• Interpretacja indywidualn...
  26.04.2024

IBPBII/1/415-810/09/BD

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 55 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009r. (data wpływu do tut. BKIP – 19 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 października 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoby posiadające własność lokalu mieszkalnego będące lub nie będące członkami Spółdzielni, po uzyskaniu zgody Spółdzielni, na własny koszt wymieniają stolarkę okienną (okna i montaż). Następnie zgłaszają fakt tej wymiany do Spółdzielni, która po dokonaniu komisyjnego odbioru montażu, oblicza jego wartość (według zasad obowiązujących w przepisach wewnętrznych Spółdzielni na dany rok). Wyliczona kwota zostaje zwrócona w formie gotówki (wypłaconej w kasie lub na wskazane konto bankowe) i jednocześnie ewidencyjnie obciąża fundusz remontowy. W interpretacji ogólnej nr DD3/033/33/KDJ/09/ 209 z dnia 17 marca 2009r. Minister Finansów uznał, że otrzymanie od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych przychodu podlegającego opodatkowaniu. Spółdzielnia otrzymała również odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów z dnia 08 kwietnia 2009r. na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa znak: IBPB II/1/415W-11/09/TK zmieniającą interpretację indywidualną z dnia 17 lutego 2009r. znak: IBPB II/1/415-99/08/TK, z której wynika, że nie ma podstaw prawnych i faktycznych do kwalifikowania otrzymanego przez podatników (członków oraz osób nie będących członkami spółdzielni) zwrotu części nakładów z funduszu remontowego, finansowanego przez nich w całości, jako przychodu z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że nie ma on cech przychodu.

W związku z tym na Spółdzielni, która dokonała refundacji poniesionych wydatków remontowych nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazywania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C.

Zgodnie z powyższymi Spółdzielnia od 2009r. zaprzestała sporządzać informację PIT-8C odnośnie wyżej wymienionych zwrotów. Jednakże w wyniku telefonicznej rozmowy Spółdzielnia uzyskała informację, że zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu tylko dla osób mających spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych. Tym samym nie dotyczy to osób posiadających odrębną własność lokalu. Osoby będące członkami lub nie będące członkami Spółdzielni posiadające odrębną własność lokalu, otrzymujące zwrot wydatków za wymianę stolarki okiennej dokonują wpłaty na fundusz remontowy na takich samych zasadach co osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu, stosownie do treści art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2003r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.) oraz są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali poprzez uiszczenie opłat na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni (art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Dotyczy to osób, które uzyskały prawo do własności lokalu na podstawie przepisów art. 12 bądź 17#61446;#61449; ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych posiadających wcześniej spółdzielcze prawo do lokalu lub ich następców prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy częściowy zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej dokonywany przez Spółdzielnię z funduszu remontowego na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu będących lub nie będących członkami Spółdzielni stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Z uwagi na to, że wymiana stolarki okiennej mogła nastąpić przed wyodrębnieniem lokalu, a refundacja po wyodrębnieniu, czy należy brać pod uwagę datę wymiany, czy datę zwrotu...

Czy Spółdzielnia jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C z tytułu częściowego zwrotu poniesionych nakładów na wymianę stolarki okiennej na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu będących lub nie będących członkami Spółdzielni...

Wnioskodawca uważa, że refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej dokonywana na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu (członkom oraz osobom nie będącym członkami Spółdzielni) nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono – inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 2 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia całości ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali, a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie mają osoby posiadające spółdzielcze lub własnościowe prawo do lokalu – te osoby jedynie partycypują w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości spółdzielni.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu przez wnioskodawcę właścicielom lokali mieszkalnych poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem dla ustalenia daty uzyskania przez właścicieli lokali mieszkalnych przychodu z tytułu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach należy brać pod uwagę datę zwrotu poniesionych wydatków, a nie datę wymiany stolarki okiennej czy datę wyodrębnienia lokalu.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji zwrotu przez wnioskodawcę właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe. Wnioskodawca obowiązany jest zatem do sporządzenia i przekazania tym osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości uzyskanego przychodu PIT-8C, w terminie i na zasadach określonych w powołanym art. 42 ustawy, a podatnicy ci do opodatkowania przedmiotowego dochodu w zeznaniu składanym za rok, w którym otrzymali zwrot.

Zatem stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...