• Interpretacja indywidualn...
  03.05.2024

IBPP4/443-1245/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010r. (data wpływu 2 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dwuetapowego podziału podatku naliczonego celem realizacji prawa do odliczenia – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dwuetapowego podziału podatku naliczonego celem realizacji prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „xxx” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i budżetu państwa.

Przedmiotem projektu jest budowa i wyposażenie obiektu edukacyjnego z przeznaczeniem na Centrum o powierzchni użytkowej 1116,64 m#178;.

Obiekt składać się będzie z reprezentacyjnej auli i dwóch mniejszych sal wykładowych z pomieszczeniami pomocniczymi (m.in. reżyserka, nowoczesne studio audio-video) dostosowanymi dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja będzie posiadała nowoczesne zaplecze techniczno — dydaktyczne wraz z multimedialnym wyposażeniem, w tym infrastrukturą i instalacjami w najnowszej technologii cyfrowej (HD). Wartość projektu to ok. 10,2 min zł. (w tym 60% czyli 6,1 min środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 40% tj. 4,1 min rezerwa celowa budżetu państwa — decyzja MF nr). Będzie on realizowany w okresie II kw. 2010r. - IV kw. 2011r. ma służyć zarówno studentom kierunków artystycznych i pedagogicznych jak i wszystkim mieszkańcom regionu. Powstanie obiektu ma na celu przede wszystkim poprawę warunków i jakości kształcenia poprzez zagwarantowanie studentom dostępu do wysokiej jakości bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych oraz usług edukacyjnych na poziomie europejskim.

Stworzenie miejsca gdzie będą mogły odbywać się spotkania o tematyce artystycznej, konferencje, sympozja, pokazy, performance, koncerty i in. formy aktywności społecznej, które pozytywnie wpłyną na pobudzenie rozwoju intelektualnego, kultury artystycznej w K. i w całym województwie. Zgodnie zapisami wniosku aplikacyjnego i dokumentów programowych RPO W, przedmiot projektu tj. wybudowany obiekt służyć będzie kształceniu studentów w publicznym systemie oświaty, z wykluczeniem komercyjnie prowadzonych przez uczelnię szkoleń, kursów i innej dodatkowej działalności gospodarczej. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana w powyższym celu w okresie 5-ciu lat trwałości projektu (liczonej od daty finansowego zakończenia projektu tj. 30 listopada 2011r.)

Po upływie ww. okresu trwałości projektu, budynek stanowić będzie majątek uczelni i będzie użytkowany zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami prawnymi władz Uczelni.

Po dniu 30 listopada 2016r. Uczelnia zakłada uzyskanie przychodów z wynajmu powierzchni na drobne usługi typu ksero, bufet czy kiosk. Uczelnia samodzielnie nie prowadzi bufetów ani kiosków.

Pomieszczenia te byłyby wynajmowane pod usługi świadczone dla studentów zgodnie z art. 98 ust. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym po zakończeniu inwestycji. Wynajem części powierzchni pomieszczeń na prowadzenie bufetów, sklepików, punktów ksero, automatów do napojów stanowić będzie sprzedaż opodatkowaną VAT ze stawką 22 %.

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT Uczelnia od 2006 roku odlicza podatek VAT metodą „proporcji”, ale dotyczy to tylko refaktury za media (energia elektryczna, telefony, CO, woda, ścieki, gaz) dla najemców. W całości podatek VAT odliczany jest od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych.

W 2009r. wskaźnik odliczenia wynosił 4%, podatek należny 594 639,00 PLN, podatek naliczony 37 705,00 PLN, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu prowadzone były na terenie innych obiektów Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, że Uniwersytet prowadzi działalność statutową (podstawowa działalność Uczelni) niepodlegąjącą ustawie o VAT oraz działalność mieszczącą się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (czynności opodatkowane i zwolnione) i jednocześnie nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego, związanych wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia naliczonego podatku VAT, Wnioskodawca pyta czy należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego, tj:

I etap

Wskaźnik proporcji zakupów związanych z działalnością opodatkowaną liczony jest jako stosunek zakupów dotyczących działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) do zakupów związanych z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu oraz działalności opodatkowanej i zwolnionej.

II etap

W odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Uniwersytet ustali właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyliczony wyżej według dwuetapowego klucza podziału naliczony podatek VAT, Uczelnia zacznie rozliczać począwszy od 1 grudnia 2016r.

W stosunku do nieruchomości, Uniwersytet dokona korekty podatku naliczonego w ciągu 5 kolejnych lat w wysokości jednej dziesiątej za każdy rok, z tym że dwuetapowy klucz podziału Uczelnia będzie wyliczała za kolejne lata, w których będzie dokonywać rocznych korekt podatku naliczonego wytworzonej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku bądź nie podlegających opodatkowaniu w ogóle) może ulegać zmianom w czasie. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7 i 8).

