• Postanowienie o zakresie ...
  26.04.2024

U.S.V-443/15/2006

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 12 lipca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 161 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Gmina zwróciła się z zapytaniem jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.05.2006 r., w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać stanowisko przedstawione przez Gminę w powyższym wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 30.05.2006 r. Gmina zwróciła się o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowych oznaczonych jako: działka ewidencyjna 94 o powierzchni 0,6880 ha, 202 o powierzchni 0,2610 ha położonych w miejscowości W. Wyżej wymienione grunty są niezabudowane i położone na terenie nie objętym aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla tego terenu nie ma ustawowego obowiązku sporządzenia nowego planu. Nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W ewidencji gruntów prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w T. oznaczone są jako R IV, R V, L IV. Natomiast w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy grunty te leżą na terenach rolnych.

Powyższym wnioskiem Gmina zwróciła się z zapytaniem jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy sprzedaży wyżej opisanych nieruchomości. Gmina stoi na stanowisku, iż zbywany grunt winien być zwolniony z podatku VAT.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego stanowisko przedstawione przez Gminę jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolniono od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę, nie wskazuje również kryteriów jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu. Jednak przepis art. 4 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu oraz sposobów jego zagospodarowania następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ww. ustawy prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna wyrażona jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Art. 9 ww. ustawy stanowi, iż studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla organów gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dostawy będą działki niezabudowane. Z uwagi na fakt, iż Gmina w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie przeznaczyła ww. działek pod zabudowę, w ocenie tutejszego organu ich dostawa będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...