• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

IBPP1/443-46/07/JP

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy O., przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007r. (data wpływu 27 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych - jest prawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 27 lipca 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia podatku VAT, będącego kosztem zadania inwestycyjnego, do kosztu kwalifikowanego z uwagi na brak możliwości jego odzyskania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina O. planuje wykonanie inwestycji przy udziale środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 – 2006” w zakresie działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”, pod nazwą: „Modernizacja oraz wyposażenie świetlicy wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku w miejscowości Z.”. Będzie to inwestycja własna Gminy, która po zakończeniu nie będzie podlegać odsprzedaży lecz stanie się majątkiem Gminy. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż jest końcowym beneficjentem. Ponieważ wielkość środków finansowych, które mogą zostać przyznane jako dofinansowanie tej inwestycji uzależniona jest od tego, czy podatek VAT zapłacony wykonawcy ww. inwestycji (w przyszłości) uznać należałoby jako koszt kwalifikowany niezbędne jest przedłożenie stosownej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, udzielonej w drodze postanowienia.

Inwestycja ta będzie niedochodowa, Gmina O. nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu jej realizacji. Poprawi ona walory estetyczne wsi z pożytkiem dla jej mieszkańców pod względem kulturalno – turystycznym oraz rekreacyjno – sportowym. Ewentualne imprezy oraz inicjatywy przeprowadzone będą bez ponoszenia kosztów finansowych ze strony mieszkańców. Przedmiotowa inwestycja obejmować będzie: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji elektrycznej i CO, remont instalacji wodno – kanalizacyjnej, remont toalet, remont klatki schodowej, remont pozostałych pomieszczeń – roboty remontowe wewnętrzne, wymianę pokrycia dachowego oraz remont kominów i rynien, remont elewacji zewnętrznej, modernizację pokrycia dachowego tarasu, zagospodarowanie terenu wokół świetlicy: zieleń i klomby, plac zabaw, ogrodzenie terenu, modernizację parkingu, remont schodów oraz wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych, skatepark, modernizację boiska treningowego, dokumentację, obsługę inwestycji, wyposażenie świetlicy.

Zakończenie realizacji i rozliczenie planowanej inwestycji przewidziane jest na koniec I kwartału 2008r.

Gmina O. przedłoży wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Faktury, rachunki i inne dowody dokonanych płatności za wykonanie zadań przez wykonawcę zamierzenia inwestycyjnego będą wystawione na Gminę O., która posiada NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT, który zostanie zapłacony wykonawcy w związku z planowaną inwestycją, można uznać jako wydatek kwalifikowany ze względu na fakt braku możliwości jego odzyskania w ramach systemu podatkowego ...

Według Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w drodze jego rozliczenia z urzędem skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art.7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art.7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina O. w ramach swoich zadań realizuje, dofinansowywany ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006” w zakresie działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” program pod nazwą: „Modernizacja oraz wyposażenie świetlicy wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku w miejscowości Z.”.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia inwestycyjnego nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego lub obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego zadania Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w Rozdziale 12 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...