VII SA/Wa 1171/12
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-09-26Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bożena Więch-Baranowska
Justyna Mazur
Mirosława Kowalska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska (spr.), , Sędzia WSA Justyna Mazur, Sędzia WSA Bożena Więch - Baranowska, Protokolant ref. staż. Anna Dmowska - Paczuska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2012 r. sprawy ze skargi J. N. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] marca 2012 r. znak [...]/12 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Nr [...]/2011 z dnia [...] lutego 2011 r., Starosta
[...] na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy Prawo
budowlane - zatwierdził dla J. N. projekt budowlany i udzielił
pozwolenia na budowę wewnętrznej instalacji gazowej w budynku mieszkalnym
jednorodzinnym, na terenie działki nr ew. [...] obr. [...] przy ul. [...] w [...],
według załączonej dokumentacji.
Po rozpoznaniu odwołania J. P., Wojewoda [...]
decyzja z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] - uchylił całości
ww. decyzję Starosty [...] i przekazał sprawę do ponownego
rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w aktach sprawy znajduje się
upoważnienie z dnia [...] stycznia 2011 r., którym J. N. upoważniła
M. B. do "załatwienia wszelkich formalności związanych z
realizacją projektu wewnętrznej instalacji gazowej dla budynku mieszkalnego w m-ci
[...], ul. [...] dz. [...] - Złożenie dokumentacji, odbiór decyzji i formalności
związanych z wyżej wymienioną inwestycją zarejestrowania dziennika budowy."
Wprawdzie w aktach sprawy brak jest dowodu opłaty złożenia ww. pełnomocnictwa
nie ma to jednakże wpływu na ważność udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z art.
40 § 2 k.p.a. jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się
pełnomocnikowi. Tymczasem zarówno zaskarżona decyzja, jak i wezwanie Starosty
[...] z dnia [...] stycznia 2011 r., znak: [...], zostały
wysłane bezpośrednio do Jadwigi Nowakowskiej, pominięto zaś całkowicie M.
B.
Zdaniem organu drugiej instancji w świetle ww. wskazań zachodzi
konieczność uchylenia skarżonej decyzji w całości i przekazania sprawy do
ponownego rozpatrzenia, organ odwoławczy nie może konwalidować powyższych
nieprawidłowości.
Ponadto organ drugiej instancji wskazał, że z akt administracyjnych sprawy
wynika, że działka nr ew. [...] obr. [...] wraz ze znajdującym się na niej budynkiem
mieszkalnym, stanowi współwłasność J. N., W. P. oraz
J. P. Tymczasem organ pierwszej instancji zaniedbał obowiązku
zarówno zawiadomienia stron o wszczęciu postępowania w sprawie przedmiotowej
inwestycji, jak i o zamiarze wydania decyzji, czym uniemożliwił wypowiedzenie się
stronom, co do zebranych dowodów. J. P. - jeden ze współwłaścicieli
przedmiotowej nieruchomości - złożył odwołanie od decyzji Starosty podnosząc, że
sprzeciwia się podłączeniu projektowanej instalacji gazowej do istniejącego
przyłącza. Nie sprzeciwia się przy tym budowie przedmiotowej instalacji gazowej,
jako takiej. J. N. dołączyła oświadczenie o posiadanym prawie do
dysponowania nieruchomością na cele budowlane, gdzie wskazuje m.in. że ma
zgodę współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości na wykonanie robót objętych
wnioskiem o pozwolenia na budowę. Jednakże zarówno z treści odwołania J.
P., jak i treści jego pisma z dnia [...] kwietnia 2011 r. powstają uzasadnione
wątpliwości, czy J. N. może wykazać się prawem do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane. Brak prawa dysponowania nieruchomością na
cele budowlane skutkuje niemożnością udzielenia pozwolenia na budowę (a contr
ario art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
Dodatkowo organ drugiej instancji wskazał na nieprawidłowości w
egzemplarzu projektu budowlanego - mapa będąca najprawdopodobniej projektem
zagospodarowania działki lub terenu (brak nazwy mapy) nie tylko nie zawiera części
opisowej, to jeszcze jest nie uwierzytelnioną kserokopią mapy zasadniczej.
Skargę na powyższą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie wniosła J. N. Skargę uzupełniła pismem procesowym i
stanowiskiem wyrażonym na rozprawie. Wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji.
Podniosła, że inwestycja dotyczy mieszkania na nieruchomości, które pozostaje w jej
wyłącznej dyspozycji. Współwłaściciel nieruchomości dąży do pozbawienia jej
warunków do użytkowania tego lokalu w związku z postępowaniem sądowym.
W odpowiedzi na skargę organ podtrzymał swoje stanowisko zawarte w
zaskarżonej decyzji i wniósł o oddalenie skargi.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.
