• Interpretacja indywidualn...
  04.05.2024

IBPP4/443-1479/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia18 listopada 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1479/10/AZ z dnia 18 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wiejska zamierza realizować przedsięwzięcie polegające na rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne we wsi B.. Czynności wykonywane w ramach realizacji obejmują następujące kategorie wydatków opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: wykonanie dokumentacji projektowej, wykonanie studium wykonalności inwestycji, prace geodezyjne, roboty budowlane (rekultywacja), nadzór inwestorski, działania promujące projekt. Wydatki, które mają być poniesione na realizację wyżej wymienionych zadań będą pokrywane częściowo ze środków własnych, a częściowo ze środków niebędących środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 rozporządzenia. Po zakończeniu realizacji inwestycji zrekultywowane składowisko będzie stanowiło własność gminy wiejskiej. Projekt, w ramach którego ma być przeprowadzona rekultywacja ma być złożony do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Planowane dofinansowanie ma wnieść 85% kosztów kwalifikowanych.

W piśmie z dnia 18 listopada 2010r. wyjaśniono, iż w wyniku przeprowadzonej rekultywacji technicznej i biologicznej powstanie teren zielony obsadzony specjalnie dobraną roślinnością rekultywacyjną.

Efektem realizacji projektu w dłuższym okresie czasu będą następujące oddziaływania:

poprawa czystości wód powierzchniowych i podziemnych,

poprawa jakości gleby,

zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i inwestorów zewnętrznych,

przywrócenie środowisku naturalnemu terenu wykorzystywanego pod składowisko w bardziej urozmaiconej formie.

Teren powstały w procesie rekultywacji nie będzie wykorzystywany do żadnych czynności. Celem rekultywacji jest minimalizacja oddziaływania zgromadzonych odpadów na środowisko oraz poprawa stanu krajobrazu. Ponadto rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003r. w sprawie szczególnych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk spodów zabrania wykonywania budynków, wykopów, instalacji naziemnych i podziemnych przez okres 50 lat od daty zamknięcia składowiska.

Usługi i towary, które zostaną nabyte na potrzeby rekultywacji składowiska nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wyżej opisaną sytuacją Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Taka sytuacja ma miejsce w opisanym zdarzeniu przyszłym, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast art. 7 ust. 1 określa katalog zadań publicznych realizowanych przez gminę. Wśród nich w pkt 3 znajduje się m.in. sprawy dot. wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Należy przyjąć, że rekultywacja składowiska odpadów mieści się w wyżej przytoczonym zakresie spraw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku, jakim jest wykorzystanie zakupu do realizacji czynności opodatkowanej. Odliczenie podatku naliczonego dotyczy podatku naliczonego zawartego w cenie towaru nabytego w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Sformułowanie „jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji” nie pozostawia żadnych wątpliwości, że nabyty towar musi być wykorzystany, przynajmniej w sferze zamiaru, na potrzeby czynności opodatkowanych.

W myśl § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Należy również wyjaśnić, iż zwolnienie to nie obejmuje czynności „rekultywacji składowiska odpadów” bowiem realizacja takiej inwestycji związana jest z dokonywaniem zakupów towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, a nie nabycie towarów i usług.

Nie można zatem uznać, iż rekultywacja nieczynnego składowiska jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Czynność zakupów nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie wytworzonym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rekultywacja składowiska, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu terenu, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować przedsięwzięcie polegające na rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Po zakończeniu realizacji inwestycji zrekultywowane składowisko będzie stanowiło własność gminy wiejskiej. W wyniku przeprowadzonej rekultywacji technicznej i biologicznej powstanie teren zielony obsadzony specjalnie dobraną roślinnością rekultywacyjną.

Teren powstały w procesie rekultywacji nie będzie wykorzystywany do żadnych czynności. Celem rekultywacji jest minimalizacja oddziaływania zgromadzonych odpadów na środowisko oraz poprawa stanu krajobrazu. Ponadto rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003r. w sprawie szczególnych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk spodów zabrania wykonywania budynków, wykopów, instalacji naziemnych i podziemnych przez okres 50 lat od daty zamknięcia składowiska.

Usługi i towary, które zostaną nabyte na potrzeby rekultywacji składowiska nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Powyższe oznacza, iż zakupione w związku z rekultywacją składowiska odpadów towary i usługi nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją przedsięwzięcie polegającego na rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w przytoczonej przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego kwestii dotyczącej ubiegania się o zwrot kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w rozumieniu § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiona własnego stanowiska. Organ przyjął powyższe wskazanie jedynie informacyjnie i nie dokonywał jego oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...