• Interpretacja indywidualn...
  28.04.2024

IBPP4/443-753/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 11 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 17 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 26 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT (w całości) od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…” – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT (w całości) od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 26 lipca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-753/10/KG z dnia 13 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Uniwersytet jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT oraz składa deklaracje VAT-7.

30 grudnia 2009r. podpisana została przez Uniwersytet umowa o finansowaniu projektu pn. „…”, z funduszy Unii Europejskiej (w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze Środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1.1, Poddziałanie 1.1.2) i budżetu państwa, oraz pod względem merytorycznym. Zakończenie realizacji Projektu planowane jest na koniec roku 2011r.

W ramach projektu prowadzone są badania naukowe, przez osoby zatrudnione w Uniwersytecie na podstawie umów o pracę oraz umów-zleceń (kategoria wydatków: wynagrodzenie personelu naukowego i pomocniczego), jak i przez instytucje wykonujące prace badawcze na rzecz projektu na mocy podpisanych z Uniwersytetem umów. Wykonanie półtechnicznych prób aktywności i trwałości wybranego katalizatora powierzone zostanie elektrowni wyłonionej na drodze przetargu. Projekt przewiduje zakup wyposażenia laboratoryjnego, materiałów i odczynników potrzebnych do badań.

Wyposażenie laboratoryjne po zakończeniu projektu pozostanie na Wydziale Chemii i wykorzystywane będzie do prac badawczych i dydaktyki. Refundowane będą także koszty ogólne projektu: studium wykonalności, koszty wyposażenia (zakupu sprzętu, komputerowego i mebli) i utrzymania biura oraz utrzymania pomieszczeń, w których Projekt jest realizowany, zatrudnienie personelu administracyjnego. Refundowane będą koszty delegacji i konferencji związanych z projektem, audyt zewnętrzny, koszt uzyskania patentów. Ponoszone będą wydatki na promocję; przygotowana zostanie strona internetowa, zorganizowana zostanie międzynarodowa konferencja, zakupione zostaną materiały promocyjne.

Badania prowadzone w obrębie projektu mają charakter zarówno naukowy jak i aplikacyjny. Udział młodzieży (1 doktoranta, 2 magistrantek i 1 studenta IV r.) sprawia, że ma on także charakter dydaktyczny. Spodziewane patenty będą na równych, rynkowych zasadach udostępnione do sprzedaży (np. na zasadzie licencji).

Instytucją Pośredniczącą w zakresie przyznawania dofinansowania i rozliczenia Projektów finansowanego w ramach POIG 1.1.2, jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ministerstwo to występuje wyłącznie w tej roli, nie uczestniczy w badaniach, nie jest odbiorcą efektów prac.

Wyniki prac badawczych będą stanowiły własność Uniwersytetu. Inicjatorem projektu jest Uniwersytet, który realizuje opisywane badania bez tworzenia konsorcjum z innymi podmiotami. Zleca on natomiast instytucjom zewnętrznym wykonywanie badań, które rozliczane będą fakturami wystawionymi dla Wnioskodawcy.

Wnioskodawca figuruje i będzie figurował jako nabywca towarów i usług na wszystkich fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu.

Wyniki projektu posłużą rozwojowi kadry naukowej i dydaktycznej, będą podstawą publikacji i patentów, i wykorzystane zostaną do dalszych badań, oraz zajęć dydaktycznych. W razie pomyślnego zakończenia realizacji projektu planuje się odpłatne udostępnianie wyników badań i wdrożenie w energetyce.

