• Ustawa o systemie monitor...
  26.04.2024

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

Stan prawny aktualny na dzień: 26.04.2024

Dz.U.2023.0.846 t.j. - Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

Obserwuj akt

Rozdział 3a. Kary pieniężne

Karze pieniężnej podlega:
1)
przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych do stosowania w wybranej flocie, który magazynuje to biopaliwo w zbiorniku nieoznakowanym w sposób określony w art. 8 obowiązki podmiotów wytwarzających, magazynujących lub wprowadzających do obrotu albo stosujących biopaliwa ciekłe ust. 1 pkt 3;
2)
przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych do stosowania w wybranej flocie, który zaopatruje tę flotę w to biopaliwo z dystrybutora nieoznakowanego w sposób określony w art. 8 obowiązki podmiotów wytwarzających, magazynujących lub wprowadzających do obrotu albo stosujących biopaliwa ciekłe ust. 2 pkt 4;
3)
właściciel lub użytkownik wybranej floty, który nie wykonuje obowiązku informowania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zmianie danych zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 9 obowiązek zgłoszenia stosowanego biopaliwa ciekłego ust. 1;
4)
(uchylony)
5)
(uchylony)
6)
przedsiębiorca, który nie oznakowuje dystrybutora na stacji paliwowej lub stacji zakładowej w sposób określony w art. 9c oznakowanie dystrybutorów do paliw ciekłych zawierających dodatki metaliczne;
7)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który nie wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 30b obowiązek ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ust. 1 i 2;
8)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który nie przekazał w terminie sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 30i sprawozdania roczne o emisji gazów cieplarnianych ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane;
9)
przedsiębiorca wprowadzający do obrotu paliwo stałe, który wbrew obowiązkowi:
a) nie wystawia świadectwa jakości albo
b) wystawia świadectwo jakości, w którym wartości parametrów paliwa stałego są niezgodne ze stanem faktycznym, albo
c) nie przekazuje kopii świadectwa jakości podmiotowi, który nabywa paliwo stałe;
10)
przedsiębiorca wprowadzający do obrotu paliwo stałe z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2, oraz z przeznaczeniem innym niż określone w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2, który wbrew obowiązkowi nie przechowuje kopii dokumentów, o których mowa w art. 6b dokumenty wymagane od podmiotu nabywającego paliwo stałe ust. 1;
11)
przedsiębiorca, który nie przestrzega obowiązków, o których mowa w art. 9ca oznakowanie pistoletów wydawczych i dystrybutorów ust. 1-3;
12)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który odmawia przedstawienia dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 30k żądanie przedstawienia dokumentów lub informacji dotyczących realizacji Narodowego Celu Redukcyjnego;
13)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który wprowadza w błąd Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie przedstawianych dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 30k żądanie przedstawienia dokumentów lub informacji dotyczących realizacji Narodowego Celu Redukcyjnego;
14)
przedsiębiorca wytwarzający, transportujący, magazynujący, wprowadzający do obrotu lub gromadzący w stacji zakładowej wodór, a także przedsiębiorca prowadzący hurtownię wodoru, który nie przekazał w terminie informacji, o której mowa w art. 27b obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wytwarzającego, transportującego, magazynującego lub wprowadzającego do obrotu wodór ust. 1 lub 2, lub podał w tej informacji nieprawdziwe dane.
1.
W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 30b obowiązek ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ust. 1 i 2, przez podmioty wspólnie realizujące ten obowiązek, karze pieniężnej podlegają te podmioty, które nie zrealizowały tego obowiązku w przypadku rozliczania samodzielnej jego realizacji.
2.
(uchylony)
1.
Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadkach, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 1–3, 6, 8 i 11–14, wynosi 5000 zł.
2.
(uchylony)
3.
Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadku, o którym mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 7, oblicza się według wzoru:
K= S x O x W,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K – wysokość kary pieniężnej, wyrażoną w złotych [zł],
S – 215,00 złotych za tonę ekwiwalentu dwutlenku węgla [zł/tCO2eq],
O – wartość niewykonanego obowiązku, o którym mowa w art. 30b obowiązek ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ust. 1 i 2, wyrażoną w tonach ekwiwalentu dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednostkę energii [tCO2eq/MJ], z dokładnością do dziesięciu miejsc po przecinku,
W – odpowiednio wartość opałową lub energetyczną paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) lub wodoru, rozporządzanych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużytych na potrzeby własne na tym terytorium, oraz energii elektrycznej sprzedawanej odbiorcy końcowemu lub zużywanej na potrzeby własne, liczoną za rok, w którym podmiot ten nie wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 30b obowiązek ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ust. 1 i 2, wyrażoną w jednostkach energii [MJ].
4.
Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 3, nie może przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Redukcyjny, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna związana jest z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Redukcyjny, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
5.
Wysokość kary pieniężnej wymierzanej w przypadkach, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 9 i 10, wynosi:
1)
od 10 000 zł do 25 000 zł – w przypadku gdy wartość wprowadzanego do obrotu paliwa stałego nie przekracza kwoty 200 000 zł;
2)
od 25 001 zł do 100 000 zł – w przypadku gdy wartość wprowadzanego do obrotu paliwa stałego przekracza kwotę 200 000 zł.

1.
Karę pieniężną wymierza:
1)
podmiotom, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej w pkt 1–3, 6 i 9–11, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia kontroli,
2)
podmiotom, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 7, 8, 12 i 13, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki,
3)
przedsiębiorcom, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 14, minister właściwy do spraw energii
– w drodze decyzji.
2.
W przypadku łącznego niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 9c oznakowanie dystrybutorów do paliw ciekłych zawierających dodatki metaliczne i art. 9ca oznakowanie pistoletów wydawczych i dystrybutorów ust. 1, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może wymierzyć łączną karę pieniężną w wysokości od 5 000 zł do 15 000 zł.
3.
Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, ustalając wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 2, uwzględnia dotychczasową działalność w tym zakresie podmiotu dokonującego naruszenia, wielkość obrotu z tej działalności lub wartość paliw ciekłych wydanych na stacji zakładowej w roku poprzedzającym rok przeprowadzenia kontroli.
4.
Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, ustalając wysokość kar pieniężnych, o których mowa w art. 35c wysokość kar pieniężnych ust. 5, uwzględnia dotychczasową działalność przedsiębiorcy dokonującego naruszenia, wielkość obrotu z tej działalności lub wartość paliw stałych wprowadzonych do obrotu przez tego przedsiębiorcę w roku poprzedzającym rok przeprowadzenia kontroli.
1.
Wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 1–3, 6 oraz 9–14 stanowią dochód budżetu państwa.
1a.
Wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 7 i 8 stanowią przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
1b.
Karę pieniężną, o której mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 7, uiszcza się na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
1c.
Kary pieniężne, o których mowa w art. 35a podmioty podlegające karze pieniężnej pkt 12 i 13, uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
2.
Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...