• Interpretacja indywidualn...
  02.06.2024

ITPP3/443-49/11/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Remont ogrodzenia i przebudowa utwardzenia przy budynku…” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Remont ogrodzenia i przebudowa utwardzenia przy budynku…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na terenie Parafii znajduje się zabytkowa cerkiew, dzwonnica, obecnie kaplica.

W 2010 r. Parafia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego, wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Remont ogrodzenia i przebudowa utwardzenia przy budynku…” z Europejskiego Funduszu Rolnego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach w działania „Odnowa i Rozwój Wsi”.

W dniu 15 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o przyznanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Realizowany projekt zakłada:

remont ogrodzenia: oczyszczenie istniejącego muru z mchów i porostów, oczyszczenie pionowych płaszczyzn bloków kamiennych z zaprawy, skucie luźnych spoin pomiędzy kamieniami, skucie nadmiaru spoiny pomiędzy kamieniami, wypełnienie spoin z zaprawy renowacyjnej CERESIT CR61, CERESIT CR62 lub odpowiednik, oczyszczenie i obłożenie istniejących czap betonowych ogrodzenia przy użyciu płyt z łupanego kamienia polnego z łupanego granitu 40-60 mm, impregnacje kamienia,

niwelacje terenu przy ogrodzeniu: w związku z dużą zmiennością nachylenia terenów zielonych wokół budynku cerkwi przewiduje się jego niwelacje z nadaniem łagodnych spadków (z zachowaniem istniejącego poziomu obsypania murów ogrodzeniowych) oraz ponowne nasianie traw,

przebudowa utwardzenia z korektą trasy: istniejące utwardzenie z płyt betonowych przeznacza się do demontażu – przewiduje się wykonanie nowego utwardzenia z bruku granitowego 8 cm na przebudowie.

W uzupełnieniu wniosku Parafia wskazuje, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty realizacji inwestycji t.j. remont ogrodzenia i przebudowa utwardzenia przy cerkwii, nie będą związane formą zarobkową (nie będą pobierane opłaty). Inwestycja została zaplanowana w celu poprawienia estetyki przy obiekcie zabytkowym oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa parafianom, chodnik wokół cerkwi jest pokruszony i wymaga remontu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT, stanowiącego koszt realizacji opisanego projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług. W stosunku do niej nie ma zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy, zatem z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów związanych z inwestycją „Remont ogrodzenia i przebudowa utwardzenia przy budynku...”. Biorąc pod uwagę status Parafii oraz fakt, ze środki ma sfinansowanie inwestycji nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie powołanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe zagadnienia regulują przepisy zawarte w rozdziale 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649 ze zm.), określono katalog środków, które stanowią tzw. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Parafia zrealizowała projekt, polegający na remoncie ogrodzenia, niwelacji terenu przy ogrodzeniu, przebudowie utwardzenia z korektą trasy istniejące utwardzenie z płyt betonowych przeznaczonych do demontażu. Ponadto wskazano, iż realizacja projektu nie została sfinansowana ze środków określonych w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty tego projektu będą nieodpłatne z tytułu udostępnienia świątyni.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Parafia, również nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto w opisanej sytuacji Parafii nie przysługuje zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...