• Interpretacja indywidualn...
  09.05.2024

ITPP2/443-409a/10/AJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 20 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przygotowania posiłków dla uczniów i pracowników szkoły - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przygotowania posiłków dla uczniów i pracowników szkoły.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół jest jednostką budżetową podległą pod Starostwo Powiatowe. W Zespole w ramach działalności statutowej, działa stołówka szkolna, która usytuowana jest w internacie, gdzie wychowankowie mają zapewnioną całodobową opiekę (zakwaterowanie, wyżywienie). Rodzice uczniów wnoszą opłatę za przygotowane posiłki w stołówce w wysokości kosztów surowca na wyżywienie. Uczniowie na podstawie zapisów w statucie i regulaminie stołówki, mają prawo do korzystania z posiłków przygotowywanych w stołówce. Na podstawie regulaminu ze stołówki korzystają również pracownicy. Za część uczniów, w związku z ich trudną sytuacją materialną, opłaty wnoszą MOPS-y i GOPS-y. Zespół dla usługi polegającej na przygotowaniu posiłków dla uczniów i pracowników stosuje zwolnienie od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowane przez Zespół zwolnienie od podatku jest zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przygotowanie posiłków na rzecz uczniów i pracowników szkoły korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ stołówka Zespołu nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, tylko wchodzi w skład zespołu i jest ściśle związana z działalnością szkoły „Usługi w zakresie edukacji” PKWiU 80.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm.).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 7 załącznika, wymieniono „usługi w zakresie edukacji” PKWiU ex 80.

Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie od podatku dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Ponadto w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zespół będący jednostką budżetową Powiatu, prowadzi w ramach działalności statutowej, stołówkę, która mieści się w internacie. Wychowankowie mają zapewnioną całodobową opiekę (zakwaterowanie i wyżywienie). Na podstawie statutu i regulaminu z posiłków mogą korzystać uczniowie i pracownicy. Opłaty za posiłki wnoszą rodzice uczniów, a w przypadku uczniów w trudnej sytuacji materialnej MOPS-y i GOPS-y .

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile usługi świadczone przez Zespół, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji), a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to w przypadku, gdy posiłki opłacane są indywidualnie przez pracowników i rodziców uczniów, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy). Natomiast w przypadku, gdy przedmiotowe usługi świadczone na rzecz uczniów, finansowane są przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej lub Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, iż we własnym stanowisku Zespół do całości ww usług, jako podstawę zwolnienia od podatku wskazał poz. nr 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...