• Interpretacja indywidualn...
  26.04.2024

IPPP1-443-688/07-18/S/MP

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2007 r. (data wpływu 10.12.2007 r.), uzupełnionym w dniu 29.01.2008 r. na wezwanie organu podatkowego z dnia 16.01.2008 r. (doręczone w dniu 21.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* pytania nr 1 - dotyczącego uznania wypłaconej premii pieniężnej za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i dokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę - jest prawidłowe;

* pytania nr 2 – dotyczącego uznania wypłaconej premii pieniężnej jako rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – jest nieprawidłowe;

* pytania nr 3 – dotyczącego prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze VAT wystawionej przez Odbiorcę – jest nieprawidłowe;

* pytania nr 4 – dotyczącego dokumentowania wypłaconej premii pieniężnej notą kredytową wystawioną przez Spółkę lub notą obciążeniową wystawianą przez Odbiorcę – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.12. 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 29.01.2008 r. (data wpływu 01.02.2008 r.)

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się m.in. produkcją i dystrybucją elementów wyposażenia kuchennego i sanitariatów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje towary różnym podmiotom (sieci handlowe, indywidualne punkty sprzedaży), zwanych dalej Odbiorcami, którzy dokonują odsprzedaży towarów klientom indywidualnym i instytucjonalnym.

Spółka zawiera umowy handlowe z Odbiorcami, w których przyznaje odbiorcom określoną wartość pieniężną ( premia pieniężna). Premia pieniężna jest należna tylko w przypadku dokonania przez Odbiorców zakupów towarów o wartości uzgodnionej w umowie handlowej – Zasadach Premiowania Odbiorcy. Rozliczenie z tytułu premii pieniężnej następuje poprzez jej wypłatę lub w drodze potrącenia ( kompensaty) wzajemnych wierzytelności Spółki i Odbiorców.

Zgodnie z treścią umowy handlowej, jedynym i wyłącznym warunkiem uzyskania przez Odbiorców prawa do premii pieniężnej jest zrealizowanie przez danego odbiorcę uzgodnionego poziomu zakupu towarów (na uzgodnioną kwotę) w przyjętym okresie rozliczeniowym. Uzyskanie prawa do premii pieniężnej nie jest uzależnione od spełnienia przez Odbiorcę jakichkolwiek dodatkowych warunków. Wartość tej premii ( wypłacanej miesięcznie, kwartalnie lub rocznie) zależy tylko i wyłącznie od wielkości wykonanego obrotu przez klienta w określonym umową czasie ( miesiąc, kwartał, rok).

Zgodnie ze stosowaną nomenklaturą w niektórych umowach handlowych, jako tytuł do premii pieniężnej wskazana jest usługa intensyfikacji sprzedaży. Niezależnie od przyjętej nomenklatury, Spółka w ramach intensyfikacji sprzedaży nie uzyskuje żadnego świadczenia, jak również nie posiada jakichkolwiek dowodów, że Odbiorcy podejmowali działania faktyczne w ramach intensyfikacji sprzedaży.

Wypłata premii pieniężnej dokonywana jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez Odbiorców, z opisem usługi – Intensyfikacja Sprzedaży. Za wartość netto ww. faktury odbiorcy przyjmują kwotę premii pieniężnej, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Spółka na mocy dodatkowych porozumień ustnych lub pisemnych zawieranych z Odbiorcami zleca Odbiorcom wykonanie na rzecz Spółki usług związanych m.in. z promocją towarów Spółki, reklamą i marketingiem. Rozliczenia z tytułu tych usług następują niezależnie od rozliczeń z tytułu premii pieniężnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. czy w opisanym stanie faktycznym wypłata premii pieniężnej stanowi wynagrodzenie za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 22% oraz winna być dokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę...

2. czy w opisanym stanie faktycznym wypłata premii pieniężnej powinna być traktowana jako rabat ( bonifikata, opust, skonto) w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ...

