• Interpretacja indywidualn...
  28.04.2024

IBPP2/443-348/13/BW

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 lipca 2013 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 63 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013r. (data wpływu do tut. organu 16 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wierzytelności powstałe w roku 2012, w przypadku których nieścigalność została uprawdopodobniona po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług podlegają korekcie zgodnie z nowymi regulacjami (tj. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013r.) - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 kwietnia 2013r. do ... Urzędu Skarbowego w S. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie uznania czy wierzytelności powstałe w roku 2012, w przypadku których nieścigalność została uprawdopodobniona po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług podlegają korekcie zgodnie z nowymi regulacjami (tj. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013r.).

Pismem z dnia 15 kwietnia 2013r. znak: ... (data wpływu do tut. organu 16 kwietnia 2013r.) Naczelnik ... Urzędu Skarbowego w S. przekazał przedmiotowy wniosek do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, celem załatwienia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółdzielnią, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi skup mleka i następnie sprzedaż wyprodukowanych z niego wyrobów spożywczych.

Z uwagi na zmianę sytuacji ekonomicznej Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w dniu 9 lutego 2013r. podjęło uchwałę o postawieniu Wnioskodawcy w stan likwidacji. Zmianę tę zarejestrował właściwy wydział sądu rejestrowego, prowadzącego Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 22 lutego 2013r.

Związane z powyższymi zmianami w sytuacji ekonomicznej Wnioskodawcy są opóźnienia w płatnościach na rzecz dostawców i usługodawców. Wnioskodawca reguluje zobowiązania w miarę możliwości, jednakże nie jest w stanie uniknąć powstawania coraz większych zatorów płatniczych.

Wierzytelności przysługujące wobec Wnioskodawcy powstały zarówno w roku 2012, jak i 2013. W przypadku części wierzytelności powstałych w roku 2012 ustawowo przewidziany termin stu pięćdziesięciu dni upłynął po dniu 1 stycznia 2013r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wierzytelności powstałe w roku 2012, w przypadku których termin ustawowy stu pięćdziesięciu dni minął po wejściu w życie nowych przepisów art. 89a 89b ustawy o podatku i towarów i usług, podlegają korekcie zgodnie z nowymi regulacjami...

Zdaniem Wnioskodawcy, wierzytelności przysługujące podmiotom zewnętrznym, które powstały przed wejściem w życie przepisów ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, nowelizującej ustawę o podatku od towarów i usług, a których nieściągalność (rozumiana jako upływ co najmniej stu pięćdziesięciu dni od upływu terminu płatności, zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o redukcji niektórych obciążeń) została uprawdopodobniona po wejściu w życie wymienionego wcześniej aktu prawnego, podlegają nowym regulacjom.

Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce przepis art. 89b, nakładający na dłużnika obowiązek korekty podatku VAT obowiązuje w stosunku nie tylko do wierzytelności powstałych po wejściu w życie zmian wprowadzonych do ustawy o podatku od towarów i usług, ale takie do wierzytelności powstałych wcześniej, których nieściągalność została uprawdopodobniona po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nowe przepisy obowiązują wierzytelności, których termin płatności upływa 4 sierpnia 2012r., gdyż data ta wyznacza termin graniczny stu pięćdziesięciu dni.

Fakt, iż Wnioskodawca pozostaje w stanie likwidacji nie ma, zdaniem Wnioskodawcy, znaczenia dla obowiązku dokonania korekty odliczonej kwoty podatku. Art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług jako jeden z warunków prawa do dokonania korekty przez wierzyciela nieuregulowanej należności wymienia określony stan prawny dłużnika niezapłaconej wierzytelności, zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. b) na dzień przed złożeniem deklaracji zawierającej korektę podatku, dłużnik nie może być w trakcie likwidacji.

Drugim przepisem, w którym pojawia się związek między możliwością dokonania korekty przez wierzyciela, a statusem prawnym dłużnika to art. 89a ust. 2 pkt 1, który wyklucza możliwość dokonania korekty w przypadku, gdy dostawa towaru lub świadczenie usług została dokonana na rzecz podmiotu pozostającego w trakcie likwidacji.

