II SAB/Wa 76/13
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2013-04-25Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący/
Andrzej Kołodziej /sprawozdawca/
Anna MierzejewskaSentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj Sędziowie WSA Andrzej Kołodziej (spr.) Anna Mierzejewska Protokolant starszy referent Marcin Borkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi D. P. na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] stycznia 2013 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z [...] stycznia 2013 r. D. P., powołując się na przepis art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, zwrócił się do Narodowego Funduszu Zdrowia o udostępnienie pełnego dokumentu umów zawartych w latach od 2010 do 2013 z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w P.
Wniósł o udostępnienie skanów całości umów w internecie z podaniem linka do strony internetowej, doręczenie skanów umów drogą elektroniczną na podany adres lub kserokopii umów drogą pocztową.
W odpowiedzi na powyższy wniosek pismem z dnia [...] lutego 2013 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnił, że dane o umowach zawartych pomiędzy świadczeniodawcami a dyrektorami oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.), są jawne. Zakres jawności umowy jest jednak szczegółowo określony w ust. 2 art. 135 ww. ustawy.
Dane o umowach, jakie NFZ jest obowiązany udostępniać, znajdują się w "Informatorze o umowach" zamieszczonym na stronie internetowej NFZ w Biuletynie Informacji Publicznej NFZ: http://www.nfz.gov.pl.
Ponadto NFZ poinformował wnioskodawcę, że Centrala Funduszu nie jest w posiadaniu żądanych dokumentów, gdyż umowy ze świadczeniobiorcami w świetle art. 132 ust. 1 powołanej ustawy, są zawierane z dyrektorem oddziału wojewódzkiego NFZ.
W skardze na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w Warszawie z 30 stycznia 2013 r., D. P. wniósł o nakazanie organowi rozpoznania jego wniosku z [...] stycznia 2013 r. oraz zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych z uzasadnieniem, że do dnia dzisiejszego nie otrzymał żadnej odpowiedzi na swój wniosek.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o umorzenie postępowania i podtrzymał swoje stanowisko, iż zakres, w jakim są udostępniane dane o umowach między NFZ a świadczeniobiorcami, został określony w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Takie zaś dane są dostępne na stronie internetowej NFZ w Biuletynie Informacji Publicznej
Ponadto z uwagi na przekroczenie terminu udzielenia odpowiedzi o jeden dzień, dalsze postępowanie jest bezprzedmiotowe.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
W myśl przepisu art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości m.in. przez kontrolę działalności administracji publicznej, a kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Skarga oceniana w świetle powyższych kryteriów nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Natomiast ust. 2 powołanego przepisu stanowi, że przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. Niewątpliwie żądana przez skarżącego informacja o pełnej treści umów zawartych w latach 2010-2013 przez Narodowy Fundusz Zdrowia z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w P., jest informacją publiczną.
Jednakże w orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, który Sąd w niniejszej sprawie w pełni podziela, że zakres dostępu do informacji publicznej dotyczącej umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, określony jest wyłącznie przez przepis art. 135 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.). Stosownie do jego treści, umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej są jawne (ust. 1). Fundusz realizuje zasadę jawności umów przez zamieszczenie na swojej stronie internetowej informacji o każdej zawartej umowie, z uwzględnieniem maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej z zawartej umowy, rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń albo rodzaju zakupionych świadczeń, liczby jednostek rozliczeniowych (miara przyjęta do określenia wartości świadczenia opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub rodzaju, w szczególności: punkt, porada, osobodzień) wyrażającą wartość świadczenia oraz cenę jednostki rozliczeniowej, a także maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniobiorcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów (ust. 2).
Informację, o której mowa w ust. 2, zamieszcza się w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej (ust. 3) (por. wyroki NSA: z 1.12.2011 r., I OSK 1621/11, z 16.01.2013 r., I OSK 2718/12, publ. https://cbois.nsa.gov.pl).
Wskazany przepis jest zatem przepisem, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Powoduje to, że żądanie udostępnienia skarżącemu kopii umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, nie znajduje oparcia w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Skoro więc na Prezesie Narodowego Funduszu Zdrowia nie ciąży obowiązek udostępniania informacji publicznej w tym zakresie, nie można mu zarzucić bezczynności w postaci nierozpoznania wniosku skarżącego z [...] stycznia 2013 r., a skargę należy ocenić jako bezzasadną.
Nie znajduje zatem uzasadnienia wniosek organu o umorzenie postępowania w sprawie jako bezprzedmiotowego.