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W art. 90 ustawy o VAT nie sprecyzowano, co należy rozumieć przez obrót, o którym mowa w tym przepisie. W związku z tym odwołać się należy do obrotu zdefiniowanego na potrzeby określenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż przerzucają oni jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

W sytuacji więc, gdy Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (mogą to być zarówno czynności opodatkowane i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, zdaniem tut. organu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, należy obliczyć, jaka część obrotu uzyskiwana jest z prowadzonej działalności gospodarczej, a jaka część obrotu pochodzi ze źródeł poza tą działalnością, czyli w tym przypadku z nieodpłatnej działalności statutowej.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie należy przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności tj. niepodlegającej opodatkowaniu i działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

W przedmiotowej sprawie zatem, Wnioskodawca może obliczyć kwotę podatku naliczonego związaną z realizacją projektu, na podstawie wskaźnika proporcji zakupów związanych z działalnością opodatkowaną liczonego jako stosunek zakupów dotyczących działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) do zakupów związanych z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu oraz działalności opodatkowanej i zwolnionej, jak zaproponowano we wniosku pod warunkiem, że metoda ta faktycznie stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej jednostki.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dokonując odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Należy jednak podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w stosunku do tych kwot podatku naliczonego, których Wnioskodawca nie może przyporządkować bezpośrednio do czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „xxx” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i budżetu państwa.

Będzie on realizowany w okresie II kw. 2010r. - IV kw. 2011r. Wybudowany obiekt służyć będzie kształceniu studentów w publicznym systemie oświaty, z wykluczeniem komercyjnie prowadzonych przez uczelnię szkoleń, kursów i innej dodatkowej działalności gospodarczej. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana w powyższym celu w okresie 5-ciu lat trwałości projektu (liczonej od daty finansowego zakończenia projektu tj. 30 listopada 2011r.)

Po upływie ww. okresu trwałości projektu, budynek stanowić będzie majątek uczelni i będzie użytkowany zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami prawnymi władz Uczelni.

Po dniu 30 listopada 2016r. Uczelnia zakłada uzyskanie przychodów z wynajmu powierzchni na drobne usługi typu ksero, bufet czy kiosk. Uczelnia samodzielnie nie prowadzi bufetów ani kiosków. Wynajem części powierzchni pomieszczeń na prowadzenie bufetów, sklepików, punktów ksero, automatów do napojów stanowić będzie sprzedaż opodatkowaną VAT ze stawką 22 %.

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT Uczelnia od 2006 roku odlicza podatek VAT metodą „proporcji”, ale dotyczy to tylko refaktury za media (energia elektryczna, telefony, CO, woda, ścieki, gaz) dla najemców. W całości podatek VAT odliczany jest od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych.

W 2009r. wskaźnik odliczenia wynosił 4%, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu prowadzone były na terenie innych obiektów Uczelni.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową (podstawowa działalność Uczelni) niepodlegąjącą ustawie o VAT oraz działalność mieszczącą się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (czynności opodatkowane i zwolnione) i jednocześnie nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego, związanych wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia naliczonego podatku VAT.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca buduje obiekt, który w okresie od 30 listopada 2011r. do 30 listopada 2016r. będzie wykorzystywany wyłącznie do świadczenia usług niepodlegających ustawie o VAT, a od 30 listopada 2016r. będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że podatek VAT od dokonywanych zakupów inwestycyjnych rozliczany jest wstępnie na zasadach analogicznych do pozostałych zakupów. Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu - podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w kolejnych miesiącach w których dokonywane są zakupy. W treści wniosku wskazano jednak, iż po pięciu latach wykorzystywania obiektu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, będzie on wykorzystywany również do działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania.

Powyższe oznacza, iż zmieni się sposób wykorzystania obiektu, a tym samym zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Przeznaczenie wytworzonych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tych środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu. Należy jednak podkreślić, iż odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie w części w jakiej nabyte towary i usługi zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku długotrwałych procesów inwestycyjnych, w których nakłady poczynione w jednym roku są kontynuowane w następnych latach podatkowych podatnik dokonuje wstępnego odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów w kolejnych latach, na podstawie wskaźników z lat ubiegłych, natomiast korekta rozpoczyna się dopiero po zakończeniu procesu inwestycyjnego i oddaniu nieruchomości do użytkowania. W rozpatrywanej sytuacji Wnioskodawca w ogóle nie dokonuje odliczenia wstępnego bowiem obiekt przeznaczony jest do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Przez pierwsze pięć lat użytkowania obiektu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do korygowania podatku naliczonego, bowiem przez ten czas obiekt będzie służył czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, zatem korektę nieodliczonego podatku VAT Wnioskodawca będzie mógł rozpocząć w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi zmiana wykorzystania obiektu. Jeżeli obiekt faktycznie zostanie oddany do użytkowania w 2011r. i jak zakłada Wnioskodawca, po dniu 30 listopada 2016r. budynek będzie użytkowany zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami prawnymi władz Uczelni i Wnioskodawca rozpocznie osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT, to korektę nieodliczonego podatku VAT Wnioskodawca rozpocznie w deklaracji za styczeń 2017r. i będzie ją mógł kontynuować do stycznia 2021r. (z uwzględnieniem ewentualnych zmian wykorzystania budynku).

Jednocześnie od momentu rozpoczęcia wykorzystywania obiektu do czynności opodatkowanych, zwolnionych z podatku i niepodlegających podatkowi VAT, tj. jak zakłada Wnioskodawca od 1 grudnia 2016r. będzie miał prawo do odliczania podatku VAT stosując dwuetapowy podział podatku naliczonego oraz aktualny dla danego roku współczynnik sprzedaży wyliczony według zasad określonych w art. 90 ust. 3 dla całej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, jednocześnie dokonując po zakończeniu roku podatkowego korekty odliczonego podatku zgodnie z art. 91.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...