• Interpretacja indywidualn...
  19.05.2024

ITPP1/443-12/07/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 25 lipca 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007 r. (data wpływu 11 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji pod nazwą „Boisko dla wszystkich” oraz „Wiejski Ośrodek Społeczno-Kulturalny w ...”- jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Urząd podatku VAT od inwestycji pod nazwą „Boisko dla wszystkich” oraz „Wiejski Ośrodek Społeczno-Kulturalny w ...”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd planuje zrealizować inwestycję pod nazwą „Boisko dla wszystkich” oraz „Wiejski Ośrodek Społeczno-Kulturalny w ”, która polega na:

• zakupie materiałów budowlanych,

• remoncie budowlanym świetlicy,

• zakupie wyposażenia (meble, artykuły gospodarstwa domowego, sportowego i elektronicznego, urządzenia placu zabaw),

• wykonaniu prac ziemnych mających na celu kultywację boiska.

Inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, które po stronie sprzedaży Urząd wykazuje w deklaracji VAT. W deklaracji VAT rozliczane są również czynności opodatkowane z tytułu dzierżaw i sprzedaży nieruchomości (mieszkania, działki). Boisko w ... nie będzie przedmiotem czynności opodatkowanych. Ponadto wnioskodawca wskazał, że jest zwolniony z podatku dochodowego jak również z podatku VAT w zakresie wykonywania zadań statutowych, do których zaliczyć należy planowaną inwestycję boiska piłkarskiego i świetlicy w .... Pismem z dnia 18 lipca 2007 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek wskazując, że w związku z planowanymi inwestycjami nie ma możliwości odzyskania podatku VAT ze środków programu SAPARD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd ma możliwość odzyskania podatku VAT...

Zdaniem wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a zatem podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Z kolei treść dyspozycji art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Urząd jako pomiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie przedmiotowego projektu Urząd nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego Na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do realizacji inwestycji „Boisko dla wszystkich” oraz „Wiejski Ośrodek Społeczno-Kulturalny w.....” Urząd nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...