• Interpretacja indywidualn...
  17.05.2024

IBPBI/2/423-617/10/PP

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 20 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 26 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 16 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości korzystania przez Stowarzyszenie z określonego w art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku państwa do kościoła katolickiego zwolnienia z podatku dochodowego od przychodów z działalności niegospodarczej,

* zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji w w/w zakresie,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie,

jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości korzystania przez Stowarzyszenie z określonego w art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku państwa do kościoła katolickiego zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od przychodów z działalności niegospodarczej,

* zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji w w/w zakresie,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 lipca 2010r. Znak: IBPBI/2/423-617/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku nastąpiło w dniu 16 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Studenckie Stowarzyszenie Młodzieży Katolickiej „W” zostało erygowane (nadano mu kościelną osobowość prawną) dekretem biskupa rzeszowskiego z dnia 13 maja 2009r., jako prywatne stowarzyszenie wiernych. Władze kościelne nie zgłosiły powstania tego Stowarzyszenia do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W dniu 28 września 2009r. roku Stowarzyszenie to uzyskało dodatkowo wpis do KRS. W związku z tym ma ono dwie różne daty powstania oraz podwójny status prawny - jako osoba prawna kościelna oraz jako stowarzyszenie rejestrowe działające w oparciu o przepisy prawa o stowarzyszeniach.

Cele Stowarzyszenia oraz jego działania dotyczą dwóch grup zagadnień. Przede wszystkim są to działania ściśle związane z organizacją kultu religijnego w ramach apostolstwa młodzieży - organizacja mszy świętych, pielgrzymek, spotkań modlitewnych, rekolekcji, spotkań i konferencji dotyczących tematyki religijnej. Ponadto Stowarzyszenie prowadzi również działalność charytatywną i opiekuńczą. W zakresie działalności stowarzyszenia znajdują się jednakże również inne działania, które swoim zakresem odpowiadają działalności pożytku publicznego.

Stowarzyszenie obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej. Rozważa jednak taką możliwość. W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej, cały dochód przeznaczany byłby na określone w statucie cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne a także działalność charytatywno-opiekuńczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Stowarzyszenie może korzystać z określonego w art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku państwa do kościoła katolickiego zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od przychodów z działalności niegospodarczej...

2. Czy Stowarzyszenie może korzystać z uregulowanego w/w przepisem zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji...

3. Czy w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w formie określonej art. 55 ust. 3 w/w ustawy i po spełnieniu znajdujących się w tym przepisie wymogów, Stowarzyszenie korzystałoby z przewidzianego tam zwolnienia podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie powstało pierwotnie jako kościelna osoba prawna - na mocy dekretu biskupa rzeszowskiego. Od tego czasu posiada kościelną osobowość prawną, dlatego też zastosowanie mają do niego przepisy Konkordatu oraz ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego. Podstawowe znaczenie ma tu umowa międzynarodowa - Konkordat. Zgodnie z jego art. 4 ust. 2, Rzeczpospolita Polska uznaje osobowość prawną wszystkich instytucji kościelnych, które uzyskały taką osobowość na podstawie przepisów prawa kanonicznego. Prywatne stowarzyszenia wiernych uzyskują osobowość prawną z chwilą wydania dekretu biskupa - zgodnie z kanonem 322 kodeksu prawa kanonicznego. Od tej chwili zgodnie z Konkordatem powinno również zostać uznane przez państwo.

Z drugiej strony - żaden przepis nie definiuje pojęcia "kościelnej osoby prawnej", pomimo że jest ono wykorzystywane na gruncie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego oraz ustaw podatkowych. W tej sytuacji, zdaniem Stowarzyszenia, kościelną osobą prawną jest każdy podmiot wyposażony zgodnie z prawem kanonicznym w kościelną osobowość prawną. Oznacza to, że taką osobą jest także Stowarzyszenie „W”.

To z kolei oznacza że:

1. korzysta ono ze zwolnienia podmiotowego w zakresie przychodów z działalności niegospodarczej,

2. nie jest ono objęte obowiązkiem prowadzenia dokumentacji podatkowej dotyczącej działalności niegospodarczej,

3. w przypadku podjęcia działalności gospodarczej, po spełnieniu wymogów określonych w art. 55 ust. 3 w/w ustawy, przychód z tej działalności byłby wolny od opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie wskazać należy, iż status Stowarzyszenia jako kościelnej osoby prawnej nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Kwestie te regulują odrębne przepisy (w szczególności Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993r. (Dz. U. z dnia 23 kwietnia 1998r. Nr 51, poz. 318), ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) oraz przepisy kodeksu prawa kanonicznego) nie będące przepisami prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Tym samym nie mogły być one przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej w trybie określonym w art. 14b Ordynacji podatkowej.

Z uwagi na powyższe wydając niniejszą interpretację oparto się na stwierdzeniu Wnioskodawcy, iż posiada status kościelnej osoby prawnej.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

W myśl art. 55 ust. 3 w/w ustawy, dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy, jeżeli w istocie Stowarzyszenie posiada status kościelnej osoby prawnej (co jak wskazano powyżej nie było przedmiotem niniejszej interpretacji) stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości korzystania przez Stowarzyszenie z określonego w art. 55 ust. 2 ustawy o stosunku państwa do kościoła katolickiego zwolnienia z podatku dochodowego od przychodów z działalności niegospodarczej,

* zwolnienia z obowiązku prowadzenia dokumentacji w w/w zakresie,- możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie, na zasadach określonych w art. 55 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...