowanie zobowiązań, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych oraz terminowe regulowanie zobowiązań nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie otrzymania premii pieniężnych Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku fakturami VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stwierdzenia, że w przypadku gdy wypłacana (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy nie zostaje spełniona dyspozycja art. 8 ust. 1 ustawy i beneficjent świadczenia nie ma prawa ani obowiązku udokumentowania przedmiotowej czynności prawnej fakturą VAT należało uznać za prawidłowe.

Ponadto zauważyć należy, że z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, iż można przyporządkować premię pieniężną do konkretnych faktur. Wnioskodawca we wniosku wskazał bowiem, że premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy określona jest procentowo (skale progresywne, liniowe lub mieszane) od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy ustalane jest na podstawie obrotów z danym dostawcą w okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, półrocze, rok).

Z powyższego wynika, że do wyliczenia wysokości premii pieniężnej brane są pod uwagę konkretne faktury, zatem premie pieniężne należy przyporządkować do każdej z faktur za dany okres rozliczeniowy.

Należy zatem uznać, że w tym konkretnym przypadku opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne otrzymywane od kontrahentów stanowią w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszającymi podstawę opodatkowania.

Udzielenie rabatu, na podstawie powołanego przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, skutkuje koniecznością wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

W przypadku zatem wystawienia przez dostawcę faktur korygujących Wnioskodawca jest obowiązany uwzględnić je w swoich rozliczeniach podatkowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stwierdzenia, że wypłacane (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premie pieniężne będące wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związane ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych nie są rabatami w rozumieniu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i winny być udokumentowane notą księgową należało uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu dokumentowania przedmiotowych premii pieniężnych przez producentów-dostawców, nie stanowi również oceny skutków podatkowych wypłacania opisanych premii pieniężnych przez producentów-dostawców Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych, o których mowa w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy wypłacających te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Z uwagi na to, iż Wnioskodawca zawęził swoje stanowisko tylko i wyłącznie do kwestii opodatkowania otrzymywanych przez niego premii pieniężnych (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych, przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest kwestia opodatkowania wypłacanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych.

W zakresie stwierdzenia czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i czy powinny być udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 tej ustawy zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...