• Interpretacja indywidualn...
  03.05.2024

ITPP3/443-144/10/ZG

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 roku (data wpływu 09.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rewitalizacja parku wiejskiego w miejscowości D. oraz promocja usług turystycznych poprzez wydanie folderu informacyjnego" - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 9 września 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rewitalizacja parku wiejskiego w miejscowości D. oraz promocja usług turystycznych poprzez wydanie folderu informacyjnego".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o dofinansowanie ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi" projektu pod nazwą „Rewitalizacja parku wiejskiego w miejscowości D. oraz promocja usług turystycznych poprzez wydanie folderu informacyjnego".

Wydatki jakie planuje się ponieść w ramach niniejszego projektu to:

ręczne przekopanie gleby na skarpach o nachyleniu do 1:2 w gruncie kat. I - II zadarnionym na powierzchni 2 000m2; łączny koszt usługi to 5 996,00 zł

rozścielenie ziemi urodzajnej ręcznie z transportem taczkami na skarpach o nachyleniu 1:2 o objętości 50m3; łączny koszt usługi to 1 706,10 zł

wykonanie trawników dywanowych siewem na gruncie kat. I - II z nawożeniem na obszarze 120m2; łączny koszt usługi to 389,20 zł.

ręczne rozrzucenie torfu i kory na skarpach o nachyleniu 1:2 (grubość warstwy 2cm) na obszarze 0,1ha; łączny koszt usługi to 1 632,58 zł

sadzenie drzew i krzewów form naturalnych na skarpach o nachyleniu do 1:2. Zakup 1 331 sztuk rośli. Łączny koszt zakupu to 17 981,99 zł

rozproszenie opornika gazów czerwonych typu „M." na obszarze 20m2; łączny koszt usługi to 2 260,62 zł

zakup i montaż dwóch sztuk ławek parkowych; łączny koszt zakupu wraz z montażem to 105,15 zł

zakup i montaż czterech koszy stylowych na śmieci; łączny koszt zakupu z montażem to 1 237,09 zł

wydanie folderu informacyjnego 500 sztuk łączny koszt to 8 540,00 zł.

W parku wiejskim odbywać się będą bezpłatne plenerowe imprezy gminne typu: festyny, dożynki, zawody, strażackie itp. Park też służy mieszkańcom jako miejsce codziennej rekreacji. Folder informacyjny promujący walory gminy będzie rozdawany bezpłatnie w Gminnym Centrum Informacji Turystycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina D. ma możliwość odzyskania podatku VAT w opisanej sytuacji...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w opisanej sytuacji. W związku z faktem, iż projekt będzie nieodpłatny Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Ponadto zdaniem Gminy zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego podatek VAT nie jest zaliczany do kosztów kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż zrealizowana inwestycja będzie nieodpłatna dla mieszkańców, w związku z czym nie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowana inwestycja będzie nieodpłatna, nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, więc zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...