Mając powyższe na względzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), orzekł jak w sentencji wyroku.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący/Andrzej Kołodziej /sprawozdawca/
Anna Mierzejewska
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj Sędziowie WSA Andrzej Kołodziej (spr.) Anna Mierzejewska Protokolant starszy referent Marcin Borkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi D. P. na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] stycznia 2013 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z [...] stycznia 2013 r. D. P., powołując się na przepis art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, zwrócił się do Narodowego Funduszu Zdrowia o udostępnienie pełnego dokumentu umów zawartych w latach od 2010 do 2013 z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w P.
Wniósł o udostępnienie skanów całości umów w internecie z podaniem linka do strony internetowej, doręczenie skanów umów drogą elektroniczną na podany adres lub kserokopii umów drogą pocztową.
W odpowiedzi na powyższy wniosek pismem z dnia [...] lutego 2013 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnił, że dane o umowach zawartych pomiędzy świadczeniodawcami a dyrektorami oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.), są jawne. Zakres jawności umowy jest jednak szczegółowo określony w ust. 2 art. 135 ww. ustawy.
Dane o umowach, jakie NFZ jest obowiązany udostępniać, znajdują się w "Informatorze o umowach" zamieszczonym na stronie internetowej NFZ w Biuletynie Informacji Publicznej NFZ: http://www.nfz.gov.pl.
Ponadto NFZ poinformował wnioskodawcę, że Centrala Funduszu nie jest w posiadaniu żądanych dokumentów, gdyż umowy ze świadczeniobiorcami w świetle art. 132 ust. 1 powołanej ustawy, są zawierane z dyrektorem oddziału wojewódzkiego NFZ.
W skardze na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w Warszawie z 30 stycznia 2013 r., D. P. wniósł o nakazanie organowi rozpoznania jego wniosku z [...] stycznia 2013 r. oraz zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych z uzasadnieniem, że do dnia dzisiejszego nie otrzymał żadnej odpowiedzi na swój wniosek.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o umorzenie postępowania i podtrzymał swoje stanowisko, iż zakres, w jakim są udostępniane dane o umowach między NFZ a świadczeniobiorcami, został określony w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Takie zaś dane są dostępne na stronie internetowej NFZ w Biuletynie Informacji Publicznej
Ponadto z uwagi na przekroczenie terminu udzielenia odpowiedzi o jeden dzień, dalsze postępowanie jest bezprzedmiotowe.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
W myśl przepisu art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości m.in. przez kontrolę działalności administracji publicznej, a kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Skarga oceniana w świetle powyższych kryteriów nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Natomiast ust. 2 powołanego przepisu stanowi, że przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. Niewątpliwie żądana przez skarżącego informacja o pełnej treści umów zawartych w latach 2010-2013 przez Narodowy Fundusz Zdrowia z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w P., jest informacją publiczną.
Jednakże w orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, który Sąd w niniejszej sprawie w pełni podziela, że zakres dostępu do informacji publicznej dotyczącej umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, określony jest wyłącznie przez przepis art. 135 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.). Stosownie do jego treści, umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej są jawne (ust. 1). Fundusz realizuje zasadę jawności umów przez zamieszczenie na swojej stronie internetowej informacji o każdej zawartej umowie, z uwzględnieniem maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej z zawartej umowy, rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń albo rodzaju zakupionych świadczeń, liczby jednostek rozliczeniowych (miara przyjęta do określenia wartości świadczenia opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub rodzaju, w szczególności: punkt, porada, osobodzień) wyrażającą wartość świadczenia oraz cenę jednostki rozliczeniowej, a także maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniobiorcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów (ust. 2).
Informację, o której mowa w ust. 2, zamieszcza się w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej (ust. 3) (por. wyroki NSA: z 1.12.2011 r., I OSK 1621/11, z 16.01.2013 r., I OSK 2718/12, publ. https://cbois.nsa.gov.pl).
Wskazany przepis jest zatem przepisem, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Powoduje to, że żądanie udostępnienia skarżącemu kopii umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, nie znajduje oparcia w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Skoro więc na Prezesie Narodowego Funduszu Zdrowia nie ciąży obowiązek udostępniania informacji publicznej w tym zakresie, nie można mu zarzucić bezczynności w postaci nierozpoznania wniosku skarżącego z [...] stycznia 2013 r., a skargę należy ocenić jako bezzasadną.
Nie znajduje zatem uzasadnienia wniosek organu o umorzenie postępowania w sprawie jako bezprzedmiotowego.
Mając powyższe na względzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), orzekł jak w sentencji wyroku.