• Interpretacja indywidualn...
  06.05.2024

IBPBI/1/415-265/10/ZK

Interpretacja indywidualna
z dnia 16 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1124 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem otrzymanego dofinansowania na realizację wskazanych we wniosku projektów,

* sposobu opodatkowania wynagrodzenia za pracę własną Wnioskodawcy świadczoną na rzecz projektu, udokumentowanego dowodem wewnętrznym

–jest nieprawidłowe. (pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 3)

Uzasadnienie

W dniu 16 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem otrzymanego dofinansowania na realizację wskazanych we wniosku projektów oraz sposobu opodatkowania wynagrodzenia za pracę własną Wnioskodawcy świadczoną na rzecz projektu, udokumentowanego dowodem wewnętrznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest opodatkowany w formie podatku liniowego. W dniu 27 października 2009r. Spółka jako partner w projekcie „..." – projekt 1, oraz w dniu 27 października 2009r. jako partner w projekcie „....– projekt 2, wraz z Liderami projektu firmą B. (projekt 1) i firmą I. (projekt 2) zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 2.1.1 na realizację wyżej wymienionych projektów. Głównymi działaniami w obu projektach jest realizacja szkoleń oraz doradztwo dla pracowników firm: B. (projekt nr 1) oraz pracowników firmy I. (projekt nr 2). Zgodnie z zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Dodatkowo Beneficjenci pomocy – Liderzy projektu: firma B. i I. są zobowiązane do wniesienia wkładu prywatnego w postaci pieniężnej i w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń – pracowników firmy B. i I. Otrzymane przez Spółkę cywilną dofinansowanie na realizację projektów stanowi, zgodnie z podpisanymi umowami o dofinansowanie, dotację rozwojową. Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Spółka cywilna jako partner projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Lider projektu będzie przekazywał część otrzymanego dofinansowania, jest zobowiązana, na tych samych zasadach jak lider projektu, prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu. Współrealizowane przez Spółkę cywilną projekty są projektami typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Zarówno projekt „..." jak i projekt „...." są projektami szkoleniowo- doradczymi. Ogólnym celem projektu „..." jest rozwój kompetencji pracowników B. w budowaniu rentownego przedsiębiorstwa przez dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie: optymalizowania procesów organizacyjnych i analizy przepływu wartości, zarządzania wiedzą oraz zaawansowanych praktyk zarządzania potencjałem ludzkim (coaching).

Celami szczegółowymi – w odniesieniu do problemów są:

1. wdrożenie programu ciągłego doskonalenia procesów organizacyjnych - dostarczenie wiedzy o metod. KAIZEN, zdobycie umiejętności mapowania i optymalizowania procesów organizacyjnych, analizy przepływu wartości przez pracowników kluczowych dla procesów, wyszkolenie trenerów wewnętrznych KAIZEN,

2. zakończenie pierwszego etapu wdrażania systemu zarządzania wiedzą - zdobycie przez pracowników wiedzy o metodach zarządzania wiedzą w organizacji, wypracowanie postawy gotowości do dzielenia się wiedzą, w ramach działań doradczych, opracowanie wiedzy zgromadzonej na i po szkoleniach (przygotowanie pakietów wiedzy do umieszczenia w intranecie), wyszkolenie trenerów zarządzania wiedzą,

3. zdobycie wiedzy dot. rentowności przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem pracowników sprzedaży i produkcji - przez szkolenia dot. zasad wypracowywania zysku w procesie sprzedaży oraz grę symulacyjną pozwalającą poznać zasady funkcjonowania rentownego przedsiębiorstwa,

4. przygotowanie kadry menedżerskiej do roli samodzielnych coachów - poprzez poznanie zasad i narzędzi coachingu, następnie własny coaching i superwizje samodzielnych sesji.

Zasadniczym celem projektu „....." jest wdrożenie nowego (po przejęciu) kierunku budowania przewagi konkurencyjnej I. poprzez intensywny rozwój kompetencji pracowników firmy, udoskonalanie procesów organizacyjnych, wdrożenie systemu zarządzania wiedzą i lean management. W szczególności projekt ma na celu:

1. w obszarze budowania relacji wewnątrz firmy: poprawę oceny komunikacji i przepływu informacji wewnątrz firmy przez pracowników, zwiększanie „miękkich" kompetencji kadry menedżerskiej w zakresie motywowania,