3. czy faktura VAT, dokumentująca wypłatę premii wystawiona przez Odbiorców daje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony wykazany na fakturze ...

4. czy wypłata premii pieniężnej może być dokumentowana notą kredytową (uznaniową) wystawianą przez Spółkę lub notą obciążeniową wystawianą przez Odbiorcę ...

W przypadku uznania przez tutejszy Organ, że w opisanym stanie faktycznym wypłata premii pieniężnej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka zwraca się dodatkowo z następującymi pytaniami:

5. Czy wypłata premii pieniężnej może być dokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę ...

6. Czy faktura VAT wystawiona przez Odbiorców daje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wykazany na fakturze VAT...

7. Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wykazany na fakturze VAT po dniu 1 stycznia 2008 roku...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy o VAT wypłata premii pieniężnej nie jest wynagrodzeniem wypłaconym Odbiorcom za świadczone na rzecz spółki usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od przyjętego nazewnictwa lub nomenklatury. Dlatego też, niezależnie od tego, czy wypłacane przez Spółkę Premie Pieniężne będą określane w Umowach Handlowych lub fakturach VAT jako wynagrodzenie za intensyfikację sprzedaży, to i tak nie mogą zostać zakwalifikowane jako wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dopóki Odbiorcy nie wykonują na rzecz Spółki żadnych czynności faktycznych, a wypłata premii pieniężnej uzależniona jest tylko i wyłącznie od dokonywania przez Odbiorcę w przyjętym okresie rozliczeniowym zakupów towarów o określonej wartości, to zdaniem Spółki nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Odbiorców usług w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym nie ma podstaw do tego, aby wypłata premii pieniężnej była dokumentowana przez Odbiorcę fakturą VAT. Zgodnie bowiem z przepisem art. 106 ustawy VAT faktura VAT powinna zostać wystawiona w przypadku dokonania sprzedaży przez podatnika. Skoro wypłata premii pieniężnej nie jest wynagrodzeniem za usługi świadczone przez Odbiorców, to nie ma podstaw do wystawienia w takim przypadku faktury VAT.

Stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie w orzecznictwie sądowym, gdzie przyjęta linia orzecznictwa wskazuje, że „ za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi” - wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. ( sygn. akt I FSK 94/2006). Konkludując, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że udzielenie premii jest obojętne z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT, a w szczególności nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Uzasadniając swoje stanowisko NSA stwierdził m.in., że

1. usługa w rozumieniu ustawy o VAT i prawa wspólnotowego to transakcja gospodarcza, w której stosunek prawny łączący strony musi łączyć się ze świadczeniem wzajemnym. Zdaniem NSA w przypadku premii wypłacanych za zrealizowanie określonego poziomu zakupów nie mamy do czynienia z transakcją gospodarczą, ponieważ niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest opodatkowane jakąkolwiek sankcją;

2. usługą nie jest czynność polegająca na zsumowaniu wartości dostaw towarów zrealizowanych przez sprzedawcę, gdyż dostawa towarów zrealizowana przez sprzedawcę (lub kilka dostaw towarów) nie może jednocześnie być świadczeniem usług przez nabywcę;

3. potraktowanie uzyskanej premii pieniężnej jako wynagrodzenia za świadczenie przez nabywcę usługi doprowadziłoby do dwukrotnego opodatkowania podatkiem VAT tej samej czynności (raz jako dostawy towarów, a po wtóre jako świadczenia usług), co w świetle przepisów Konstytucji RP oraz przepisów prawa wspólnotowego jest niedopuszczalne.

Analogiczne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 maja 2007 roku (sygn. akt III SA/Wa 4080/06), w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 sierpnia 2007 roku (sygn. akt I FSK 1109/06) oraz w doktrynie prawa podatkowego (vide J. Zubrzycki, w: Leksykon VAT, Tom I 2006. Wydawnictwo Unimex).