Rzeczą Sądu, w niniejszym postępowaniu, było stosownie do dyspozycji art. 1
ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z
2002 r., Nr 153, poz. 1269), dokonanie kontroli zaskarżonej i poprzedzającej ją decyzji pod względem zgodności z prawem - prawidłowości zastosowania przepisów
obowiązującego prawa oraz trafności ich wykładni. Zaskarżona decyzja nie
odpowiada przepisom prawa, zapadła z naruszeniem art. 138 § 2 k.p.a.
Przepis art. 138 § 2 k.p.a. stanowi, że organ odwoławczy może uchylić
zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia
organowi pierwszej instancji, gdy decyzja ta została wydana z naruszeniem
przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny
wpływ na jej rozstrzygnięcie. Przekazując sprawę, organ ten powinien wskazać, jakie
okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
W ocenie Sądu nie zachodziły okoliczności uzasadniające rozstrzygniecie
objęte zaskarżona decyzją.
Brak doręczenia decyzji organu pierwszej instancji pełnomocnikowi strony, a
bezpośrednio stronie nie można uznać za przesłankę do orzeczenia jak w
zaskarżonej decyzji - tym bardziej, że sama strona tej okoliczności nie podnosiła.
Decyzja organu pierwszej instancji została doręczona wszystkim współwłaścicielom
nieruchomości objętej inwestycją. J. P. natomiast skorzystał z prawa
odwołania i przedstawił stanowisko w sprawie, które będzie mogło zostać
rozpoznane w postepowanai przed organem drugiej instancji.
Rozpoznając sprawę merytorycznie organ drugiej instancji dokonana oceny
tego, czy inwestorka dysponuje prawem do nieruchomości na cele niniejszej
inwestycji. Tu nie można odwołać się li tylko do jej oświadczenia złożonego przed
organem pierwszej instancji, skoro zdaje się być ono kwestionowane przez innego
współwłaściciela. Organ oceni, czyjego zgoda na wykonanie niniejszej inwestycji jest
wymagana, a jeżeli tak jakie jest jednoznacznie jego stanowisko. Nie będzie też
przeszkód do oceny projektu budowlanego pod względem zgodności z przepisami
prawa w szczególności w świetle przepisu art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo
budowlane i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji w trybie art. 145 § 1
pkt 1 lit c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.).
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bożena Więch-BaranowskaJustyna Mazur
Mirosława Kowalska /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska (spr.), , Sędzia WSA Justyna Mazur, Sędzia WSA Bożena Więch - Baranowska, Protokolant ref. staż. Anna Dmowska - Paczuska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2012 r. sprawy ze skargi J. N. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] marca 2012 r. znak [...]/12 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Nr [...]/2011 z dnia [...] lutego 2011 r., Starosta
[...] na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy Prawo
budowlane - zatwierdził dla J. N. projekt budowlany i udzielił
pozwolenia na budowę wewnętrznej instalacji gazowej w budynku mieszkalnym
jednorodzinnym, na terenie działki nr ew. [...] obr. [...] przy ul. [...] w [...],
według załączonej dokumentacji.
Po rozpoznaniu odwołania J. P., Wojewoda [...]
decyzja z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] - uchylił całości
ww. decyzję Starosty [...] i przekazał sprawę do ponownego
rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w aktach sprawy znajduje się
upoważnienie z dnia [...] stycznia 2011 r., którym J. N. upoważniła
M. B. do "załatwienia wszelkich formalności związanych z
realizacją projektu wewnętrznej instalacji gazowej dla budynku mieszkalnego w m-ci
[...], ul. [...] dz. [...] - Złożenie dokumentacji, odbiór decyzji i formalności
związanych z wyżej wymienioną inwestycją zarejestrowania dziennika budowy."
Wprawdzie w aktach sprawy brak jest dowodu opłaty złożenia ww. pełnomocnictwa
nie ma to jednakże wpływu na ważność udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z art.
40 § 2 k.p.a. jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się
pełnomocnikowi. Tymczasem zarówno zaskarżona decyzja, jak i wezwanie Starosty
[...] z dnia [...] stycznia 2011 r., znak: [...], zostały
wysłane bezpośrednio do Jadwigi Nowakowskiej, pominięto zaś całkowicie M.
B.
Zdaniem organu drugiej instancji w świetle ww. wskazań zachodzi
konieczność uchylenia skarżonej decyzji w całości i przekazania sprawy do
ponownego rozpatrzenia, organ odwoławczy nie może konwalidować powyższych
nieprawidłowości.
