• Postanowienie o zakresie ...
  02.06.2024

III/443-15/05/IG

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 14 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 25 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Od jakiej daty Administracja Nieruchomościami może dokonać korekty odprowadzanego podatku VAT wykazanego w deklaracjach VAT-7 z tytułu naliczonego tzw. "podwójnego" podatku za dostarczane media dla lokali mieszkalnych będących we Wspólnotach Mieszkaniowych?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawieprzepisów art. 14a § 1 i § 2, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem z dnia 9 marca 2005r. (data wpływu 10 marca 2005r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przedmiocie możliwości dokonania korekt złożonych deklaracji podatkowych VAT-7 - uznaje za p r a w i d ł o w e stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Administracja, działająca w imieniu Miasta Łodzi, jest stroną w umowach cywilnoprawnych o najem lokali mieszkalnych stanowiących jego własność. W umowach najmu określone są m.in.:

- wysokość miesięcznego czynszu jaki najemca zobowiązany jest płacić z tytułu użytkowania lokalu, ustalony w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Łodzi,

- opłaty zaliczkowe na świadczenia związane z eksploatacją lokalu, których wysokość nie jest zależna od wynajmującego, lecz od usługodawców.

Z uwagi na uregulowania prawne, stroną umów z usługodawcą nie jest użytkownik lokalu, tzn. bezpośredni odbiorca usług. W związku z tym Wspólnota Mieszkaniowa dokonywała zakupu usług i rozliczała ich koszt na poszczególnych właścicieli, w tym także na administrację reprezentującą Gminę jako jednego z właścicieli.

Na mocy ustawy z 1993r. o podatku od towarów i usług poszczególne czynności wykonywane przez Administrację podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek podatkowych określonych w przepisach podatkowych dla poszczególnych rodzajów usług, w związku z tym dokonując rozliczeń z najemcami, Administracja uznała, że dokonywała odsprzedaży usług i naliczała podatek VAT.

Jednocześnie wskazuje, że Minister Finansów w piśmie z dnia 23 grudnia 2003r. zajął stanowisko, że w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót (sprzedaż), a więc nie można mówić o odsprzedaży mediów na rzecz najemców.

W związku z tym pyta od jakiej daty może dokonać korekty odprowadzanego podatku VAT wykazanego w deklaracjach VAT-7 z tytułu naliczonego tzw. "podwójnego" podatku za dostarczane media dla lokali mieszkalnych będących we Wspólnotach Mieszkaniowych?

Zdaniem Administracji korekty deklaracji VAT-7 powinny być sporządzone od miesiąca stycznia 2002 r., gdyż od tego miesiąca naliczany był "podwójny" podatek VAT.

Zasady sporządzania korekt deklaracji podatkowych zostały uregulowane w przepisach art.81, 81a, 81b i 81c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60).

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym wyjaśnieniem przyczyn korekty. Podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację), jeżeli:

- w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej,

- w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3 wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,

- w złożonej deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe w wysokości niższej od należnej albo kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości większej od należnej.

Ustawodawca przewidział m. in. możliwość korekty deklaracji w związku z realizacją przez podatnika prawa do stwierdzenia nadpłaty podatku. Taka sytuacja ma miejsce jeśli podatnik wykazał w deklaracji (pierwotnej) nienależne zobowiązanie podatkowe lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek.

W przypadku spełnienia powyższych przesłanek podatnik wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty składa korekty deklaracji podatkowych (art.75 §3 ustawy Ordynacja podatkowa).

Minister Finansów w piśmie nr PP1-811/912/03/JW z dnia 23 grudnia 2003r. wyjaśnił, że zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują zatem sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Gmina jako właściciel lokali w danej wspólnocie mieszkaniowej nie dokonuje odsprzedaży mediów na rzecz najemców tych lokali, a tym samym nie ma podstaw do obciążenia kwot pobranych od lokatorów podatkiem od towarów i usług.

W przypadku jednak gdy taka sytuacja zaistniała - administracja może skorygować nieprawidłowo naliczany podatek VAT.

Biorąc pod uwagę, że zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 ustawy Ordynacja podatkowa - należy uznać, że Administracja ma prawo do dokonania korekty podatku od towarów i usług od momentu naliczania "podwójnego" podatku najemcom lokali komunalnych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że korekty zobowiązania podatkowego nie mogą polegać wyłącznie na zmniejszeniu kwot podatku należnego, ale muszą obejmować również kwoty podatku naliczonego, z uwagi na zmianę proporcji pomiędzy wartościami sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, która wpłynie na wysokość kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu. Jeżeli Administracja zdecyduje się na korektę dotychczasowych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, to korekta winna obejmować zarówno podatek należny, jak i naliczony.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...