• Interpretacja indywidualn...
  10.05.2024

IPTPB2/415-333/11-3/MP

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 września 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 223 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 czerwca 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.
Pismem z dnia 28 czerwca 2011 r., nr ILBPB2/415-711/11-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.), przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia według właściwości Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.
Wyjaśnić bowiem należy, iż zgodnie z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest upoważniony do wydawania, w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim lub świętokrzyskim.
W niniejszym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 kwietnia 2011 r. jest więc Dyrektor Izby skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 27 czerwca 2007 r., Wnioskodawca dokonał zakupu z kredytu hipotecznego nieruchomości stanowiącej odrębną nieruchomość wraz z działką położoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za kwotę 65.000 zł. W dniu 1 marca 2008 r. Wnioskodawca, aby wyremontować budynek mieszkalny zaciągnął kredyt budowlano – hipoteczny w kwocie 40.800 zł.
Po dokonaniu remontu i zamieszkaniu w domu od stycznia 2010 r., Wnioskodawca postanowił się w nim zameldować. Meldunek na wniosek Wnioskodawcy nastąpił w dniu 4 czerwca 2010 r.
Po zamieszkaniu w domu, Wnioskodawca stwierdził, iż nie stać Go na dalsze prace remontowe i podjął decyzję o sprzedaży nieruchomości oraz zakupie mieszkania.
Akt notarialny dotyczący sprzedaży nieruchomości został spisany u notariusza w dniu 3 czerwca 2011 r., w tym akcie notarialnym zapisane zostało, iż kupujący ma 7 dni na zapłatę należności za kupiony budynek, a sprzedający ma 7 dni na zdanie kluczy i wyprowadzenie się z zamieszkałego budynku.
Wymeldowanie z powyższej nieruchomości nastąpiło w II połowie czerwca 2011 r.
Wnioskodawca podaje, iż zgodnie z regulacją art. 21 ust. 1 pkt 126, wolne od opodatkowania są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. W przypadku małżonków zwolnienie ma zastosowanie łącznie do obojga z nich. Obecne przepisy nie precyzują, w jaki sposób, powinien być liczony okres 12 miesięcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Wnioskodawca stwierdza, cyt. „w moim przypadku okres 12 miesięcy, moim zdaniem jest zachowany, meldunek nastąpił 4 czerwca 2010 r., a wymeldowanie nastąpi w II połowie czerwca 2011 r. Czy zatem, podlegam zwolnieniu z opodatkowania sprzedaży”...
Z literalnego brzmienia przepisów wynika, że kluczowy powinien być przede wszystkim okres faktycznego stałego meldunku i to niezależnie od faktu, czy podatnik był w całym okresie jej właścicielem.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem stanu faktycznego stwierdza, że podlega „uldze meldunkowej”. Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być liczony okres 12 miesięcy (nie roku). Cyt. „w moim przypadku meldunek nastąpił w czerwcu 2010 r., a wymeldowanie nastąpiło w czerwcu 2011 r., zatem okres 12 miesięcy jest zachowany”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:
nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
prawa wieczystego użytkowania gruntów
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W myśl powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ma moment jej nabycia.
Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2007 r. nabył nieruchomość zabudowaną. Po dokonaniu remontu budynku i zamieszkaniu w domu od stycznia 2010 r., Wnioskodawca postanowił się w nim zameldować.
Meldunek na wniosek Wnioskodawcy, nastąpił w dniu 4 czerwca 2010 r. Następnie Wnioskodawca podjął decyzję o sprzedaży tej nieruchomości.
Akt notarialny sprzedaży ww. nieruchomości został sporządzony w dniu 3 czerwca 2011 r.
W akcie notarialnym zapisano, iż kupujący ma 7 dni na zapłatę należności za kupiony budynek, a sprzedający ma 7 dni na zdanie kluczy i wyprowadzenie się z zamieszkałego budynku.
Wnioskodawca, dokonał wymeldowania ze sprzedanej nieruchomości (budynku) w II połowie czerwca 2011 r.
W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł, stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.
Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
Wysokość nakładów o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).
Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.
Jak wynika z powołanego przepisu ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustaw), jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, nie określa daty początkowej, od której należy liczyć bieg terminu zameldowania, ani też nie wymaga, aby była zachowana ciągłość zameldowania przed datą zbycia. Jednakże, przepis ten odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Zatem każdy dwunastomiesięczny okres zameldowania, trwający przed datą zbycia nieruchomości (budynku/lokalu) uprawnia do zwolnienia.
Ponadto zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika – art. 21 ust. 21 ww. ustawy.
W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.
Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:
okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.
Wskazać należy, iż określony w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „okres nie krótszy, niż 12 miesięcy” – jest terminem określonym w miesiącach.
Zgodnie z art. 12 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.
Wobec powyższego, okres 12 miesięcy rozpoczynający się datą zameldowania Wnioskodawcy w dniu 4 czerwca 2010 r., kończy się z upływem dnia 4 czerwca 2011 r.,
Natomiast, datą zbycia przedmiotowej nieruchomości, jest dzień zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, czyli dzień 3 czerwca 2011 r.
Powyższego faktu, nie zmienia zawarty w akcie notarialnym zapis, iż sprzedający (Wnioskodawca), ma 7 dni na zapłatę należności oraz 7 dni na oddanie kluczy i wyprowadzenie się z zamieszkałego budynku.
Zatem w sytuacji, gdy zameldowanie Wnioskodawcy w zbywanym budynku nastąpiło w dniu 4 czerwca 2010 r., a datą zbycia tej nieruchomości jest dzień 3 czerwca 2011 r. stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie był zameldowany przez okres nie krótszy, niż 12 miesięcy przed datą zbycia.
Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie spełnia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunku – zameldowania na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia nieruchomości, co oznacza, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej.
Powołany we wniosku argument, iż Wnioskodawca wymeldował się w drugiej połowie czerwca 2011 r., nie spełnia przesłanki ustawowej, iż okres zameldowania na pobyt stały, nie może być krótszy niż 12 miesięcy - przed datą zbycia nieruchomości i pozostaje bez znaczenia dla nabycia prawa do zwolnienia.
Mając powyższe na uwadze ustalenie w rozpatrywanym wniosku, czy zameldowanie Wnioskodawcy w zbywanym budynku, trwające od dnia 4 czerwca 2010 r. do II połowy czerwca 2011 r., było zameldowaniem na pobyt stały, pozostaje również bez znaczenia.
Tut. Organ pragnie podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.
Reasumując, Wnioskodawca nie spełnia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunku zameldowania na pobyt stały w okresie nie krótszym, niż 12 miesięcy przed datą zbycia, co oznacza, że uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie powołanego przepisu prawa. Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Wobec powyższego, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek uregulowania należnego podatku dochodowego na zasadach i w terminie określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90- 434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...