• Ustawa o dozorze technicz...
  19.04.2024

Ustawa o dozorze technicznym

Stan prawny aktualny na dzień: 19.04.2024

Dz.U.2023.0.1622 t.j. - Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym

Obserwuj akt

Rozdział 4. Gospodarka finansowa jednostek dozoru technicznego

1.
UDT prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2.
Przychodami UDT są:
1)
przychody z opłat, o których mowa w art. 34 opłaty za czynności dozoru technicznego ust. 1;
2)
inne przychody.
3.
Koszty działalności UDT, w tym wynagrodzenia pracowników, pokrywane są z przychodów, o których mowa w ust. 2.
4.
Minister właściwy do spraw gospodarki ustala wynagrodzenie Prezesa UDT oraz Wiceprezesów UDT zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).
1.
Prezes UDT może umorzyć w całości lub w części, odroczyć lub rozłożyć na raty spłatę należności publicznoprawnych lub cywilnoprawnych UDT, jeżeli spełniony będzie co najmniej jeden z warunków:
1)
należności nie odzyskano w wyniku przeprowadzonego postępowania likwidacyjnego albo upadłościowego;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, które zostało udokumentowane, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności, lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
łączna kwota należności od jednego podmiotu nie przekracza 100 zł;
4)
nie można ustalić miejsca zamieszkania lub pobytu dłużnika będącego osobą fizyczną, albo dłużnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym umorzenie, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
5)
egzekucja należności zagraża ważnym interesom dłużnika, w tym jego egzystencji, lub zachodzi ważny interes publiczny;
6)
dłużnik będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej został wykreślony z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należności UDT.
2.
Termin spłaty całości lub części należności UDT może być odroczony albo spłata całości lub części tych należności może być rozłożona na raty, jeżeli ich egzekucja okresowo zagraża ważnym interesom dłużnika, w tym jego egzystencji, przy czym istnieje uzasadnione przypuszczenie, że dłużnik te należności w późniejszym terminie zwróci.
3.
Umorzenie należności UDT, za które dłużnicy są odpowiedzialni solidarnie, może nastąpić, jeżeli okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą co do wszystkich dłużników.
4.
Umorzenie należności UDT, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty następuje na wniosek dłużnika.
5.
Prezes UDT może umorzyć należność bez wniosku dłużnika w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4 i 6.
6.
W przypadku gdy kwota podlegająca umorzeniu przekracza 5000 zł, informacja o tym umorzeniu, obejmująca nazwę i siedzibę dłużnika będącego osobą prawną lub imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania dłużnika będącego osobą fizyczną, cel udzielenia pomocy finansowej, przyczynę oraz kwotę umorzenia, jest informacją publiczną w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej i jest niezwłocznie udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej.
1.
Wniosek, o którym mowa w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 4, zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres oraz, o ile posiada, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer PESEL wnioskodawcy;
2)
kwotę należności, z wyodrębnieniem odsetek;
3)
podanie przyczyny ubiegania się o umorzenie całości lub części zadłużenia, odroczenia lub rozłożenia na raty jego spłaty;
4)
informację o aktualnej sytuacji majątkowej dłużnika;
5)
informację, czy wnioskodawcy już umarzano należność UDT, odraczano lub rozkładano na raty jej spłatę.
2.
Wniosek o odroczenie, rozłożenie na raty spłaty lub częściowe umorzenie należności, powinien zawierać także:
1)
proponowane terminy i kwoty spłaty zadłużenia;
2)
wskazanie źródeł pokrycia spłat zadłużenia w terminach, o których mowa w pkt 1.
3.
Do wniosków o umorzenie lub częściowe umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności wnioskodawca dołącza dokumenty potwierdzające lub uzasadniające okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
4.
Prezes UDT może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie dokumentów, o których mowa w ust. 3, w terminie 14 dni.
5.
W przypadku niedotrzymania przez wnioskodawcę terminu, o którym mowa w ust. 4, wniosek nie podlega rozpatrzeniu.
6.
Wniosek o odroczenie, rozłożenie na raty spłaty lub umorzenie należności składa się w siedzibie UDT.
7.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wniesiony po upływie terminu płatności należności, pozostawia się bez rozpoznania.
