• Interpretacja indywidualn...
  05.05.2024

IPPB4/415-778/09-4/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2009 r. (data wpływu 26.11.2009 r.) oraz w piśmie z dnia 08.02.2010 r. (data nadania 08.02.2010 r., data wpływu 10.02.2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-778/09-2/JK z dnia 26.01.2010 r. (data nadania 26.01.2010 r., data odbioru 03.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu rolnego – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu rolnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 26.01.2010 r. Nr IPPB4/415-778/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez szczegółowe doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 08.02.2010 r. (data wpływu 10.02.2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi osobiście gospodarstwo rolne. W listopadzie 2007 r. nabył grunt rolny mający status gospodarstwa rolnego według ustawy o ukształtowaniu ustroju rolnego o powierzchni 1,32 ha na powiększenie prowadzonego gospodarstwa rolnego. Dokumenty świadczące, że był to grunt rolny to: wypis z rejestru gruntów, grunt był opodatkowany podatkiem rolnym, plan zagospodarowania przestrzennego – przeznaczony pod produkcję rolną, leżał w terenie rolnym. Przedmiotowy grunt Wnioskodawca włączył do prowadzonego gospodarstwa rolnego. Wszystkie powyższe fakty zostały zawarte w akcie notarialnym. Wobec powyższego Wnioskodawca został zwolniony na podstawie art. 9 ustawy o pcc z podatku od czynności cywilnoprawnych – (na podstawie zawartego w akcie notarialnym oświadczenia, iż nabyty grunt stanowi grunt rolny, który Wnioskodawca włączy w skład posiadanego gospodarstwa rolnego).

W sierpniu 2009 r. powyższy grunt o powierzchni 1,32 ha Wnioskodawca w całości sprzedał. Od zakupu do sprzedaży nie upłynęło 5 lat. W międzyczasie status gruntu nie uległ zmianie. Czyli nadal był to grunt opodatkowany podatkiem rolnym, w wypisie z rejestru gruntów – był to grunt rolny. Nie uległ również zmianie plan zagospodarowania przestrzennego, wobec czego ww. grunt figurował dalej w planie jako grunt rolny. Sprzedany grunt stanowił gospodarstwo rolne w myśl ustawy o ustroju rolnym. I taki stan prawny został zawarty w akcie notarialnym sprzedaży. Nabywcą gruntu była Spółdzielnia – mająca w swym statusie prowadzenie działalności związanej z produkcją rolną, co potwierdziły przy akcie notarialnym osoby upoważnione do reprezentowania Spółdzielni. W akcie notarialnym został zawarty stosowny zapis, iż „Nabywca – Spółdzielnia Spożywców – oświadcza, iż na nabytym gruncie będzie prowadziła gospodarstwo rolne”. W związku z faktem, iż przedmiotowy grunt stanowił w myśl ustawy o ustroju rolnym „gospodarstwo rolne” (spełniał wszystkie przesłanki), nowy nabywca Spółdzielnia Spożywców oświadczył, iż będzie dalej na nabytym gruncie prowadzić gospodarstwo rolne – nabywca został zwolniony z podatku pcc – na podstawie art. 9 ustawy o pcc.

Stosowne potwierdzające ten fakt zapisy znalazły się w akcie notarialnym. Do aktu notarialnego zostały dołączone następujące dokumenty: status Spółdzielni, jak również uchwała Spółdzielni, z której wynika iż Rada Nadzorcza upoważnia Zarząd” do nabycia ww. nieruchomości rolnej, Odpis KRS, pismo Agencji Nieruchomości Rolnych, z którego wynika, iż Agencja nie skorzysta z prawa pierwokupu. Wnioskodawca nie zna innych faktów, oprócz tych, które przytoczył. Wnioskodawca opisał stan faktyczny najrzetelniej według wszystkich znanych mu faktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec przytoczonego stanu faktycznego Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży przed upływem 5 lat...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien być zwolniony z powyższego podatku. Z interpretacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, iż Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od sprzedaży przed upływem 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Natomiast zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi osobiście gospodarstwo rolne. W listopadzie 2007 r. nabył grunt rolny mający status gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,32 ha na powiększenie prowadzonego gospodarstwa rolnego. W sierpniu 2009 r. powyższy grunt Wnioskodawca w całości sprzedał. Nabywcą gruntu była Spółdzielnia – mająca w swym statusie prowadzenie działalności związanej z produkcją rolną, co potwierdzili przy akcie notarialnym osoby upoważnione do reprezentowania Spółdzielni. W akcie notarialnym został zawarty stosowny zapis, iż „Nabywca – Spółdzielnia – oświadcza, iż na nabytym gruncie będzie prowadziła gospodarstwo rolne”.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które powiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, w myśl art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie jednak do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś przesłanka ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Oceniając pierwszą przesłankę należy zdefiniować pojęcie „gospodarstwo rolne”, które w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sprzedaży był grunt rolny o powierzchni 1,32 ha, który uprzednio został nabyty przez Wnioskodawcę na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego. Nabyty grunt Wnioskodawca włączył w skład posiadanego gospodarstwa rolnego. W związku z powyższym należy uznać, że pierwsza przesłanka dotycząca sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego została spełniona.

Natomiast odnosząc się do kwestii spełnienia drugiej z wymienionych przesłanek należy stwierdzić, że dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego ma miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Należy wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od tego, by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym, jaki charakter ma dany grunt decyduje natomiast sposób jego faktycznego wykorzystania.

Podkreślić przy tym należy, iż brak jakiejkolwiek wiedzy zbywającego grunt rolny o zamiarach nabywcy co do sposobu wykorzystania tego gruntu wprost eliminuje możliwość zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Ponadto, mając na względzie powołaną definicję gospodarstwa rolnego należy stwierdzić, że przy zastosowaniu wymienionych powyżej kryteriów określających gospodarstwo rolne przesłanki negatywne wyłączające zwolnienie ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wystąpią zarówno wówczas, gdy nabyte grunty zostaną przeznaczone (faktycznie) na inną działalność niż działalność rolniczą, jak i wówczas gdy nabyte grunty nie będą mogły zostać uznane za wchodzące w skład gospodarstwa rolnego. W obu tych przypadkach zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można mówić o utracie przez te grunty charakteru rolnego. Równocześnie przepis ten wymaga aby tego rodzaju utrata charakteru rolnego nastąpiła „w związku z tą sprzedażą”.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, nabywcą gruntu była spółdzielnia – mająca w swym statusie prowadzenie działalności związanej z produkcją rolną – a ww. grunt nabyła na prowadzenie produkcji rolnej. Potwierdziły to przy akcie notarialnym osoby upoważnione do reprezentowania Spółdzielni. W akcie notarialnym został zawarty stosowny zapis „iż nabywca – Spółdzielnia – oświadcza, iż na nabytym gruncie będzie prowadziła gospodarstwo rolne”. Stosowne potwierdzające ten fakt zapisy znalazły się w akcie notarialnym.

Reasumując, w świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że jeżeli sprzedany grunt rolny faktycznie został nabyty w celu dalszego prowadzenia na nim gospodarstwa rolnego, wówczas należy uznać, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży ww. gruntu rolnego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...