• Interpretacja indywidualn...
  27.04.2024

IPPP1/443-823/10-4/AP

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 10 września 2010 r., doręczone w dniu 15 września 2010 r., pismem z dnia 17 września 2010 r., nadanym w dniu 21 września 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 10 września 2010 r. nr IPPP1/443-823/10-2/AP, doręczone w dniu 15 września 2010 r., pismem z dnia 17 września 2010 r., nadanym w dniu 21 września 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w nadesłanym uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

aktywizowanie i integrowanie środowiska lokalnego,

rozbudzanie i wzmacnianie więzi prowadzących do wzrostu odpowiedzialności za lokalne środowisko oraz podejmowanie w nim działania,

promowanie miejscowości i jej mieszkańców,

wspieranie rozwoju kulturalnego Gminy,

podejmowanie działań społecznie użytecznych w zakresie kultury,

inicjowanie oraz wspieranie działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem alkoholizmu i narkomanii,

pozyskiwanie środków na działalność z dostępnych funduszy pomocowych,

udział w imprezach kulturalnych, sportowych i religijnych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym,

integracja europejska oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

ochrona dóbr kultury oraz podtrzymywanie tradycji regionalnych i narodowych,

podejmowanie innych działań społecznie użytecznych.

Podstawy prawne działania Stowarzyszenia:

statut Stowarzyszenia,

ustawa z 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 ze zm.).

Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania X o uzyskanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na organizację imprezy kulturalnej pn. „…”.

Głównym celem tego projektu jest przybliżenie lokalnej kultury, w szczególności pieśni ludowych, mieszkańcom powiatu oraz integracja społeczeństwa przy wspólnym przygotowywaniu wydarzenia. Wydarzenie odbędzie się 11 lipca 2010 r. tytuł projektu brzmi: „…”. Zostanie zaproszonych 15 zespołów śpiewaczych, każdy liczący po ok. 10 osób, które na scenie zaprezentowały po kilka pieśni, władze samorządowe, osoby szczególnie ważne dla Stowarzyszenia, lokalna społeczność. Uroczystość zostanie zorganizowana w remizie i na terenie do niej przyległym. Na zewnątrz ustawiona zostanie scena, na której każdy z zespołów zaśpiewa 2-3 ludowe pieśni. Publiczność dla większego komfortu odbioru będzie mogła siedzieć na specjalnie na tą okazję wypożyczonych ławkach. Wysłuchanie pieśni jest atrakcją dla lokalnej społeczności, często przypomnieniem sobie czasów młodości, okazją do spotkania z rodziną, sąsiadami, znajomymi.

Po przeglądzie, uczestnicy zespołów oraz zaproszeni goście udadzą się na obiad złożony z regionalnych dań, przystawek i deseru, zaś zgromadzona publiczność (około 500 osób) będzie mogła poczęstować się kiełbaskami na gorąco, napojami i pobawić się przy orkiestrze, która pozostanie na scenie.

Po posiłku wszystkie zespoły wracają na dziedziniec przed remizą, gdzie przeprowadzony zostanie konkurs: o każdym zespole będzie zaśpiewana przez zespół krótka piosenka ułożona do znanej ludowej melodii, odgadnięty prawidłowo tytuł piosenki zostanie nagrodzony.

Po konkursie scena pozostanie otwarta dla wszystkich przyczyniając się do integracji do późnych godzin nocnych.

Rezultatem projektu będzie wymiana dobrych praktyk pomiędzy zespołami śpiewającymi pieśni ludowe z okolic, poznanie starych pieśni, integracja społeczna.

Stowarzyszenie organizuje powyższe wydarzenie dla społeczności powiatu nie pobierając z tego tytułu żadnych opłat.

Cele projektu wpisują się w cele PROW oraz LSR, szczególnie cel 2.2 oraz przedsięwzięcie 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie „Małe Projekty” w roku 2010, Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy

W związku z realizacją projektu pn. „…”, Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

beneficjent jest podatnikiem VAT,

zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie nie jest uprawnione, w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe, do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

Tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o uzyskanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na organizację imprezy kulturalnej pn. „…”. Głównym celem tego projektu jest przybliżenie lokalnej kultury, w szczególności pieśni ludowych, mieszkańcom powiatu oraz integracja społeczeństwa przy wspólnym przygotowywaniu wydarzenia. Wydarzenie odbędzie się 11 lipca 2010 r. tytuł projektu brzmi: „…”. Powyższe wydarzenie organizowana jest dla społeczności powiatu i Stowarzyszenie Społeczno nie pobiera z tego tytułu żadnych opłat. W związku z realizacją przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując powyższe, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...