Przekładając powyższe poglądy wynikające z doktryny prawa i stanowiska sądów administracyjnych na stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdzić należy, że nie ma żadnych podstaw do przyjęcia, że premia pieniężna jest wynagrodzeniem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT usługi świadczone przez Odbiorców.

Wypłata premii pieniężnej uzależniona jest tylko i wyłącznie od zrealizowania w okresie rozliczeniowym przed Odbiorcę założonego poziomu zakupów. Nie jest przy tym konieczne spełnienie przez Odbiorców innych warunków, a w szczególności wypłata premii pieniężnej nie łączy się z żadnym świadczeniem wzajemnym Odbiorców na rzecz Spółki.

Dlatego, w świetle orzecznictwa sądowego wypłata premii pieniężnej nie może zostać uznana za transakcję gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Odmienne podejście do niniejszej sprawy skutkowałoby podwójnym opodatkowaniem tych samym czynności, raz jako dostaw towarów, a drugi raz jako świadczenia usług, co w świetle przepisów konstytucji RP oraz przepisów prawa wspólnotowego jest niedopuszczalne.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata premii pieniężnej nie jest rabatem ( bonifikatą, opustem, skontem) w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Dlatego też Spółka nie powinna obniżać obrotu ( podstawy opodatkowania) z tytułu dokonanych na rzecz Odbiorców dostaw towarów o wartość wypłaconych premii pieniężnych. Spółka nie ma również obowiązku wystawienia faktury korygującej wartość dokonanych dostaw towarów o wysokość wypłaconych premii pieniężnych.

O zasadności stanowiska Spółki świadczą następujące argumenty:

a) odmienność instytucji prawnych rabatu i premii.

Zgodnie z postanowieniami umów handlowych Spółka przyznaje Odbiorcom premię pieniężną jeżeli w określonym okresie rozliczeniowym osiągną oni założony w umowie poziom sprzedaży. Strony mogły jednak umówić się odmiennie i ustalić, że w takim przypadku zamiast premii pieniężnej udzielony będzie rabat od wartości dostarczonych towarów. Skoro jednak strony postanowiły inaczej, to nie ma podstaw do twierdzenia, że premia pieniężna powinna być traktowana jako rabat (bonifikata, opust, skonto). Intencją stron była wypłata premii pieniężnej, która z założenia jest zupełnie odmienną instytucją prawną od rabatu.

Udzielenie rabatu polega bowiem na tym, że sprzedawca decyduje się obniżyć cenę świadczonych usług lub sprzedawanych towarów – de facto udzielanie rabatu polega na matematycznym zmniejszeniu ceny. Wypłata premii polega natomiast na tym, że sprzedawca w zamian za zakup określonej ilości towarów decyduje się „nagrodzić” kupującego, udzielając mu swoistej nagrody. Nagroda ta może polegać na wypłaceniu pieniędzy, ale może również zostać wypłacona w formie rzeczowej, np. przekazanie określonej ilości produktów.

Dlatego też nie można stwierdzić, że wypłata premii jest jednoznaczna z udzieleniem rabatu.

b) wypłata premii pieniężnej jako czynność obojętna dla opodatkowania podatkiem VAT.

Nadto podkreślenia wymaga, że o braku możliwości zakwalifikowania premii jako rabatu przemawia również powołany powyżej wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 roku (sygn. akt I FSK 94/2006). Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w nim, że udzielenie premii jest obojętne z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT.

Skoro tak, to wypłata premii nie może wpływać również na wysokość podstawy opodatkowania jako rabat (bonifikata, opust, skonto) zmniejszający kwotę należną z tytułu dostawy towarów. Przyjęcie innego stanowiska stałoby w jaskrawej sprzeczności ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w powołanym wyroku.

Akceptacja takiego podejścia prowadziłaby do sytuacji, kiedy podatnicy mogliby zmniejszać zobowiązania w podatku VAT. U sprzedawcy bowiem wypłacona premia zawsze zmniejszałaby wysokość podstawy opodatkowania, a u kupującego wypłata premii nie podległaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

c) brak możliwości przypisania Premii Pieniężnej do konkretnej dostawy towarów.

