• Interpretacja indywidualn...
  18.05.2024

IBPP4/443-932/10/JP

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010r. (data wpływu 25 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 20 sierpnia 210r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 20 sierpnia 210r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 sierpnia 2010r. nr IBPP4/443-932/10/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. „…” obejmuje swym zakresem:

1. remont drogi gminnej,

2. remont chodnika przy drodze powiatowej.

Projekt realizowała będzie Gminą. Termin realizacji projektu: I – IV kwartał 2011r. Wartość projektu wynosić będzie 767.850,74 zł. Środki własne Urzędu Gminy: 115.177,61 zł. Dotacja rozwojowa 652.673,13 zł.

Celem projektu jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej atrakcyjnych turystycznie obszarów Gmin.

Przedmiotowy projekt w zakresie zadania nr 2 tj. remont chodnika przy drodze powiatowej będzie realizowany w ramach zadań gminnych określonych ustawą o samorządzie gminnym. Zadanie będzie nałożone na Gminę i Gmina realizowała będzie to zadanie.

Powiatowy Zarząd Drogowy oświadcza, że działki nr 241, 242, 243 wchodzą w skład pasa drogowego drogi powiatowej.

Podstawa prawna:

* art. 3, 19, 20, 21 ustawy o drogach publicznych,

* art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

* rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie numeracji i ewidencji dróg.

Jednoczenie wyraża zgodę dla Urzędu Gminy na zajęcie niezbędnej części ww. działek na czas wykonania robót związanych z remontem chodnika przy drodze powiatowej strona lewa realizowanego w ramach Programu Operacyjnego.

Wnioskodawca nie otrzymał środków finansowych od Powiatu w związku z realizacją zadania inwestycyjnego polegającego na budowie chodnika w ciągu drogi powiatowej.

Przedmiotem przekazania na rzecz Powiatu będzie chodnik umową użyczenia w bezpłatne użyczenie.

Właścicielem powstałego środka trwałego chodnika przy drodze powiatowej będzie Starostwo Powiatowe.

Efekty w zakresie zadania nr 2 tj. remontu chodnika przy drodze powiatowej nie będą generowały dla Wnioskodawcy jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Z efektów projektu dróg chodników korzystać będzie ludność (mieszkańcy, turyści), będą one bezpłatne, ogólnodostępne, publiczne.

Wydatki poniesione na realizację projektu będą opodatkowane podatkiem VAT (faktury), które będą wystawiane na wszelkie roboty budowlane ww. projektu.

Partnerem wiodącym który realizuje projekt jest Gmina, partner realizuje projekt na swoim terenie w podobny sposób polegający na modernizacji (remoncie dróg) i jest odpowiedzialny za ten projekt i finansuje swoja część, a Starostwo Powiatowe użycza gruntu pod realizację inwestycji.

Projekt polega na przebudowie odcinka drogi gminnej w obszarze aktywności turystycznej. Przedmiotem projektu jest również remont chodnika w ciągu drogi powiatowej poprawiający komunikacje pieszą w centrum miejscowości.

Projekt znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ciągu drogi gminnej i powiatowej przebiegającej przez miejscowości turystyczne ze względu na przebudowę drogi gminnej wraz z chodnikami oraz chodników ciągu drogi powiatowej.

Zastosowanie barier ochronnych, wydzielonych pasów ruchu dla pieszych, oznakowania pionowego i poziomego dróg wpłynie na zmniejszenie urazów pieszych.

Projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy beneficjentem Gmina oraz powiatem i Partnerem. Partnerzy w ramach realizacji przedmiotowego projektu podpiszą umowę partnerską określającą zasady i zakres udziału partnerów w projekcie oraz odpowiedzialności przed instytucją zarządzającą.

Po zakończeniu realizacji projektu Droga Gminna pozostanie na stanie Gminy jak środek trwały.

Chodnik przy drodze powiatowej zostanie przekazany protokołem przekazania w bezpłatne użyczenie do Starostwa Powiatowego.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 sierpnia 2010r. zakres projektu pn. „…” został zmniejszony o prace na drodze powiatowej.

Zgodnie z uwagami Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Współpracy - wniosek po uzupełnieniu obejmuje tylko drogę i chodnik gminny.

W wyniku realizacji projektu budowa drogi gminnej oraz budowa chodnika nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Droga gminna i chodnik, który powstanie w wyniku realizacji projektu będą ogólnodostępne, publiczne, nieodpłatnie udostępnione użytkownikom, mieszkańcom, turystom zwiedzającym miejscowość.

Po zakończeniu realizacji projektu droga gminna i chodnik gminny pozostanie na stanie Gminy i przyjęte będą jako środki trwałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczyć podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu „…” – obejmujący swym zakresem remont drogi gminnej oraz remont chodnika przy drodze powiatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści ostatecznie sformułowanego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) zamierza zrealizować projekt pn. „…”.

Zakres projektu pn. „…” obejmuje drogę i chodnik gminny.

W wyniku realizacji projektu budowa drogi gminnej oraz budowa chodnika nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Droga gminna i chodnik, który powstanie w wyniku realizacji projektu będą ogólnodostępne, publiczne, nieodpłatnie udostępnione użytkownikom, mieszkańcom, turystom zwiedzającym miejscowość.

Po zakończeniu realizacji projektu droga gminna i chodnik gminny pozostanie na stanie Gminy i przyjęte będą jako środki trwałe.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro zadanie nie będzie generowało dla Wnioskodawcy żadnych przychodów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) to tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewatpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Należy jednak podkreślić, iż w związku z wskazaniem przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu do wniosku, że zakres projektu został zmniejszony o prace na drodze powiatowej, a pytanie dotyczy prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z pracami na drodze gminnej i chodniku gminnym, które po zakończeniu realizacji projektu pozostaną na stanie Gminy i przyjęte będą jako środki trwałe Gminy. Interpretacja nie rozstrzyga więc w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z pracami na drodze powiatowej, które to prace jak wskazał Wnioskodawca nie będą przedmiotem projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do określonego w uzupełnieniu wniosku zakresu projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną (tj. wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania nabywanych w ramach projektu towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług (np. odpłatnego udostępnienia części drogi na powierzchnie parkingowe), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...