• Interpretacja indywidualn...
  07.05.2024

IBPP4/443-299/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010r. (data wpływu 16 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2010r. (data wpływu 4 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług, związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług, związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Dofinansowanie, w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku, dotyczyć będzie zakupu materiałów i usług budowlanych, związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego, w szczególności: wymiany i docieplenia dachu, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenia ścian z wykonaniem elewacji, wymiany instalacji c/o w całym budynku. W budynku szpitalnym, podlegającym termomodernizacji, prowadzona jest przez Wnioskodawcę wyłącznie działalność podstawowa, którą jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

W piśmie z dnia 24 lutego 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje dla podatku od towarów i usług – VAT-7.

W budynku podlegającym termomodernizacji będzie prowadzona wyłącznie działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (PKWiU 85).

Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek od towarów i usług, związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego, w którym Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność podstawową – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 punkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85) będące podstawową działalnością Wnioskodawcy są zwolnione z podatku od towarów i usług. W związku z art. 86 ust. 1 ustawy jednostka nie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług służących modernizacji obiektu, w którym prowadzona jest działalność podstawowa. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie w ramach R 2007-2013, Jednostka nie będzie więc mogła odliczyć podatku VAT od zakupionych materiałów i usług, związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”.

Zatem świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, o symbolu PKWiU ex 85, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Dofinansowanie, w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku, dotyczyć będzie zakupu materiałów i usług budowlanych, związanych z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego, w szczególności: wymiany i docieplenia dachu, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenia ścian z wykonaniem elewacji, wymiany instalacji c/o w całym budynku. W budynku szpitalnym, podlegającym termomodernizacji, prowadzona jest przez Wnioskodawcę wyłącznie działalność podstawowa, którą jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje dla podatku od towarów i usług – VAT-7.

W budynku podlegającym termomodernizacji będzie prowadzona wyłącznie działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (PKWiU 85).

Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonaniem termomodernizacji budynku szpitalnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, iż w budynku szpitalnym, którego dotyczy projekt, świadczone są przez Wnioskodawcę wyłącznie usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji inwestycji nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zmodernizowanego budynku do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (np. dzierżawa, wynajem itp.) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...