Dodatkowo o braku możliwości zakwalifikowania premii jako rabatu świadczy fakt, że uzyskanie premii przez Odbiorców jest oderwane od konkretnego zakupu towarów. Uzyskanie premii jest bowiem uzależnione wyłącznie od osiągnięcia przez Odbiorców określonego poziomu zakupów.

W takim zaś przypadku wypłacanej premii nie można powiązać z konkretną dostawą towarów, gdyż premia wypłacana jest na skutek osiągnięcia określonego poziomu zakupów. Skutkiem tego premia pieniężna nie może zostać potraktowana jako pomniejszający podstawę opodatkowania rabat w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy o VAT.

Inne stanowisko w tym zakresie byłoby sprzeczne ze stanowiskiem Ministra Finansów (pismo z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), który stwierdził, że w przypadku, gdy premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą towarów, to nie jest możliwe potraktowanie premii jako rabatu w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy o VAT.

Reasumując, z przytoczonych powodów prawidłowe jest stanowisko Spółki, że premia pieniężna nie może zostać zakwalifikowana jako rabat (bonifikata, opust, skonto) w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy o VAT.

Ad. 3.

Wystawione przez Odbiorców faktury VAT dokumentujące wypłatę premii pieniężnych dają Spółce podstawę do odliczenia naliczonego podatku VAT, wynikającego z tych faktur. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że w ocenie Spółki Odbiorcy nieprawidłowo uznali, że wypłacane premie pieniężne są wynagrodzeniami za świadczone na rzecz Spółki usługi. O zasadności stanowiska Spółki świadczą następujące argumenty:

Stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie m. in. w treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy, do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

A contrario, jeżeli kwota wykazana w fakturze została uregulowana, to podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, nawet w przypadku, gdy wystawiona faktura dotyczy czynności niepodlegającej opodatkowania podatkiem VAT.

Powołany przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT obowiązywał od dnia 1 czerwca 2005 roku. Wcześniej od dnia 1 maja 2004 roku analogiczny przepis został wprowadzony na podstawie § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym Spółka uregulowała swoje zobowiązania z tytułu premii pieniężnej, a zatem Spółka może odliczyć podatek VAT wynikający z wystawionych przez Odbiorców faktur VAT. Dlatego też Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców.

Ad. 4.

Wnioskodawca uważa, iż wystarczające jest udokumentowanie wypłaty premii pieniężnej notą kredytową ( uznaniową) wystawioną przez Spółkę lub notą obciążeniową wystawioną przez Odbiorców. Nie jest w tym zakresie konieczne wystawienie przez Odbiorców faktury VAT.

O zasadności stanowiska Spółki świadczą następujące argumenty:

Skoro premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za usługi świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki, nie ma więc podstaw do dokumentowania wypłaty premii fakturą VAT. Za prawidłowością tego stanowiska przemawia treść art. 106 ustawy o VAT, nakazującego wystawić fakturę VAT w przypadku dokonania sprzedaży. Sprzedażą zaś stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy jest m. in. odpłatne świadczenie usług. Innymi słowy, podatnik ma obowiązek wystawienia faktury VAT jeżeli w szczególności świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W innym przypadku podatnik nie ma takiego obowiązku.

W przedmiotowym stanie faktycznym Odbiorcy nie dokonują czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego też nie ma podstaw do stwierdzenia, że konieczne jest wystawienie przez odbiorców faktury VAT, dokumentującej uzyskanie premii pieniężnej. Wystarczające będzie w takim przypadku wystawienie noty księgowej, dokumentującej fakt wypłaty premii pieniężnej przez Spółkę.

W dniu 08 lutego 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał w przedmiotowej sprawie interpretacje indywidualne:

* nr IPPP1-443-688/07-4/MP w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, w której stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe;

* nr IPPP1-443-688/07-5/MP w zakresie podstawy opodatkowania przy wypłacanych premiach pieniężnych – w której stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe;

* nr IPPP1-443-688/07-6/MP – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wypłatę premii pieniężnej – w której stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe;

* nr IPPP1-443-688/07-7/MP – w zakresie dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych – w której stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe.