W trakcie realizacji projektu nie jest prawdopodobne, aby Uniwersytet osiągnął jakiekolwiek przychody z nim związane. Jednak jest wysoce prawdopodobne, iż po zakończeniu realizacji projektu Uniwersytet będzie odpłatnie udostępniał wyniki badań, a więc efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, aparatura badawcza będzie wykorzystywana dla potrzeb Wydziału Chemii Uniwersytetu, głównie w związku z badaniami prowadzonymi w ramach prac badawczych zatrudnionych naukowców, których wynikiem będzie m. in. otrzymywanie nowych materiałów i uzyskiwanie stopni i tytułów naukowych. Aparatura będzie wykorzystywana także w procesie dydaktycznym studentów. Nie jest jednakże wykluczone, iż aparatura ta nie będzie wykorzystywana dla wykonywania badań zleconych Uniwersytetowi odpłatnie przez inny podmiot. Zakupiona aparatura przyczyni się też do powstania prac magisterskich, pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Niewykonalne jest w chwili obecnej wyznaczenie dokładnej struktury sprzedaży dóbr zakupionych lub wytworzonych w ramach projektu. W przypadku projektów, które służą sprzedaży mieszanej, Uniwersytet stosuje obliczony dla całości sprzedaży tej jednostki wskaźnik struktury, który w roku 2009 wynosił 15% (jako udział sprzedaży opodatkowanej), a w roku 2010 wynosi 16%. Nie jest w tej chwili możliwe dokładne ustalenie, w jakiej części zakupy w ramach projektu służyć będą czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 21 lipca 2010r. informuje, iż prace w ramach projektu odnoszą planowane skutki. Wyniki prowadzonych badań pozwalają stwierdzić, iż cel projektu, jakim jest wytworzenie innowacyjnego katalizatora, zostanie osiągnięty. Tym samym opisywane poprzednio przypuszczenie, iż w wyniku realizacji projektu dojdzie do sprzedaży opodatkowanej (patent – licencja), przybiera teraz realny wymiar.

W ramach projektu zorganizowana zostanie konferencja związana z tematyką prowadzonych badań, której efektem będzie publikacja zawierająca referaty zaproszonych gości, a także artykuły uczestników projektu. Przekazana ona zostanie nieodpłatnie uczestnikom konferencji, którzy zapłacą za uczestnictwo w konferencji. W trakcie konferencji (a także w publikacji) nie będą prezentowane ostateczne wyniki badań, a jedynie dyskutowane będą zastosowane metody badawcze, jest to jeden ze sposobów walidacji procesu tworzenia wynalazku, który będzie efektem projektu. Wyniki badań znajdą swoje odzwierciedlenie wyłącznie w patencie. Konferencja, a także publikacje celowo nie będą przekazywały wiedzy na temat ostatecznych wyników projektu. Głównym celem konferencji jest promocja Programu Operacyjnego, a także zainteresowanie potencjalnych nabywców patentu, który będzie rezultatem projektu. Dla osób realizujących projekt, konferencja będzie też inspiracją do wysunięcia wniosków z działań podejmowanych w ramach projektu

W trakcie realizacji projektu powstaną też inne publikacje, które nie będą jednakże opisywać całościowych wyników badań prowadzonych w ramach projektu. Publikacje te mogą być zamieszczone np. w czasopismach, których nabycie jest odpłatne.

Wyniki badań, których efektem będzie innowacyjny katalizator, wykorzystywane będą bezpośrednio do czynności opodatkowanych (sprzedaż patentu). Co prawda osoby realizujące Projekt będą jednocześnie się kształcić oraz zdobywać stopnie i tytuły naukowe (co zaliczane jest do działalności zwolnionej z opodatkowania, jednak nie jest to bezpośrednio uzależnione ani od uzyskanego dofinansowania, ani od uczestnictwa w projekcie, ani od wyników badań prowadzonych w jego obrębie. We „wskaźnikach realizacji celów projektu” nie zostały zawarte wskaźniki dotyczące uzyskiwania stopni naukowych, tworzonych publikacji (działalność zwolniona z opodatkowania), prowadzenia zajęć dydaktycznych (działalność niepodlegająca opodatkowaniu) itp.

Zakupy dokonywane w ramach projektu związane są z działalnością opodatkowaną, ponieważ służą realizacji celu projektu, jakim jest stworzenie innowacyjnego katalizatora. Wynalazek ten zostanie opatentowany, a patent ten sprzedany do przemysłu, aby służył ochronie środowiska naturalnego.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary (wyposażenie laboratorium, materiały i odczynniki, sprzęt komputerowy i meble) związane będą z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny (w wyniku projektu wytworzony zostanie patent, który później zostanie sprzedany – jest już wyraźne zainteresowanie ze strony przemysłu, poparte konkretnymi deklaracjami). W trakcie realizacji projektu nie przewiduje się wykorzystywania nabytych towarów dla innych celów niż bezpośrednie cele projektu, które związane są z działalnością opodatkowaną.

