• Interpretacja indywidualn...
  30.04.2024

IBPP4/443-1192/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) oraz pismem z dnia 16 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1192/10/KG z dnia 15 września 2010r. oraz pismem z dnia 16 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zarejestrowanych umów cywilno-prawnych, tj. umów użytkowania wieczystego oraz umów o najem lokali komunalnych.

Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 6 – Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast, Działania 6.2 – Rewitalizacja małych miast, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „…”.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent dla, którego VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym zobowiązany jest przedkładać do instytucji zarządzającej RPOW na lata 2007-2013 informacje o braku możliwości odliczenia podatku VAT.

Termin realizacji projektu: od 14 listopada 2008r. do 31 sierpnia 2011r.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja terenów d. poprzez budowę centrum kulturowo-archeologicznego w skład, którego wchodzić będą m. in. obiekty: amfiteatr, dom kowala, szałas hutników, chaty rzemieślnicze, sztolnia oraz kładka piesza nad strumieniem w formie drewnianego mostka wraz z odtworzeniem drogi dojazdowej w wąwozie. Charakterystyczną cechą przedsięwzięcia będzie wzajemne przenikanie się dwóch kultur, barbarzyńskiej i rzymskiej. Ilustrację pogranicza kultur będą stanowiły budowle z czasów imperium rzymskiego z pierwszych wieków naszej ery, a nawet celtyckie i rodzime. Rekonstrukcja osady d.-rzemieślniczej pozwala na pokazanie w formie skrótu pełnego cyklu produkcyjnego związanego z wytopem żelaza oraz życiem pradziejowych społeczności zamieszkującej zbocza Ł. Góry.

Projekt należy do inwestycji sektora samorządowego. Inwestycje rzeczowe realizowane przez samorządy nie są efektywne z punktu widzenia rachunku opłacalności i rentowności w odróżnieniu do inwestycji komercyjnych, które przynoszą znaczne dochody i zyski. W przypadku realizacji inwestycji samorządowych, przychody nie występują lub są tak małe, że nie pokrywają poniesionych wydatków, dlatego nakłady rekompensowane są korzyściami społecznymi.

Projekt wpłynie na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, podniesienie standardu życia i pracy na wsi, zaspokojenie potrzeb społeczności, zwiększenie liczby osób odwiedzających region i nie będzie generował znacznego zysku netto. Biorąc powyższe pod uwagę uznaje się inwestycję za efektowną pod względem społecznym.

Powstałe w wyniku realizacji projektu produkty i osiągnięte rezultaty pozostaną na poziomie lokalnym i zachowają trwałość po zakończeniu okresu inwestycyjnego. Gmina, jako Beneficjent posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do zrealizowania i utrzymania trwałości projektu w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, a perspektywa dalszego utrzymania przedmiotu inwestycji należeć będzie w dalszym ciągu do Urzędu Gminy. Nie przewiduje się przekazania wybudowanej infrastruktury na własność innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji w tym, co najmniej w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Realizacja projektu nie wpłynie na wzrost dochodów w Gminie.

Koszty ponoszonego podatku VAT, Gmina wpisała w koszty kwalifikowane projektu z powodu braku możliwości jego odliczenia.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zrealizowana inwestycja nie jest przeznaczona na cele gospodarcze, ani też komercyjne.

Inwestycja ta została zrealizowana celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Ponadto w pismie z dnia 24 września 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż „projekt nie będzie generował znacznego zysku netto” należy rozumieć, że projekt nie będzie generował żadnego zysku netto. Zostało to opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w pkt F. Ten sam opis znajduje się we wniosku aplikacyjnym złożonym przez Beneficjenta – N. S. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa. Zapis znalazł się w projekcie jako standardowo wpisywany zwrot we wnioskach o dofinansowanie.

Zakłada się, iż obiekty będą udostępniane w celach kulturalnych i turystycznych nieodpłatnie. Przewiduje się, że jedyne przychody od użytkowników będą związane z organizacją imprez masowych o charakterze kulturalnym i edukacyjnym. Autor projektu miał na myśli organizację imprezy pn. „D. Ś.”. Jest to impreza kulturalna odbywająca się jedynie raz w roku od 43 lat (od 1967r.). Impreza odbywała się dotychczas na terenie objętym projektem. Budowa obiektu nie wymusiła organizacji imprezy, będzie jedynie stanowić zaplecze infrastrukturalne. Gmina nie zakłada sprzedaży biletów wstępu do Centrum Kulturowo – Archeologicznego z wyjątkiem wstępu na ww. imprezę. Wykorzystanie Centrum nie będzie generowało dla Gminy podatku należnego.

Projekt, którego przedmiotem jest rekonstrukcja osady d.-rzemieślniczej nie powstaje w celach komercyjnych. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych, zgodnie z ustawą z dn. 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 42, poz. 1591 ze zm.).

Żadne towary, ani usługi nabywane z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Centrum Kulturowo-Archeologiczne jest w trakcie budowy w związku z tym, Gmina nie dokonywała na tym obiekcie żadnych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 listopada 2010r.):

Czy Wnioskodawca, jako Beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, nie zachodzą zatem przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zaznaczyć należy, że j.s.t. takie jak gminy są uczestnikami sektora finansów publicznych objętych zwolnieniem z opodatkowania o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w myśl którego zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez j.s.t. z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Uregulowanie to zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dn. 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu zostały określone w przepisach art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zostało ono również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 9 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania jego przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przez niego przychodu, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie jego przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 6 – Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast, Działania 6.2 – Rewitalizacja małych miast, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja terenów d. poprzez budowę centrum kulturowo-archeologicznego w skład, którego wchodzić będą m. in. obiekty: amfiteatr, dom kowala, szałas hutników, chaty rzemieślnicze, sztolnia oraz kładka piesza nad strumieniem w formie drewnianego mostka wraz z odtworzeniem drogi dojazdowej w wąwozie.

Wybudowane obiekty będą udostępniane w celach kulturalnych i turystycznych nieodpłatnie. Przewiduje się, że jedyne przychody od użytkowników będą związane z organizacją imprez masowych o charakterze kulturalnym i edukacyjnym. Autor projektu miał na myśli organizację imprezy pn. „D. Ś.”. Gmina nie zakłada sprzedaży biletów wstępu do Centrum Kulturowo – Archeologicznego, z wyjątkiem wstępu na ww. imprezę.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, organ podatkowy nie może zgodzić się z twierdzeniami Wnioskodawcy, zgodnie z którymi towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu poda nazwą „…” nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również, że wykorzystywanie Centrum nie będzie generowało dla Gminy podatku należnego.

Wnioskodawca bowiem jednoznacznie wskazał, iż poza nieodpłatnym udostępnianiem Centrum w celach kulturalnych i edukacyjnych, przewiduje się przychody związane z organizacją imprez masowych np. „D. Ś.”, na którą to imprezę będą sprzedawane bilety wstępu.

Powyższe zatem ponad wszelką wątpliwość wskazuje, iż powstały obiekt będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcą również do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” w części tj. w zakresie w jakim zakupy te będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym w tej części, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, nie zachodzą zatem przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...