Interpretacje były przedmiotem skarg wniesionych przez Spółkę.

Wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1193/08, III SA/Wa 1194/08, III SA/Wa 1195/08 oraz III SA/Wa 1196/08 uchylono zaskarżone interpretacje indywidualne.

W ocenie Sądu, w rozpoznanej sprawie Minister Finansów wadliwie zakwalifikował stan faktyczny przedstawiony we wniosku jako mieszczący się w dyspozycjach art. 8 ust. 1 i art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czego nieprawidłowo uznał, że zrealizowanie przez odbiorców określonej wielkości obrotu z tytułu zakupu wyrobów Spółki jest usługą na jej rzecz, w sytuacji, gdy nie uzyskuje ona od nabywców żadnego świadczenia, oraz że wypłata premii pieniężnych nie może zostać udokumentowana notami księgowymi. Zdaniem Sądu Administracyjnego, w opisanym stanie faktycznym nie można uznać, że poza dostawą towarów, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, pomiędzy stronami ma miejsce świadczenie usług. Czynności stanowiące dostawę towaru, nie mogą poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.

Sąd I instancji stwierdził ponadto, że w interpretacji nr IPPP1-443-688/07-5/MP został naruszony art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. Zdaniem Sądu wprawdzie sentencja interpretacji uznająca stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe odnosi się do kwalifikacji prawnej premii jako niemającej wpływu na obniżenie obrotu w ramach art. 29 ust. 4 ustawy, niemniej jednak organ w motywach interpretacji wyraził pogląd skrajnie odmienny od wnioskodawcy, co do powiązania premii z opodatkowaniem podatkiem VAT. Przyznano rację Spółce, że wydanie kilku interpretacji w odpowiedzi na wniosek może nastręczać pewne problemy z uwagi na wzajemne przenikanie się kwestii w nich poruszanych.

Ponadto, Sąd uznał za trafny zarzut skargi dotyczący naruszenia wynikającej z art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej zasady zaufania do organów podatkowych. W ocenie Sądu obowiązujący od 1 lipca 2007 r. przepis art. 14 e § 1 Ordynacji wychodzi poza zasadę związania wyrokiem tylko w sprawie, w której on zapadł i nadaje orzecznictwu sądów administracyjnych walor normatywny także w stosunku do innych indywidualnych spraw załatwianych w drodze interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jego nieuzasadnione pomijanie narusza zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych i może skutkować w ramach kontroli sądowoadministracyjnej uchyleniem interpretacji indywidualnej z tej przyczyny.

Ww. wyroki były przedmiotem rozpoznania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokami z dnia 8 kwietnia 2010 r. sygn. akt I FSK 306/09, I FSK 307/09, I FSK 308/09 oraz I FSK 309/09 oddalił skargi kasacyjne, wniesione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż wbrew zarzutom skargi kasacyjnej, Wojewódzki Sąd Administracyjny dokonał prawidłowej wykładni przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Samo osiągnięcie przez nabywcę określonej wartości towarów nie stanowi świadczenia przez niego usługi na rzecz dostawcy. Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stanowi, iż usługa jest świadczeniem niebędącym dostawą towaru. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Oznaczałoby to, że każda czynność zakupu towarów od sprzedawcy stanowiłaby jednocześnie usługę nabywcy świadczoną na rzecz tego sprzedawcy, co powodowałoby podwójne opodatkowanie tej samej czynności, a to z kolei stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP, jak również niedopuszczalne jest na gruncie podatku od wartości dodanej w prawie wspólnotowym.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy również zaakcentować stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, że Minister Finansów naruszył, wyrażoną w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej zasadę zaufania do organów podatkowych. Zagadnienie będące przedmiotem sporu było jednolicie rozstrzygane w licznych wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz orzeczeniach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych. Wprawdzie w polskim systemie prawa orzeczenia sądowe nie stanowią źródeł prawa, to jednak mają znaczenie w zakresie informacji co do sposobu wykładni określonych przepisów. W ramach udzielania pisemnych interpretacji Minister Finansów nie może abstrahować i nie uwzględniać jednolitego stanowiska sądów administracyjnych. Dlatego też, zasadnie Sąd I instancji uchylił zaskarżone interpretacje na podstawie art. 146 § 1 p.p.s.a.

