• II SA/Wa 1082/12 - Postan...
  08.05.2024

II SA/Wa 1082/12

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-08-21

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Anna Mierzejewska /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA - Anna Mierzejewska po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. B. na uchwałę Zarządu Dzielnicy [...] W. z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie niezakwalifikowania i nieumieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu mieszkalnego postanawia - odrzucić skargę -

Uzasadnienie

M. B. pismem z dnia 19 marca 2012 r., złożonym za pośrednictwem organu w dniu 21 marca 2012 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę, w której wniósł do usunięcia naruszenia prawa oraz skargę na przewlekłość postępowania. Następnie, wykonując wezwanie Sądu do sprecyzowania ww. skargi, skarżący w piśmie z dnia 31 maja 2012 r. wskazał, że przedmiotem skargi jest uchwała Zarządu Dzielnicy [...] z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie niezakwalifikowania i nieumieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu mieszkalnego.

Jednocześnie skarżący podniósł, że o wydaniu przedmiotowej uchwały dowiedział się w dniu 12 marca 2012 r. w rozmowie telefonicznej z pracownikiem urzędu.

W odpowiedzi na skargę na uchwałę z dnia [...] marca 2012 r. organ wniósł o jej odrzucenie, wskazując, że skarga została złożona przed terminem, bowiem zaskarżona uchwała została doręczona M. B. w dniu 5 kwietnia 2012 r. i z tym dniem otworzył się termin do wniesienia skargi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U Nr 142, poz. 1591 ze zm.) każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Natomiast zgodnie z art. 53 § 2 w zw. z art. 52 § 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) skargę na uchwałę organu samorządowego wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla skutecznego wniesienia skargi do sądu nie jest wymagane uprzednie doręczenie uchwały organu samorządowego stronie. Natomiast jednym z warunków formalnych dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę jednostki samorządu terytorialnego jest wcześniejsze wezwanie tego organu do usunięcia naruszenia prawa. Takie stanowisko zostało też wyrażone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów z dnia 2 kwietnia 2007 r. sygn. akt II OPS 2/07.

W niniejszej sprawie skarżący takiego wezwania do Zarządu Dzielnicy [...] W. nie wystosował. Oznacza to, że skarżący nie dopełnił warunku formalnego, o jakim mowa w art. 101 § 1 ustawy o samorządzie gminnym, warunkującego skuteczne wniesienie skargi do sądu na uchwałę jednostki samorządu terytorialnego. Należy jednocześnie wskazać, że za skuteczne wezwanie organu do usunięcia naruszenia prawa nie można uznać skierowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargi, w której skarżący wniósł "do usunięcia naruszenia prawa".

Z tych względów Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 powołanej ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...