2. w obszarze doskonalenia kompetencji menedżerskich: dostarczenie wiedzy i umiejętności w obszarze zarządzania projektami - standard PMl i PRINCE, zwiększenie kompetencji menedżerów w zarządzaniu czasem, rozwój podstawowych kompetencji menedżerskich w grupie osób awansowanych, zwiększanie kompetencji kreatywnego rozwiązywania problemów i innowacyjności działu marketingu,

3. w obszarze doskonalenia kompetencji sprzedażowych: wzrost kompetencji w pozyskiwaniu nowych klientów na rynku i sprzedaży nowych produktów, poprawa jakości zarządzania relacjami z klientami w ocenie klientów, zwiększenie kompetencji w zakresie negocjacji sprzedażowych i zakupowych,

4. w obszarze produkcji: przygotowanie podstaw i wyszkolenie 16 liderów dla systemu lean management, przygotowanie wdrożenia zarządzaniem wiedzą w obszarze produkcji - wypracowanie standardów gromadzenia i wykorzystania wiedzy technologicznej.

Wydatki kwalifikowane projektów przedstawione w budżecie tych projektów będą finansowane w części z otrzymanego dofinansowania oraz w części z wkładu prywatnego, do którego wniesienia na rzecz projektu zobligowany jest lider projektu. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Spółka cywilna będzie współrealizować projekty wraz z liderami projektów. Zgodnie z zawartymi umowami partnerstwa Wnioskodawca podejmie następujące działania: zarządzanie projektem, realizacja szkoleń, doradztwo.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektów stanowi przychód zwolniony z opodatkowania, a w związku tym poniesione wydatki stanowiące wydatki kwalifikowane projektów sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...

2. Czy otrzymywane wynagrodzenie za świadczoną pracę własną podatnika na rzecz projektu udokumentowane dowodem wewnętrznym sfinansowane z otrzymanego dofinansowania stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania...

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Otrzymane dofinansowanie, przekazane przez Lidera projektu na wyodrębniony rachunek bankowy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust.1 pkt 137 (obowiązującym od dnia 01 stycznia 2010r.) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach Spółki cywilnej. Na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu „...." oraz projektu „...." z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka cywilna jako partner projektów stała się, wraz z liderami projektów, beneficjentem środków pomocowych wypłacanych z budżetu Państwa. Zgodnie z podpisanymi przez Liderów projektów umowami o dofinansowanie oraz zgodnie z ustawą o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r. wypłacane środki na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią wydatki budżetu Państwa i są wypłacane w formie dotacji rozwojowej w postaci zaliczek lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację projektu (art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r.). Również nowelizacja ustawy o finansach publicznych obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku nie zmieniła charakteru środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach programu POKL. Obecnie środki przekazywane na realizację projektów również będą stanowić wydatki z budżetu Państwa i będą pochodzić ze środków określanych jako budżet środków europejskich oraz dotacji celowych. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Z tego wynika, iż część otrzymanego dofinansowania będzie traktowana jako dotacja celowa, natomiast część dofinansowania będzie stanowić wydatek budżetu Państwa pochodzący z budżetu środków europejskich. Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010r. „Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na: (...) 2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, 3) dotacje celowe dla beneficjentów (...)".

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki dofinansowania w części stanowiącej dotację rozwojową będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast otrzymane środki stanowiące w części dotację celową, a w części środki pochodzące z budżetu środków europejskich będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, lecz będą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogicznie, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, stanowiące wydatki kwalifikowane projektów, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Ad. 3)

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej. Spółka jako partner w projektach realizuje bezpośrednio wraz z liderami projektów cele tych projektów i ponosi wydatki finansowane bezpośrednio z otrzymanego dofinansowania. W ramach realizowanych projektów Spółka cywilna będzie wykonywać następujące działania: zarządzanie projektem, realizacja szkoleń i doradztwo. W projekcie zostało przewidziane między innymi wynagrodzenie dla trenerów, doradców, wynagrodzenie dla osób zarządzających projektem, w tym dla Kierownika merytorycznego projektu, oraz inne wydatki w ramach zarządzania projektem (wynagrodzenie personelu, koszty administracyjne związane z wynajmem biura, zakupem materiałów biurowych itp.). Wynagrodzenia zostały ustalone w zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą budżetach projektu. Za wykonanie pracy trenera, doradcy i Kierownika merytorycznego na rzecz projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca otrzymuje również wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest dokumentowane dowodem wewnętrznym. Ze względu na fakt, iż to wspólnik spółki cywilnej jest podatnikiem podatku dochodowego, a nie sama spółka, to Wnioskodawca i jego wspólnik są beneficjentami otrzymanych środków pomocowych i bezpośrednio realizują cele projektów, a w związku z tym uzyskane przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej są przychodami poszczególnych wspólników, jak również ponoszą oni wydatki bezpośrednio sfinansowane z tych środków. W związku z powyższym otrzymane ze środków pomocowych wynagrodzenie stanowi dla Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej, jednak przychód ten podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 lub art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli uzyskane wynagrodzenie zostało finansowane z dotacji rozwojowej, celowej lub ze środków pochodzących z budżetu środków europejskich. Jednocześnie wypłacone wynagrodzenie, bez względu na rodzaj finansowania, nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów, bowiem zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z wniosku wynika, iż Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca jest partnerem w dwóch projektach realizowanych wraz z liderami (beneficjentami) tych projektów w ramach umowy partnerstwa. Liderzy (beneficjenci) projektów będą przekazywać Spółce (partnerowi) część otrzymywanego dofinansowania tych projektów, z którego będą finansowane częściowo wydatki kwalifikowane tych projektów.