Z powyższych względów Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargi kasacyjne wniesione przez pełnomocnika organu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i Naczelnego Sądu Administracyjnego - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie pytania nr 1 - dotyczącego uznania wypłaconej premii pieniężnej za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i dokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez Odbiorcę;

* nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2 – dotyczącego uznania wypłaconej premii pieniężnej jako rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,

* nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3 – dotyczącego prawa do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze VAT wystawionej przez Odbiorcę oraz

* nieprawidłowe w zakresie pytania nr 4 – dotyczącego dokumentowania wypłaconej premii pieniężnej notą kredytową wystawioną przez Spółkę lub notą obciążeniową wystawianą przez Odbiorcę.

Ad. 1. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2. eksport towarów,

3. import towarów,

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 8 ust. 1 ustawy, usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie, rozdzielając usługi od dostaw.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż pomiędzy Wnioskodawcą a siecią Odbiorców towarów istnieją uzgodnienia, na podstawie których, w przypadku przekroczenia przez Odbiorców określonego limitu zakupów od Wnioskodawcy, jest on zobowiązany do wypłaty określonej premii pieniężnej. Jedynym i wyłącznym warunkiem uzyskania przez Odbiorców prawa do premii pieniężnej jest zrealizowanie przez danego Odbiorcę uzgodnionego poziomu zakupu towarów (na uzgodnioną kwotę) w przyjętym okresie rozliczeniowym. Uzyskanie prawa do premii pieniężnej nie jest uzależnione od spełnienia przez Odbiorcę jakichkolwiek dodatkowych warunków. Wartość premii wypłacanej miesięcznie, kwartalnie lub rocznie zależy tylko i wyłącznie od wielkości wykonanego obrotu w określonym umową czasie.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynym czynnikiem warunkującym wypłatę premii pieniężnej Odbiorcom jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty Wnioskodawcy. Otrzymanie przez Odbiorcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Odbiorców w odpowiedniej wielkości w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Odbiorcy na rzecz Wnioskodawcy, Odbiorcy nie podejmują żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Stroną a jej kontrahentami prowadzona jest jedynie normalna wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że – w tak przedstawionych okolicznościach – premie pieniężne wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi, brak jest bowiem takich działań Odbiorcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja (nagroda) w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie będą stanowić zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a otrzymanie takich płatności nie będzie rodziło obowiązku wystawiania faktur VAT przez Odbiorców.

Ad. 2. Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do ust. 4 ww. artykułu (w brzmieniu obowiązującym do 30.11.2008 r.), obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z dniem 01.12.2008 r. na mocy ustawy z dnia 7.11.2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320 ze zm.) art. 29 ust. 4 uzyskał brzmienie: podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm. – obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r.).

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi określone w § 16 ust. 2 tego rozporządzenia.

W złożonym wniosku Spółka wskazała, iż wypłaca Odbiorcom premie pieniężne po spełnieniu przez nich określonych warunków, tj. osiągnięciu pewnego pułapu obrotów w określonym umową czasie. Z zawartych umów wynika, kiedy i w jakich okolicznościach kwota pieniędzy przysługuje Odbiorcy. Skoro Wnioskodawca jest w stanie ustalić, iż kontrahent osiągnął określony pułap obrotów, to znaczy, że analizuje on wystawiane przez siebie faktury dokumentujące dostawy na rzecz konkretnego Odbiorcy. Oznacza to, iż jest w stanie ustalić, jakich faktur dotyczy udzielony rabat.