8.
Nadanie wniosku u operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) albo wysłanie wniosku na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285), jest równoznaczne ze złożeniem wniosku do Prezesa UDT.
1.
Umorzenie należności UDT, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty następuje na podstawie umowy zawartej między UDT a dłużnikiem, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 1 pkt 1–4 i 6.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
strony umowy;
2)
przedmiot umowy;
3)
termin realizacji umowy;
4)
kwotę należności;
5)
warunki spłaty pozostałej części należności – w przypadku umorzenia ich w części;
6)
warunki i terminy spłaty należności – w przypadku odroczenia lub rozłożenia spłaty na raty.
3.
W sprawach nieuregulowanych w umowie, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy prawa cywilnego.
4.
W przypadkach, o których mowa w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 1 pkt 1–4 i 6, umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.
5.
Przepisy ust. 1–4 oraz art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT i art. 55b wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty odsetek od tych należności oraz do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.
1.
Prezes UDT może udzielać określonych w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 1 ulg w spłacie należności UDT, które:
1)
nie stanowią pomocy publicznej;
2)
stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
3)
stanowią pomoc publiczną:
a) mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,
b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce,
c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenia inne niż wymienione w lit. a i b.
2.
W przypadku pomocy publicznej określonej w ust. 1 pkt 3 lit. a i b ulgi, o których mowa w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 1, mogą być udzielane, jeżeli w przepisach odrębnych zostały określone szczegółowe warunki udzielania tej pomocy zapewniające jej zgodność z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.
3.
Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, przeznaczenia pomocy, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c, udzielanej w formie ulg w spłacie zobowiązań z tytułu należności UDT, o których mowa w art. 55a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności UDT ust. 1, oraz szczegółowe warunki udzielania tych ulg, mając na uwadze dopuszczalność i warunki udzielania pomocy państwa określone przez właściwe organy Unii Europejskiej.
1.
Podstawą gospodarki finansowej UDT jest roczny plan finansowy UDT, którego projekt zatwierdza Prezes UDT w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
2.
(uchylony)
UDT finansuje inwestycje ze środków własnych.
1.
Roczne sprawozdanie finansowe UDT zatwierdza minister właściwy do spraw gospodarki.
2.
Prezes UDT przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
1.
UDT tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz podstawowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
zakładowy fundusz nagród.
2.
Fundusz podstawowy odzwierciedla wartość majątku UDT.
3.
Fundusz rezerwowy zwiększa się o zysk netto oraz zmniejsza się o stratę netto UDT, z zastrzeżeniem art. 60 przeznaczenie zysku UDT.
4.
Zakładowy fundusz nagród wynosi 8,5% funduszu płac.
Zysk netto UDT przeznacza się na:
1)
fundusz rezerwowy – 70%;
2)
wpłatę do budżetu – 30%.
1.
Roczne sprawozdanie finansowe UDT podlega badaniu przez firmę audytorską.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki dokonuje wyboru firmy audytorskiej.
1.
TDT prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przepisy art. 55 gospodarka finansowa UDT ust. 2 i 3, art 55a–55d, art. 57 finansowanie inwestycji UDT, art. 59 fundusze tworzone przez UDT, art. 60 przeznaczenie zysku UDT oraz art. 60a badanie rocznego sprawozdania finansowego UDT ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2.
Wynagrodzenie Dyrektora TDT ustala minister właściwy do spraw transportu.
3.
Podstawą gospodarki finansowej TDT jest roczny plan finansowy, którego projekt zatwierdza minister właściwy do spraw transportu i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe TDT zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
5.
Dyrektor TDT przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
6.
Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wyboru firmy audytorskiej.
WDT jest finansowany z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...