• Ustawa o Inspekcji Handlo...
  29.03.2024

Ustawa o Inspekcji Handlowej

Stan prawny aktualny na dzień: 29.03.2024

Dz.U.2024.0.312 t.j. - Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej

Obserwuj akt

Rozdział 2. Organizacja Inspekcji

1.
Zadania Inspekcji określone w art. 1 cel powołania Inspekcji Handlowej, zakres regulacji ustawy ust. 1 i art. 3 zadania Inspekcji ust. 1, z wyłączeniem art. 3 zadania Inspekcji ust. 1 pkt 3 i 4, wykonują:
1)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej "Prezesem Urzędu";
2)
wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej, zwanego dalej "wojewódzkim inspektorem", jako kierownika wojewódzkiej Inspekcji Handlowej wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
1a.
Zadania Inspekcji określone w art. 3 zadania Inspekcji ust. 1 pkt 3 i 4 wykonują właściwi miejscowo wojewódzcy inspektorzy.
2.
W postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji organem właściwym jest wojewódzki inspektor, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Organem wyższego stopnia jest Prezes Urzędu.
Orzeczenia: 12 Porównania: 1
Porównania: 1
Prezes Urzędu kieruje działalnością Inspekcji przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Porównania: 1
1.
Wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda za zgodą Prezesa Urzędu.
2.
Zastępców wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda na wniosek wojewódzkiego inspektora, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu.
2a.
Prezes Urzędu może zwrócić się do wojewody o odwołanie wojewódzkiego inspektora lub jego zastępcy. Przepisu ust. 1 nie stosuje się.
3.
Wojewódzki inspektor kieruje działalnością wojewódzkiego inspektoratu inspekcji handlowej, zwanego dalej "wojewódzkim inspektoratem".
4.
Wojewódzki inspektorat jest jednostką budżetową.
5.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów.
6.
Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, powinno określać w szczególności rodzaje komórek organizacyjnych wchodzących w skład wojewódzkich inspektoratów i ich delegatur.
Porównania: 1
1.
Organy Inspekcji wykonują zadania określone w ustawie na podstawie okresowych planów kontroli; mogą też podejmować kontrole nieplanowane, jeżeli wymaga tego interes konsumentów lub interes gospodarczy państwa.
2.
Prezes Urzędu może zlecić wojewódzkiemu inspektorowi przeprowadzenie dodatkowej kontroli, jeżeli jest to niezbędne do zbadania:
1)
zjawisk lub procesów gospodarczych zachodzących na rynku;
2)
zgodności wyrobu z zasadniczymi lub innymi wymaganiami albo zgodności produktu z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w odrębnych ustawach.
3.
Prezes Urzędu opracowuje kierunki działania Inspekcji oraz okresowe plany kontroli.
4.
Wojewódzki inspektor ustala plany pracy uwzględniające kierunki działania i plany, o których mowa w ust. 3, oraz potrzeby określone przez wojewodę.
Porównania: 1
1.
W celu realizacji planów kontroli, o których mowa w art. 9 plany kontroli, rodzaje kontroli, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, opracowuje programy kontroli o znaczeniu krajowym lub ponadwojewódzkim oraz innych kontroli wykonywanych na jego zlecenie.
2.
W pozostałych przypadkach programy kontroli opracowuje wojewódzki inspektor.
3.
Programy kontroli powinny zawierać w szczególności:
1)
określenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu kontroli;
2)
wykaz przepisów prawnych regulujących zagadnienia objęte zakresem kontroli.
4.
Inspektor przeprowadza kontrolę w oparciu o program kontroli.
Porównania: 1
1.
Do zakresu działania Prezesa Urzędu należy w szczególności:
1)
organizowanie i koordynowanie kontroli o znaczeniu krajowym;
2)
sprawowanie kontroli realizacji przez wojewódzkich inspektorów zadań i kompetencji określonych w ustawie i przepisach odrębnych;
3)
wydawanie wytycznych i zaleceń zapewniających jednolitość postępowania Inspekcji oraz nadzór nad ich realizacją;
4)
organizowanie szkolenia inspektorów;
5)
opracowywanie projektów aktów prawnych regulujących problematykę należącą do zakresu działania Inspekcji;
6)
dokonywanie dla potrzeb organów administracji rządowej analiz i ocen funkcjonowania rynku oraz stanu ochrony interesów i praw konsumentów;
7)
(uchylony)
8)
prowadzenie laboratoriów kontrolno-analitycznych Inspekcji;
9)
współpraca z zagranicznymi służbami kontrolnymi o podobnym charakterze;
9a)
współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych;
10)
(uchylony)
10a)
(uchylony)
11)
wykonywanie zadań i kompetencji określonych w przepisach odrębnych.
1a.
Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do zadań Inspekcji, o których mowa w art. 3 zadania Inspekcji ust. 1 pkt 3 i 4.
2.
(uchylony)
Porównania: 1
Porównania: 1
1.
Do zakresu działania wojewódzkich inspektorów należy wykonywanie zadań i kompetencji określonych w art. 3 zadania Inspekcji ustawy lub w przepisach odrębnych, a także sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Inspekcji i przedkładanie ich Prezesowi Urzędu i wojewodom.
2.
Wojewódzki inspektor prowadzi listę rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług.
3.
Rzeczoznawcy, o których mowa w ust. 2, są powołani do wydawania opinii o jakości produktów lub usług na zlecenie konsumenta, przedsiębiorcy, stałego sądu polubownego, wojewódzkiego inspektora, powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów albo organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów.
4.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia list rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług.
5.
Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, powinno określać w szczególności:
1)
warunki i tryb wpisu na listę rzeczoznawców oraz skreślenia z niej rzeczoznawców;
2)
tryb weryfikacji rzeczoznawców oraz nadzoru nad ich działalnością.
Porównania: 1
1.
Prezes Urzędu może podawać do publicznej wiadomości następujące informacje o wynikach kontroli Inspekcji:
1)
dane identyfikujące kontrolowany podmiot,
2)
dane identyfikujące podmiot odpowiedzialny za produkt poddany kontroli,
3)
dane identyfikujące produkt poddany kontroli,
4)
miejsce (adres) przeprowadzonej kontroli,
5)
ustalenia kontroli,
6)
wykorzystanie ustaleń kontroli
– z pominięciem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa i innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Wojewódzki inspektor, w zakresie zrealizowanych przez siebie kontroli, może podawać do publicznej wiadomości informacje, o których mowa w ust. 1, z pominięciem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa i innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów.
3.
W przypadku gdy podmiotem, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, jest osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą, dane identyfikujące ten podmiot, które są podawane do publicznej wiadomości, obejmują firmę i miejsce wykonywania działalności gospodarczej.
4.
Prezes Urzędu oraz wojewódzcy inspektorzy publikują – odpowiednio na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów – w całości treść decyzji wydawanych na podstawie przepisów ustawy oraz przepisów odrębnych, z zastrzeżeniem, że publikacja uzasadnienia nie obejmuje informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa i innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów. Publikacja jest opatrzona informacją, czy decyzja jest prawomocna.
1.
Inspekcja współdziała z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów, organami administracji rządowej i samorządowej, organami kontroli oraz organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów.
2.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób współdziałania organów Inspekcji z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów oraz organami i organizacjami, o których mowa w ust. 1.
3.
Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, powinno określać zasady i formy współdziałania organów Inspekcji z podmiotami, o których mowa w ust. 1.
Porównania: 1
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...