• Interpretacja indywidualn...
  05.05.2024

IPPB5/423-49/11-4/AM

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia (brak daty) (data wpływu 19.01.2011 r.) oraz piśmie z dnia 28.02.2011 r. (data wpływu 02.03.2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-49/11-2/AM z dnia 11.02.2011 r. (data doręczenia 17.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie w prowadzonej działalności uzyskuje przychody z organizowanych konferencji, balów charytatywnych, darowizn, reklam, składek członków zwyczajnych, składek członków wspierających.

Stowarzyszenie na podstawie uchwał swojego zarządu, z wygospodarowanego dochodu przekazuje środki pieniężne dla dzieci przebywających w następujących jednostkach organizacyjnych:

Dom Dziecka prowadzony przez Zgromadzenie w L.;

Dom Dziecka w W.;

Hospicjum dla Dzieci w L.

Zgodnie z zawartymi umowami odbiorcami przekazywanych środków, środki te są wykorzystywane na cele statutowe tych jednostek tj. na pomoc dla podopiecznych dzieci, np. pomoce szkolne, kolonie itp.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie przekazało na cele dobroczynne, rozumiane tu jako niesienie innym pomocy i na cele pomocy społecznej, rozumianej tu jako wspieranie potrzeb dzieci. Wykorzystanie osiąganego dochodu, na przedstawione cele dobroczynne (pomocowe), w ocenie Stowarzyszenia jest wolne od podatku dochodowego bowiem w Statucie Stowarzyszenia w § 4 zapisano, że celem Stowarzyszenia jest stała poprawa warunków życia mieszkańców (wspomagane dzieci są mieszkańcami… a pomoc dla nich poprawia ich warunki życia), zaś w § 5 Statutu przy określeniu sposobu realizacji celów podano wyraźnie wspieranie finansowe przedsięwzięć dobroczynności i pomocy społecznej (pkt „e”). W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w art. 17 ust. 1 pkt 4 podano, że wolne od podatku są dochody podatników których celem statutowym jest wspieranie dobroczynności „pomocy społecznej w części przeznaczonej na te cele”. Obydwa, przywołane akty normatywne dozwalają, by poczynione wydatki dla dzieci wg przedstawionych wyliczeń mogły być zaliczone do zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych. Walne Zebrania Członków Stowarzyszenia, analizując każdego roku wypełnianie przez zarząd zadań statutowych (dla każdorazowo wydatkowanych środków pieniężnych dla dzieci zarząd podejmował stosowne uchwały) nie miało wątpliwości przy udzielaniu absolutoriów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód z działalności Stowarzyszenia przekazywany na cele dobroczynne i pomocowe jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane środki z dochodu Stowarzyszenia na cele dobroczynne i pomocowe w wymienionych jednostkach organizacyjnych są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, jako zgodne z zapisem obowiązującego Statutu Stowarzyszenia. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do takiego zwolnienia wymaga zgodności z celami statutowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 tej ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Stowarzyszenie najpierw dochód przeznaczyło, a następnie wydatkowało.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

W przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie w prowadzonej działalności uzyskuje przychody z organizowanych konferencji, balów charytatywnych, darowizn, reklam, składek członków zwyczajnych, składek członków wspierających.

Stowarzyszenie na podstawie uchwał swojego zarządu, z wygospodarowanego dochodu przekazuje środki pieniężne dla dzieci przebywających w następujących jednostkach organizacyjnych:

Dom Dziecka prowadzony przez Zgromadzenie w L.;

Dom Dziecka w W.;

Hospicjum dla Dzieci w L.

Stowarzyszenie przekazało na cele dobroczynne, rozumiane tu jako niesienie innym pomocy i na cele pomocy społecznej, rozumianej tu jako wspieranie potrzeb dzieci. w Statucie Stowarzyszenia w § 4 zapisano, że celem Stowarzyszenia jest stała poprawa warunków życia mieszkańców (wspomagane dzieci są mieszkańcami Lubelszczyzny a pomoc dla nich poprawia ich warunki życia), zaś w § 5 Statutu przy określeniu sposobu realizacji celów podano wyraźnie wspieranie finansowe przedsięwzięć dobroczynności i pomocy społecznej (pkt „e”).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak „dobroczynność” czy „pomoc społeczna”.

„Dobroczynność” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/) jest pojęciem zbliżonym do filantropii i rozumiana jest jako działalność polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim, jest to również przynoszenie ulgi, odprężenia, oznacza też miłosierdzie, ofiarność, uczynność.

Natomiast „pomoc społeczna” w myśl ustawy z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza prowadzenia w sposób pośredni działalności w zakresie obejmującym dobroczynność, pomoc społeczną, czy innej w nim wymienionej. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.

Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie nie tylko w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy pomocy społecznej, ale również przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez Stowarzyszenie, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu.

W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być to np. dofinansowanie innej jednostki, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, realizując cele statutowe obejmujące działalność w zakresie dobroczynności i pomocy społecznej, przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci przebywających w Domach Dziecka, spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.

A zatem dochód Stowarzyszenia przekazany w formie darowizny na rzecz wskazanych Domów Dziecka jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...