Ponadto zgodnie z zawartymi umowami partnerstwa, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pracę trenera, doradcy i Kierownika merytorycznego na rzecz projektu, finansowane z otrzymywanego dofinansowania.

Ponieważ okres realizacji projektów w ramach zawartych umów dotyczy 2009 i 2010r., dlatego też wniosek należało rozpatrzyć z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2009r., jak i również po tym dniu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W 2009 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r., środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. do dnia 31 grudnia 2009r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnegoi uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),

2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3. dotacje celowe dla beneficjentów,

4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010r. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zatem środki, otrzymane w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u beneficjenta, który otrzymał te środki z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Natomiast środki, otrzymane w roku 2010r. w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, jako Partner współuczestniczy w realizacji projektów, lecz nie jest beneficjentem środków z funduszy strukturalnych, gdyż beneficjentem tym są w istocie Liderzy wskazanych we wniosku projektów. Wnioskodawca, ani Spółka, której jest wspólnikiem nie jest również adresatem dotacji rozwojowej. Stąd też środków uzyskanych od Liderów projektów w 2009r. oraz w 2010r., a pochodzących z budżetu państwa, otrzymanych w związku z zawartymi umowami partnerstwa nie można utożsamiać z dotacją rozwojową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując, ww. środki nie stanowią dla Wnioskodawcy dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Jest on bowiem (jako wspólnik Spółki cywilnej) jedynie partnerem projektów finansowanych ze środków pomocowych, które jedynie u bezpośrednich beneficjentów projektów mogą stanowić dotację w rozumieniu ww. przepisów.

Z podobnych powodów nie korzystają również ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki otrzymane w 2010r. od Liderów projektów, pochodzące z Unii Europejskiej. Zauważyć bowiem należy, iż również i tych środków Wnioskodawca (ani Spółka, której jest wspólnikiem) nie otrzymał z Banku Gospodarstwa Krajowego, lecz w istocie od Liderów projektów, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie ustawy.

Mając również na względzie, iż Wnioskodawca nie jest uczestnikiem projektów współfinansowanych z udziałem środków europejskich (gdyż uczestnikami tych projektów są jak wskazano we wniosku pracownicy, podmiotów będących Liderami projektów), wykluczona jest również możliwość zastosowania w ww. zakresie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku z realizacją wskazanych we wniosku projektów należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych udziałów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane środki nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawcy (wspólnika Spółki cywilnej), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec tego skutki podatkowe otrzymania przez Wnioskodawcę wskazanego we wniosku wynagrodzenia będą tożsame ze skutkami otrzymania przez Spółkę cywilną (a w istocie wspólników tej Spółki) dofinansowania do ww. projektu.

Zaznaczyć należy, iż skoro otrzymane przez Wnioskodawcę „wynagrodzenie” w związku z realizacją zleconych mu w ramach projektu zadań, stanowi przychód z prowadzonej w formie Spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej, to nie może jednocześnie stanowić kosztu uzyskania tego przychodu. W przedmiotowej sprawie nie ma przy tym zastosowania powołany we wniosku art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej – kosztem uzyskania przychodów nie jest także wartość pracy małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Odnośnie natomiast możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków pokrytych otrzymanymi od beneficjentów projektów środkami finansowymi wskazać należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku, nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością oraz był należycie udokumentowany.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub utrzymanie źródła tych przychodów.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku wydatki związane z współrealizacją projektów, o ile spełnią przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym nie ma w tym przypadku zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawcy, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmieniać należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...