Po zakończeniu rozliczeń finansowych w ramach projektu, aparatura pozostanie własnością Uniwersytetu. Nie wiadomo, w realizację jakich zadań zaangażują się pracownicy Uniwersytetu sprawujący opiekę nad aparaturą badawczą zakupioną w ramach projektu, ani jakie decyzje podjęte zostaną w odniesieniu do sprzętu zakupionego w ramach projektu. Najprawdopodobniej aparatura ta wykorzystywana będzie przede wszystkim do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, np. badań zleconych. Istnieje również prawdopodobieństwo, iż aparatura będzie wykorzystywana do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (badania własne). W trakcie trwania projektu nie jest jednak możliwe określenie stopnia tego prawdopodobieństwa, ani zaprognozować proporcji wykorzystania aparatury do różnych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania (w całości) naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na realizację opisanego projektu badawczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego może być w pełni odliczany przez Wnioskodawcą ze względu na to, iż projekt służy wytworzeniu własności intelektualnej (patentu), która w zamierzeniu ma być następnie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Uniwersytet nie będzie miał obowiązku dokonania zwrotu odliczonego podatku VAT nawet w sytuacji, gdy do rzeczywistej sprzedaży nie dojdzie, gdyż nie zmienia się przeznaczenie wydatków poniesionych na badania.

Uniwersytetowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT (obniżenie podatku należnego o naliczony) w zakresie wszystkich zakupów dokonywanych w ramach opisywanego projektu pn. „…”. Nie jest możliwe rozliczanie VAT-u naliczonego w projekcie według obowiązującego na Uniwersytecie wskaźnika struktury. Materiały i usługi nabyte przez Uniwersytet na potrzeby projektu mogą być księgowane jako służące w całości czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”, z funduszy Unii Europejskiej (w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze Środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1.1, Poddziałanie 1.1.2) i budżetu państwa, oraz pod względem merytorycznym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Projekt przewiduje zakup wyposażenia laboratoryjnego, materiałów i odczynników potrzebnych do badań. Refundowane będą także koszty ogólne projektu: studium wykonalności, koszty wyposażenia (zakupu sprzętu komputerowego i mebli) i utrzymania biura oraz utrzymania pomieszczeń, w których projekt jest realizowany, zatrudnienie personelu administracyjnego. Refundowane będą koszty delegacji i konferencji związanych z projektem, audyt zewnętrzny, koszt uzyskania patentów. Ponoszone będą wydatki na promocję; przygotowana zostanie strona internetowa, zorganizowana zostanie międzynarodowa konferencja, zakupione zostaną materiały promocyjne.

Wyniki projektu posłużą rozwojowi kadry naukowej i dydaktycznej, będą podstawą publikacji i patentów, i wykorzystane zostaną do dalszych badań, oraz zajęć dydaktycznych.

Wyposażenie laboratoryjne po zakończeniu projektu pozostanie na Wydziale Chemii i wykorzystywane będzie do prac badawczych i dydaktyki.

Wyniki badań, których efektem będzie innowacyjny katalizator, wykorzystywane będą bezpośrednio do czynności opodatkowanych (sprzedaż patentu). Osoby realizujące projekt będą jednocześnie się kształcić oraz zdobywać stopnie i tytuły naukowe (co zaliczane jest do działalności zwolnionej z opodatkowania). Zakupiona aparatura będzie również wykorzystywana do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (badania własne).

Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że dokona nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji projektu z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z podatku VAT i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że nabyte co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie daje Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości. Odliczyć bowiem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Natomiast, jak wynika z treści wniosku nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi (tj. wyposażenie laboratoryjne, sprzęt komputerowy) będą nabyte z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z podatku VAT i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupu do określonej działalności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

W przypadku, gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

co wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Podkreślić bowiem należy, iż po zakończeniu realizacji projektu jego efekty będą generować obrót opodatkowany i zwolniony. W zależności od stanu faktycznego struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę może się zmieniać i rzeczywisty poziom wskaźnika korekty znany będzie Podatnikowi po zakończeniu każdego roku podatkowego. Zatem konieczna będzie korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu, bowiem co do zasady takie prawo mu przysługuje. Należy jednakże podkreślić, że prawo to przysługuje Wnioskodawcy tylko w takiej części, w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na fakt, iż w działalności Wnioskodawcy występują różne kategorie czynności, tj. opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu, a dokonywane zakupy związane są ze wszystkimi kategoriami czynności, nie można było uznać stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...