• Interpretacja indywidualn...
  01.05.2024

IPPP3/443-1272/10-4/KB

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21.12.2010 r. (data wpływu 27.12.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29.03.2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) na wezwanie z dnia 14.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizowania zajęć sportowo-rekreacyjnych na basenie – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizowania zajęć sportowo-rekreacyjnych na basenie.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29.03.2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1272/10-2/KB z dnia 14.03.2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą polegającą między innymi na: organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci w wieku od 2 miesiąca do 5 roku życia. Zajęcia odbywają się na kilku basenach w W. Chętni do odbywania takich zajęć wraz z dziećmi rodzice wykupują u Wnioskodawcy karnety. Cena karnetu obejmuje wstęp na określoną liczbę zajęć w określonym przedziale czasu – przeważnie okres kwartalny, basen, opiekę instruktora nauki pływania. Zajęcia mają charakter zabawy dzieci z rodzicami, utrwalają wrodzone zdolności niemowląt do przebywania w środowisku wodnym.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że zgodnie z interpretacją wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, działalność polegająca na prowadzeniu nauki pływania dla dzieci i niemowląt (w przedziale wiekowym od 3 miesięcy do 6 lat) mieści się w ugrupowaniu PKD 85.51.Z „pozostałe formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca musi uwzględnić w cenie sprzedawanych w roku 2011 karnetów na udział w zajęciach na basenie...
Zdaniem Wnioskodawcy, można przyporządkować świadczone przez Zainteresowanego zajęcia do pozycji 186 załącznika 3 do ustawy o VAT, ze względu na jednoznacznie rekreacyjny a nie sportowy charakter prowadzonych zajęć z dziećmi.
Według Wnioskodawcy są to usługi rekreacyjne pozostałe – wyłącznie w zakresie wstępu – pozwalające stosować 8% stawkę podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Co do zasady, stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednocześnie, zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci w wieku od 2 miesiąca do 5 roku życia. Zajęcia odbywają się na kilku basenach. Rodzice wykupują u Wnioskodawcy karnety. Cena karnetu obejmuje wstęp na określoną liczbę zajęć w określonym przedziale czasu (przeważnie okres kwartalny), basen, opiekę instruktora nauki pływania. Zajęcia mają charakter zabawy dzieci z rodzicami, utrwalają wrodzone zdolności niemowląt do przebywania w środowisku wodnym. Wnioskodawca wskazał, że działalność polegająca na prowadzeniu nauki pływania dla dzieci i niemowląt (w przedziale wiekowym od 3 miesięcy do 6 lat) mieści się w ugrupowaniu PKD 85.51.Z „pozostałe formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zaliczenia świadczonych usług do usług wymienionych w poz. 186 ww. załącznika nr 3 do ustawy i w konsekwencji zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% dla tych usług.
Analizując powyższe, należy zauważyć, że w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na symbol PKWiU. Natomiast przedmiotem wniosku są usługi organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych polegające na nauce pływania dzieci i niemowląt. Przy czym, cena karnetu poza opieką instruktora obejmuje również wejście na basen. Jednakże, nie ulega wątpliwości, że usługą główną jest opieka instruktora pływania, a wstęp na basen jest wliczony w cenę karnetu z oczywistych przyczyn. A zatem, należy stwierdzić, że poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie obejmuje swoim zakresem przedmiotowych usług, ponieważ ww. pozycja dotyczy jedynie pozostałych usług związanych z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu.
Ponadto, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3, jak również w innych przepisach określających preferencyjne stawki podatku od towarów i usług. Tak więc, świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku w wysokości 23%.
Reasumując, w cenie sprzedawanych w roku 2011 karnetów na udział w zajęciach na basenie Wnioskodawca powinien uwzględnić stawkę podatku w wysokości 23%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...