Z wyżej przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, iż otrzymywane od Wnioskodawcy premie pieniężne odnoszą się do konkretnych dostaw, udokumentowanych konkretnymi fakturami. Tym samym, skoro istnieje możliwość powiązania przedmiotowych premii z konkretnymi fakturami (dostawami) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zmniejszające podstawę opodatkowania.

Reasumując, premie pieniężne o których mowa we wniosku, nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stanowią natomiast rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania, który Wnioskodawca winien udokumentować fakturą korygującą.

Ad. 3.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2007 r.) wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku – a kwota wykazana na fakturze nie została uregulowana. Ww. artykuł, z dniem 01.01.2008 r. na mocy ustawy z dnia 19.09.2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) uzyskał brzmienie: „ nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”.

Jak wskazano wyżej, w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy towarów nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. Premia pieniężna stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw, udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie będą stanowić zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a otrzymanie takich premii nie będzie rodziło obowiązku wystawiania faktur VAT przez Odbiorców.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż faktury VAT wystawione przez Odbiorców, dokumentujące wysokość otrzymanej premii pieniężnej, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawca faktury nie świadczy usług na rzecz dostawcy towarów, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych przez Odbiorców.

Ad. 4. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 16 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka podpisała z Odbiorcami umowy handlowe, w oparciu o które przyznaje Odbiorcom określoną wartość pieniężną – premię pieniężną. Warunkiem uzyskania przez kontrahenta premii jest dokonanie u Wnioskodawcy zakupów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym. Uzyskanie prawa do premii nie jest uzależnione od spełnienia przez Odbiorcę jakichkolwiek dodatkowych warunków, zależy wyłącznie od wielkości wykonanego obrotu w określonym umową okresie (miesiąc, kwartał lub rok).

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za wykonywaną przez kontrahenta usługę. Kontrahent oprócz zobowiązań handlowych wynikających z umowy współpracy w zakresie dostaw towarów nie podejmuje żadnych innych działań, które można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, dokumentowanych wystawianymi przez Odbiorców fakturami VAT. Jednakże tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, która uważa, że „Odbiorcy nie dokonują czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (...), wystarczające będzie w takim przypadku wystawienie noty księgowej dokumentującej fakt wypłaty premii pieniężnej przez Spółkę”.

Z treści wniosku wynika, że obrót uprawniający kontrahenta do uzyskania premii pieniężnych ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na jego rzecz dokumentując dokonaną dostawę towarów, odbywającą się w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii uzależniona jest od wielkości realizowanych przez kontrahenta obrotów w określonym umową okresie.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę „premia pieniężna” stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający obrót (podstawę opodatkowania). Zatem, na podstawie powołanego wyżej przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury korygującej, uwzględniającej wymogi wynikające z § 16 ust. 2 tego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. ww. rozporządzenie zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Kwestie uregulowane w powołanym wyżej § 16 rozporządzenia reguluje obecnie § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Z uwagi na to, iż Organ podatkowy zajął stanowisko, zgodnie z którym, premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, odpowiedź na pytania nr 5, 6 i 7 stała się bezprzedmiotowa.

Powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych, w szczególności: wyrok NSA sygn. I FSK 94/06 z 6 lutego 2007r, wyrok WSA III SA/Wa 4080/06 z 22 maja 2007r. oraz wyrok NSA sygn. I FSK 1109/06 z 28 sierpnia 2007 r. odnoszą się do kwestii podwójnego opodatkowania transakcji sprzedaży, raz jako dostawy towarów - sprzedaży i drugi raz jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W powołanych orzeczeniach sądy zgodnie uznały, iż premii wypłacanych przez sprzedawców w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie można uznać za wynagrodzenia za świadczone usługi na rzecz nabywców. Powyższy pogląd został również zaprezentowany w przedmiotowej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...