• Interpretacja indywidualn...
  21.05.2024

ITPP2/443-581a/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu - przebudowa drogi pow. nr 1714N, 1732N, 1738N oraz skrzyżowania dróg o numerach 1738N i 1734N w Powiecie” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. „Poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu - przebudowa drogi pow. nr 1714N, 1732N, 1738N oraz skrzyżowania dróg o numerach 1738N i 1734N w Powiecie”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat jest beneficjentem projektu w ramach Osi priorytetowej pn. Infrastruktura transportowa, regionalna i lokalna RPO na lata 2007-2013. Podmiotem reprezentującym beneficjenta oraz realizującym niniejszy projekt jest Zarząd Dróg Powiatowych (jednostka organizacyjna Powiatu).

W skład projektu wchodzi przebudowa następujących odcinków dróg powiatowych:

* droga pow. nr 1714N,

* droga pow. nr 1732N,

* droga pow. nr 1738N,

* skrzyżowanie dróg powiatowych o numerach 1738N i 1734N.

Realizacja projektu wpłynie korzystnie na rozwój regionalny infrastruktury drogowej dla potrzeb społeczno - gospodarczych całego województwa, a także przyczyni się do poprawy warunków przewozu pasażerów oraz znacznie usprawni obsługę miejscowej ludności. Poprawi także dostępność komunikacyjną do terenów inwestycyjnych w otoczeniu drogi. Atrakcyjne pod względem geograficznym położenie projektu będzie olbrzymią rekomendacją gospodarczą i turystyczną o dużych możliwościach rozwoju.

Projekt obejmuje trzy odcinki dróg powiatowych i jedno skrzyżowanie.

W wyniku jego realizacji powstaną następujące produkty:

* drogi o nawierzchni bitumicznej o nośności 100 kN/oś - 10,0 km,

* przebudowa skrzyżowań – 14 szt,

* wybudowanie ścieżek rowerowych - 0,72 km ,

* wybudowanie zatok autobusowych - 8 szt,

* budowa chodników - 2,8 km,

* przejścia dla pieszych -12 szt,

* budowa kanalizacji deszczowej - 1,89 km,

* budowa obiektu inżynierskiego (przepust pod drogą) - 1szt,

oraz następujące rezultaty:

* oszczędność czasu w przewozach pasażerskich,

* oszczędność czasu w przewozach towarowych,

* wzrost nośności przebudowanych dróg,

* skrócenie czasu przejazdu pomiędzy dwoma punktami w sieci,

* wzrost natężenia ruchu na drogach.

Po zakończeniu przebudowy dróg nie zmienią się dotychczasowe stosunki własności. Nadal jedynym właścicielem będzie beneficjent, czyli Powiat, na którym będą spoczywały obowiązki administrowania przebudowanymi drogami. Odpowiedzialnym za zarządzanie projektem, po zakończeniu jego realizacji, będzie ZDP. Funkcjonowanie projektu będzie finansowane ze środków budżetu Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat, będący beneficjentem projektu, nie będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że beneficjent (Powiat) nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, traktuje się podatek jako koszt kwalifikowany. Po wskazaniu na przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, że organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej. Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Wskazał, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych, a więc w zakresie, w którym Powiatu nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem przebudowy dróg powiatowych. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Środki uzyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia.

Wskazał, że inwestycja polegająca na przebudowie dróg nie będzie wykorzystana do świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie do postanowień ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powyższe rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., a wcześniej, wskazanym przez Powiat, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.

Z przedstawionego opisu wynika, że Powiat, nie będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest beneficjentem projektu, który realizuje Zarząd Dróg Powiatowych (jednostka organizacyjna). W ramach realizacji projektu nastąpi przebudowa 3 odcinków dróg powiatowych oraz skrzyżowania. Efekty projektu wpłyną korzystnie na rozwój regionalny infrastruktury drogowej dla potrzeb społeczno - gospodarczych całego województwa (poprawa warunków przewozu pasażerów, usprawnienie obsługi miejscowej ludności, dostępność komunikacyjna do terenów inwestycyjnych w otoczeniu drogi). Po zakończeniu przebudowy dróg nadal jedynym ich właścicielem będzie Powiat, na którym będą spoczywały obowiązki administrowania przebudowanymi drogami, natomiast odpowiedzialnym za zarządzanie projektem będzie ZDP. Funkcjonowanie projektu będzie finansowane ze środków budżetu Powiatu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie przysługuje uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto informuje się, że w kwestii dotyczącej możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją przedmiotowego zadania przez Zarząd Dróg Powiatowych wydano postanowienie nr ITPP2/443-581b/10/AD.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...