• Interpretacja indywidualn...
  24.05.2024

ILPP1/443-664/11-4/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 lipca 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lipca 2011 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Osoby fizyczne prowadzące wspólnie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą X (Partner) dalej: Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarły umowę partnerstwa z Y (Beneficjent), w ramach której pełnią funkcję partnera przy realizacji projektu. Projekt realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie projektu o numerze X zawartej z Samorządem Województwa (Instytucją Pośredniczącą), a Beneficjentem w ramach Priorytetu VIII, Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W przedmiotowym projekcie jako przedsiębiorca Wnioskodawca pełni funkcję partnera, pod pojęciem którego zgodnie z umową o dofinansowanie projektu należy rozumieć: Instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została w dniu 28 stycznia 2011 r. Zgodnie z zawartą umową przyznane zostało Beneficjentowi dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 746.537,60 PLN, i stanowiącej nie więcej niż 89,75% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:
płatność ze środków europejskich w kwocie 634.556,96 PLN
dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 111.980,64 PLN
które w części wynikającej z umowy partnerstwa przekazywane będzie partnerowi na rzecz realizacji zadań w projekcie. W przedmiotowym projekcie założone zostało wsparcie w postaci szkoleń ogólnych (nazwy szkoleń realizowane przez Beneficjenta i realizowane przez Partnera). Uczestnikami projektu będą pracownicy mikro i małych-przedsiębiorstw oraz osoby samozatrudnione. Wsparcie oferowane w projekcie poza szkoleniami obejmuje również nocleg dla uczestników szkoleń, catering, ubezpieczenie oraz materiały szkoleniowe. Wsparcie udzielane jest na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 239, poz. 1598). Zgodnie z założoną w projekcie grupą docelową (pracownicy mikro i małych przedsiębiorstw oraz osoby samozatrudnione) oraz biorąc pod uwagę treść przepisów ww. rozporządzenia, w szczególności § 21 ust. 1 pkt 1 lit. a, zgodnie z którymi maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych w przypadku pomocy na szkolenia wynosi w przypadku szkoleń ogólnych 80% wydatków kwallflkowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę. W związku z powyższym każdy przedsiębiorca kierujący pracownika na szkolenie, bądź osoba samozatrudniona biorąca udział w projekcie zobowiązane będą wnieść wkład prywatny w wysokości co najmniej 20% wartości szkolenia, lecz nie więcej niż 30% wartości szkolenia.
W piśmie z dnia 5 lipca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał co następuje:
Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z treścią art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572);
usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na organizacji szkolenia ogólnego stanowią niewątpliwie usługi kształcenia;
Spółka nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, gdyż zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty jedynie osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Spółka cywilna jest umową prawa cywilnego i nie posiada podmiotowości prawnej;
wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji szkolenia ogólnego mają na celu kształcenie zawodowe. Zgodnie bowiem z definicją zamieszczoną w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 za usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewnianego na warunkach określonych w art. 13 części A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG rozumieć należy nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego calu. Proponowane w ramach projektu szkolenia dotyczą zawodu menedżera (kod zawodu 12 Kierownicy ds. zarządzania i handlu) oraz handlowca (kod zawodu 522301 - sprzedawca), czyli treści zawarte w programach poszczególnych szkoleń obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z ww. zawodami zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności określoną w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537). Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji szkolenia ogólnego stanowią kształcenie zawodowe;
świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;
jako Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wkład prywatny wnoszony przez przedsiębiorcę kierującego pracownika na szkolenie lub przez osobę samozatrudnioną biorącą udział w projekcie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zgodnie z treścią którego zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane...
Zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy w świetle obowiązujących przepisów prawnych, iż wkład prywatny wnoszony przez przedsiębiorcę kierującego pracownika na szkolenie lub przez osobę samozatrudnioną biorącą udział w projekcie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zgodnie z treścią którego zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Warunkiem wypełnienia dyspozycji przepisu dającego prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jest konieczność spełnienia dwóch przesłanek łącznie, tj.
proponowane w ramach projektu usługi szkoleniowe stanowią kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, oraz
są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Powyższe zwolnienie obejmuje również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (tj. nocleg, catering, ubezpieczenie i materiały szkoleniowe).
Odnosząc się do pierwszej z ww. przesłanek upoważniających do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług odwołać się należy do rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 części A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Proponowane w ramach projektu szkolenia dotyczą zawodu menedżera (kod zawodu 12 - Kierownicy ds. zarządzania i handlu) oraz handlowca (kod zawodu 522301 - sprzedawca), czyli treści zawarte w programach poszczególnych szkoleń obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z ww. zawodami zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności określoną w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537).
Odnosząc się do drugiej przesłanki wskazać należy, iż jest ona spełniona ponieważ zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu, na podstawie którego projekt jest realizowany oraz zamieszczoną tam metodologią wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnego w ramach wydatków objętych pomocą publiczną wkład prywatny wnoszony będzie przez przedsiębiorcę kierującego pracownika na szkolenie lub przez osobę samozatrudnioną biorącą udział w projekcie w wysokości min. 20% wartości szkolenia jednakże nie więcej niż 30% jego wartości. Ponadto zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 239, poz. 1598) określającymi progi intensywności pomocy publicznej, założone w ramach projektu szkolenia, przy określonej tam grupie docelowej, finansowane będą w co najmniej 70% ze środków publicznych. Mając na uwadze powyższe, stanowisko uznać należy za prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione od podatku usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.
Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.).
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Równocześnie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:
dochody publiczne;
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
ze sprzedaży papierów wartościowych,
z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
z otrzymanych pożyczek i kredytów,
z innych operacji finansowych;
przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Informuje się, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), które zastąpiło ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.
Natomiast odpowiednikiem ww. przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. jest takiej samej treści przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.
Zauważa się, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło ww. rozporządzenie Rady nr 1777/2005.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę partnerstwa z Y (Beneficjent), w ramach której pełni funkcję partnera przy realizacji projektu. Projekt realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Samorządem Województwa (Instytucją Pośredniczącą), a Beneficjentem w ramach Priorytetu VIII, Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W przedmiotowym projekcie jako przedsiębiorca Wnioskodawca pełni funkcję partnera, pod pojęciem którego zgodnie z umową o dofinansowanie projektu należy rozumieć: Instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została w dniu 28 stycznia 2011 r. Zgodnie z zawartą umową przyznane zostało Beneficjentowi dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 746.537,60 PLN, i stanowiącej nie więcej niż 89,75% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:
płatność ze środków europejskich w kwocie 634.556,96 PLN
dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 111.980,64 PLN
które w części wynikającej z umowy partnerstwa przekazywane będzie partnerowi na rzecz realizacji zadań w projekcie. W przedmiotowym projekcie założone zostało wsparcie w postaci szkoleń ogólnych (nazwy szkoleń realizowane przez Beneficjenta i realizowane przez Partnera). Uczestnikami projektu będą pracownicy mikro i małych-przedsiębiorstw oraz osoby samozatrudnione. Wsparcie oferowane w projekcie poza szkoleniami obejmuje również nocleg dla uczestników szkoleń, catering, ubezpieczenie oraz materiały szkoleniowe. Wsparcie udzielane jest na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 239, poz. 1598). Zgodnie z założoną w projekcie grupą docelową (pracownicy mikro i małych przedsiębiorstw oraz osoby samozatrudnione) oraz biorąc pod uwagę treść przepisów ww. rozporządzenia, w szczególności § 21 ust. 1 pkt 1 lit. a, zgodnie z którymi maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych w przypadku pomocy na szkolenia wynosi w przypadku szkoleń ogólnych 80% wydatków kwallflkowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę. W związku z powyższym każdy przedsiębiorca kierujący pracownika na szkolenie, bądź osoba samozatrudniona biorąca udział w projekcie zobowiązane będą wnieść wkład prywatny w wysokości co najmniej 20% wartości szkolenia, lecz nie więcej niż 30% wartości szkolenia.
Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z treścią art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na organizacji szkolenia ogólnego stanowią usługi kształcenia. Spółka nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji szkolenia ogólnego mają na celu kształcenie zawodowe. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:
czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe realizowane w ramach szkolenia nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, Wnioskodawca nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a–c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości albo co najmniej w 70% ze środków publicznych.
W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż jako Partner w ramach umowy partnerstwa realizuje szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego dotyczące projektu. Proponowane w ramach projektu szkolenia dotyczą zawodu menedżera (kod zawodu 12 - Kierownicy ds. zarządzania i handlu) oraz handlowca (kod zawodu 522301 - sprzedawca), czyli treści zawarte w programach poszczególnych szkoleń obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z ww. zawodami zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności określoną w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają podstawową przesłankę umożliwiającą stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. są usługami kształcenia zawodowego. Szkolenia te spełniają również drugi warunek determinujący prawo do zwolnienia od podatku, określony w lit. c analizowanego przepisu w powiązaniu z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, są bowiem w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.
W takich okolicznościach należy wskazać, iż skoro świadczoną w ramach projektu usługę uznaje za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowaną w co najmniej 70% ze środków publicznych (do których zaliczają się dotacje z funduszów unijnych oraz dotacje celowe z budżetu państwa), uznać należy iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa spełnia przesłanki określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji korzysta ze zwolnienia od podatku.
Również zwolnione od podatku będą świadczenia dodatkowe, składające się na złożoną usługę szkoleniową (nocleg, catering, ubezpieczenie i materiały szkoleniowe), które są ściśle związane z usługą szkoleniową i nie mają charakteru samoistnego.
W związku z tym od wkładu własnego przedsiębiorcy kierującego pracownika na szkolenie lub wkładu własnego osoby samozatrudnionej stanowiącego wynagrodzenie za tę usługę nie nalicza się podatku od towarów i usług.
Reasumując, szkolenia, które prowadzi Wnioskodawca w ramach realizowania projektów dofinansowanych w ponad 70% ze środków publicznych, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika to z faktu, iż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są usługami w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w co najmniej 70% ze środków publicznych. Tym samym, wkład własny, pokrywany z opłat, które za przeprowadzone szkolenia ponoszą uczestnicy tych szkoleń, nieprzekraczający 30% finansowanego szkolenia, również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Należy jednakże zauważyć, iż ww. zwolnienie ma zastosowanie wówczas, gdy Zainteresowany nie świadczy ww. usług jako podwykonawca, na zlecenie podmiotu, który otrzymuje zapłatę za ich wykonanie ze środków publicznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...