• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

IPPP1/443-227/11-5/AP

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 maja 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 26 kwietnia 2011 r. pismem z dnia 10.05.2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 26 kwietnia 2011 r. nr IPPP1/443-227/11-2/AP (doręczone w dniu 4 maja 2011 r.), pismem z dnia 10 maja 2011 r., nadanym w dniu 11 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny, sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku:
Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. prowadzi od 1 września 2009 roku Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto ….. Poradnia jest wpisana do ewidencji pod numerem ….
Celem działania poradni jest: udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kształcenia i zawodu dzieciom i młodzieży uczącej się, a także udzielaniem rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej związanej z wychowywaniem, a także kształceniem dzieci i młodzieży. Poradnia wspomaga wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć terapeutycznych dostosowanych do potrzeb uczestników, prowadzi terapie zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, pomaga uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia zawodu i planowaniu kariery zawodowej, pomaga rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów, wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny oraz wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję placówek oświatowych.
Usługi świadczone przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczną w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez miasto nie są wymienione w zaświadczeniu. Jest wpisana tylko nazwa placówki tj. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna i typ placówki tj. poradnia psychologiczno - pedagogiczna bez wyszczególnienia konkretnych usług prowadzonych przez placówkę.
Usługi prowadzone przez poradnię są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Są to:
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2009 r. Nr 23 poz. 133),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1488).
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla świadczenia przedmiotowych usług. Usługi świadczone przez Poradnię nie są finansowane w żadnym procencie ze środków publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługi świadczone przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną są od 1 stycznia 2011 roku zwolnione z podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy
Usługi świadczone przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną są zwolnione z podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług poradnia jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. O tym, że ww. poradnia jest objęta systemem oświaty mówi art. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty, w którym wymienione są poradnie psychologiczno - pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zwrócić należy uwagę, iż stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.
Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.).
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, iż zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo – przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Spółka prowadzi od 1 września 2009 roku Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto …. Celem działania poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kształcenia i zawodu dzieciom i młodzieży uczącej się, a także udzielaniem rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej związanej z wychowywaniem, a także kształceniem dzieci i młodzieży. Poradnia wspomaga wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć terapeutycznych dostosowanych do potrzeb uczestników, prowadzi terapie zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, pomaga uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia zawodu i planowaniu kariery zawodowej, pomaga rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów, wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny oraz wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję placówek oświatowych. Ponadto, usługi świadczone przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczną nie są wymienione w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez miasto …. Jest wpisana tylko nazwa placówki tj. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna i typ placówki tj. poradnia psychologiczno - pedagogiczna bez wyszczególnienia konkretnych usług prowadzonych przez placówkę.
Zwrócić należy w tym miejscu uwagę, iż stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje poradnie psychologiczno - pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Z kolei, art. 5 ust. 1 ww. ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Reasumując, odniesienie powołanych przepisów do opisanej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż w kontekście art. 82 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, który posiada wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 pkt 4 tej ustawy i jako placówka oświatowa świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo – przedmiotowa dyspozycja cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie drugiego ze stanów faktycznych przedstawionych w złożonym wniosku, tj. w zakresie możliwości zwolnienia od podatku prowadzonych szkoleń z zakresu pierwszej pomocy i przeciwpożarowych, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-227/11-4/AP.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...