Podobnych zapisów nie zawiera art. 89b in extenso. Wnioskodawca wyciąga zatem z powyższego wniosek, że w przypadku obowiązku dokonania przez dłużnika korekty podatku uprzednio odliczonego, fakt rozpoczęcia i trwania procesu likwidacji nie ma znaczenia.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca uważa, że na postawione w polu 69 pytanie odpowiedź brzmi zgodnie z pierwszym akapitem powyższego uzasadnienia - Wnioskodawca, pozostający w likwidacji dłużnik, wobec wierzytelności powstałych przed 1 stycznia 2013r., a których nieściągalność została zgodnie z przytoczonymi wcześniej przepisami prawa uprawdopodobniona już po wejściu w życie zmian w ustawie o podatku od towarów i usług (01.01.2013r.), ma obowiązek dokonać korekty na zasadach obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013r. art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z dniem 1 stycznia 2013r. na podstawie art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2013r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012r., poz. 1342), uległy zmianie, m. in., przepisy art. 89a i 89b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), przy czym art. 89a ust. 2 pkt 2, 4, 6 i ust. 6 oraz art. 89b ust. 3 i 5 zostały uchylone.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2012r., do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu dotychczasowym, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie zaś z ust. 2 tegoż artykułu, art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się również do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, których nieściągalność została, zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uprawdopodobniona po dniu 31 grudnia 2012r.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest spółdzielnią, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi skup mleka i następnie sprzedaż wyprodukowanych z niego wyrobów spożywczych.

Z uwagi na zmianę sytuacji ekonomicznej Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w dniu 9 lutego 2013r. podjęło uchwałę o postawieniu Wnioskodawcy w stan likwidacji. Zmianę tę zarejestrował właściwy wydział sądu rejestrowego, prowadzącego Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 22 lutego 2013r.

Związane z powyższymi zmianami w sytuacji ekonomicznej Wnioskodawcy są opóźnienia w płatnościach na rzecz dostawców i usługodawców. Wnioskodawca reguluje zobowiązania w miarę możliwości, jednakże nie jest w stanie uniknąć powstawania coraz większych zatorów płatniczych.

Wierzytelności przysługujące wobec Wnioskodawcy powstały zarówno w roku 2012, jak i 2013. W przypadku części wierzytelności powstałych w roku 2012 ustawowo przewidziany termin stu pięćdziesięciu dni upłynął po dniu 1 stycznia 2013r.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy wierzytelności powstałe w 2012r., w przypadku których nieściągalność została uprawdopodobniona po wejściu w życie nowych przepisów, tj. po dniu 1 stycznia 2013r, podlegają korekcie zgodnie z nowymi regulacjami (tj. obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2013r.).

Mając na względzie powołany powyżej przepis art. 23 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2016r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce należy stwierdzić, iż odnośnie wierzytelności, które powstały w 2012r., a których nieściągalność została uprawdopodobniona po dniu 1 stycznia 2013r. zastosowanie winny mieć przepisy art. 89a i art. 89b w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż przedmowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego we wniosku pytania. W przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii (poruszonej w przedstawionym przez Wnioskodawcę we wniosku stanowisku), czy Wnioskodawca winien dokonać, zgodnie z art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług korekty odliczonej kwoty podatku naliczonego w sytuacji, gdy został postawiony w stan likwidacji, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż tut. organ pismem z dnia 20 czerwca 2013r. znak: IBPP2/443-348/13/BW zwrócił się do Wnioskodawcy o wyjaśnienie czy w związku z przedmiotowym wnioskiem oczekuje również interpretacji w zakresie ustalenia czy dla obowiązku dokonania zgodnie z art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług, korekty odliczonego podatku naliczonego, ma znaczenie, że dłużnik został postawiony w stan likwidacji, jednakże Wnioskodawca nie udzielił odpowiedzi na powyższe pismo.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...