• Interpretacja indywidualn...
  17.05.2024

ILPP2/443-1519/09-2/MR

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani B., przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem ubezpieczeniowym – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem ubezpieczeniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni z dniem 1 listopada 2009 r. rozpoczęła wykonywanie działalności gospodarczej. Od dnia 2 listopada 2009 r. zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Zainteresowanej jest działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne (PKD 6629Z). Czynności w zakresie pośrednictwa z zakresu ubezpieczeń wykonywać zamierza na rzecz podmiotów (Spółek) mających uprawnienia brokera ubezpieczeniowego, działających na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi na podstawie umów o współpracy, zawieranych ze Spółkami brokerskimi, które działają w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej, wykonując czynności zwane „czynnościami brokerskimi”, które polegają na:

* zawieraniu lub doprowadzaniu do zawierania umów ubezpieczenia,

* wykonywaniu czynności przygotowawczych do zawarcia umów ubezpieczenia,

* uczestniczeniu w zarządzaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia,

* uczestniczeniu w sprawach o odszkodowanie,

* organizowaniu i nadzorowaniu czynności brokerskich (działalność brokerska).

Zgodnie z treścią proponowanych Wnioskodawczyni przez Spółki brokerskie umów, jej usługi będą polegały m.in. na:

* wyszukiwaniu klientów,

* nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami,

* ustalaniu potrzeb ubezpieczeniowych klienta,

* negocjacjach z klientem w ramach jego oczekiwań i możliwości w zakresie danego rynku,

* prezentowaniu oferty lub ofert ubezpieczeń, o które wnioskuje klient,

* przygotowywaniu wniosku o ubezpieczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywanie wyżej wymienionych czynności w ramach prowadzonej działalności, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak to jaka obowiązuje stawka podatku...

Zdaniem Wnioskodawczyni, czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego, o ile nie stanowią czynności doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, kwalifikują się do czynności objętych zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione są usługi pośrednictwa finansowego (ex 65-67), z wyłączeniem doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.00 -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładów ubezpieczeń.

Z rodzaju czynności, które Wnioskodawczyni zamierza podejmować wynika, że mieszczą się one w ramach usług sklasyfikowanych w PKWiU 67.20 i nie są one czynnościami doradztwa ubezpieczeniowego i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne. Zainteresowana zamierza wykonywać czynności w zakresie pośrednictwa z zakresu ubezpieczeń na rzecz podmiotów (Spółek) mających uprawnienia brokera ubezpieczeniowego. Usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawczyni będą polegały m.in.: na wyszukiwaniu klientów, nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami, ustalaniu potrzeb ubezpieczeniowych klienta, negocjacjach z klientem w ramach jego oczekiwań i możliwości w zakresie danego rynku, prezentowaniu oferty lub ofert ubezpieczeń, o które wnioskuje klient, przygotowywaniu wniosku o ubezpieczenie. W ocenie Wnioskodawczyni, czynności te mieszczą się w ramach usług sklasyfikowanych w PKWiU 67.20 i nie są one czynnościami doradztwa ubezpieczeniowego i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego – sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5. usług ściągania długów oraz faktoringu,

6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie w załączniku danej grupy symbolu „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Reasumując, jeżeli usługi, które Wnioskodawczyni zamierza świadczyć sklasyfikowane zostały do klasy 67.20 „Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno -rentowymi”, tj. mieszczą się one w sekcji J PKWiU ex (65-67) i nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowaną.

Jednocześnie należy zauważyć, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...