Ponadto organ drugiej instancji wskazał, że z akt administracyjnych sprawy
wynika, że działka nr ew. [...] obr. [...] wraz ze znajdującym się na niej budynkiem
mieszkalnym, stanowi współwłasność J. N., W. P. oraz
J. P. Tymczasem organ pierwszej instancji zaniedbał obowiązku
zarówno zawiadomienia stron o wszczęciu postępowania w sprawie przedmiotowej
inwestycji, jak i o zamiarze wydania decyzji, czym uniemożliwił wypowiedzenie się
stronom, co do zebranych dowodów. J. P. - jeden ze współwłaścicieli
przedmiotowej nieruchomości - złożył odwołanie od decyzji Starosty podnosząc, że
sprzeciwia się podłączeniu projektowanej instalacji gazowej do istniejącego
przyłącza. Nie sprzeciwia się przy tym budowie przedmiotowej instalacji gazowej,
jako takiej. J. N. dołączyła oświadczenie o posiadanym prawie do
dysponowania nieruchomością na cele budowlane, gdzie wskazuje m.in. że ma
zgodę współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości na wykonanie robót objętych
wnioskiem o pozwolenia na budowę. Jednakże zarówno z treści odwołania J.
P., jak i treści jego pisma z dnia [...] kwietnia 2011 r. powstają uzasadnione
wątpliwości, czy J. N. może wykazać się prawem do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane. Brak prawa dysponowania nieruchomością na
cele budowlane skutkuje niemożnością udzielenia pozwolenia na budowę (a contr
ario art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
Dodatkowo organ drugiej instancji wskazał na nieprawidłowości w
egzemplarzu projektu budowlanego - mapa będąca najprawdopodobniej projektem
zagospodarowania działki lub terenu (brak nazwy mapy) nie tylko nie zawiera części
opisowej, to jeszcze jest nie uwierzytelnioną kserokopią mapy zasadniczej.
Skargę na powyższą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie wniosła J. N. Skargę uzupełniła pismem procesowym i
stanowiskiem wyrażonym na rozprawie. Wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji.
Podniosła, że inwestycja dotyczy mieszkania na nieruchomości, które pozostaje w jej
wyłącznej dyspozycji. Współwłaściciel nieruchomości dąży do pozbawienia jej
warunków do użytkowania tego lokalu w związku z postępowaniem sądowym.
W odpowiedzi na skargę organ podtrzymał swoje stanowisko zawarte w
zaskarżonej decyzji i wniósł o oddalenie skargi.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.
Rzeczą Sądu, w niniejszym postępowaniu, było stosownie do dyspozycji art. 1
ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z
2002 r., Nr 153, poz. 1269), dokonanie kontroli zaskarżonej i poprzedzającej ją decyzji pod względem zgodności z prawem - prawidłowości zastosowania przepisów
obowiązującego prawa oraz trafności ich wykładni. Zaskarżona decyzja nie
odpowiada przepisom prawa, zapadła z naruszeniem art. 138 § 2 k.p.a.
Przepis art. 138 § 2 k.p.a. stanowi, że organ odwoławczy może uchylić
zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia
organowi pierwszej instancji, gdy decyzja ta została wydana z naruszeniem
przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny
wpływ na jej rozstrzygnięcie. Przekazując sprawę, organ ten powinien wskazać, jakie
okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
W ocenie Sądu nie zachodziły okoliczności uzasadniające rozstrzygniecie
objęte zaskarżona decyzją.
Brak doręczenia decyzji organu pierwszej instancji pełnomocnikowi strony, a
bezpośrednio stronie nie można uznać za przesłankę do orzeczenia jak w
zaskarżonej decyzji - tym bardziej, że sama strona tej okoliczności nie podnosiła.
Decyzja organu pierwszej instancji została doręczona wszystkim współwłaścicielom
nieruchomości objętej inwestycją. J. P. natomiast skorzystał z prawa
odwołania i przedstawił stanowisko w sprawie, które będzie mogło zostać
rozpoznane w postepowanai przed organem drugiej instancji.
Rozpoznając sprawę merytorycznie organ drugiej instancji dokonana oceny
tego, czy inwestorka dysponuje prawem do nieruchomości na cele niniejszej
inwestycji. Tu nie można odwołać się li tylko do jej oświadczenia złożonego przed
organem pierwszej instancji, skoro zdaje się być ono kwestionowane przez innego
współwłaściciela. Organ oceni, czyjego zgoda na wykonanie niniejszej inwestycji jest
wymagana, a jeżeli tak jakie jest jednoznacznie jego stanowisko. Nie będzie też
przeszkód do oceny projektu budowlanego pod względem zgodności z przepisami
prawa w szczególności w świetle przepisu art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo
budowlane i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji w trybie art. 145 § 1
pkt 1 lit c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.).