• Postanowienie o zakresie ...
  20.05.2024

P-I/443/66/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 5 lipca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy konieczne jest wykazywanie przez Bank kwot podatku VAT w pozycji 57 i 58 w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7?

Pismem z 12.04.2005 r. Bank Spółdzielczy zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Bank Spółdzielczy świadczy prawie wyłącznie usługi pośrednictwa finansowego. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT usługi te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów usług. W związku z powyższym Bank nie posiada prawa do pomniejszania należnego podatku VAT o podatek naliczony, między innymi przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, jak również przy nabyciu, imporcie, najmie, dzierżawie i leasingu pojazdów samochodowych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Bank Spółdzielczy wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy konieczne jest wykazywanie przez Bank kwot podatku VAT w pozycji 57 i 58 w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7?

Według stanowiska Podatnika, nie jest On zobowiązany do wykazywania kwot podatku VAT w pozycji 57 i 58 deklaracji VAT- 7.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Bank Spółdzielczy jest podatnikiem VAT czynnym, stąd też zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnik, o którym mowa w art. 15, obowiązany jest składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Przy czym art. 99 ust. 14 w/w ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 8 - 11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełniania oraz terminu i miejsca ich składania.

W wyniku wykonania wyżej wspomnianej delegacji ustawowej, Minister Finansów w rozporządzeniu z 23 kwietnia 2004 r., określił wzory deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 89 poz. 852 z póz. zm.), w tym dla deklaracji VAT-7, stanowiącej załącznik Nr 1 do tego rozporządzenia.

Nowe pozycje, które pojawiły się w tym wzorze deklaracji podatkowej, obowiązującej od 1 maja 2004 r., to m.in. pozycje 57 i 58, odnoszące się do kwoty podatku naliczonego od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, która nie podlega odliczeniu od podatku należnego zgodnie z art.88 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz kwoty podatku VAT zapłaconego przy nabyciu, imporcie, najmie, dzierżawie lub leasingu pojazdów samochodowych, która nie stanowi podatku naliczonego.

Oznacza to, że są to pozycje obowiązkowe do wypełnienia. Zatem, jeżeli podatnik obowiązany jest do składania deklaracji, to ma również obowiązek wykazywać kwoty w poz. 57 i 58 w deklaracji VAT-7, przy czym bez znaczenia pozostaje tu zakres dokonywania przez niego sprzedaży opodatkowanej czy też zwolnionej, jak również to, jaka jest wysokość podatku podlegająca wpłacie do organu podatkowego.

Ponadto wypełnienie "analizowanych" pozycji stanowi ważny element informacyjny o wartości zapłaconego podatku od towarów i usług, którego nie można odliczyć ze względu na ograniczenia ustawowe.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...