• Interpretacja indywidualn...
  24.04.2024

IBPP4/443-1969/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 29 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2011r. (data wpływu 3 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości włączenia dotacji przedmiotowej otrzymanej od Gminy, stanowiącej dopłatę do ceny usługi świadczonej na rzecz osób fizycznych do obrotu (sprzedaży) na rzecz osób fizycznych oraz w zakresie zwolnienia tej dotacji z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości włączenia dotacji przedmiotowej otrzymanej od Gminy, stanowiącej dopłatę do ceny usługi świadczonej na rzecz osób fizycznych do obrotu (sprzedaży) na rzecz osób fizycznych oraz w zakresie zwolnienia tej dotacji z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczął działalność z dniem 1 stycznia 2002r. jako samorządowy zakład budżetowy Gminy. Zgodnie ze statutem jego działalność sprowadza się do realizacji zadań własnych Gminy. Zadania te obejmują: usługi związane z gospodarką ściekową (kanalizacyjną) która jest traktowana jako działalność wiodąca oraz usługi na rzecz Gminy w zakresie utrzymania porządku i czystości, zbiórki odpadów segregowanych, utrzymanie zieleni, utrzymanie obiektów sportowych, usługi związane z utrzymaniem cmentarza komunalnego i miejsc pamięci narodowej, usługi w zakresie drobnych i doraźnych remontów budynków komunalnych, doraźne remonty dróg gminnych oraz prowadzenie działalności w zakresie zimowego utrzymania dróg gminnych.

Wnioskodawca świadczy usługi o symbolu PKWiU (2008r.) - 37 związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Zakład zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków przygotował wniosek o zatwierdzenie cen taryfowych na odbiór ścieku na rok 2010r. Z uwagi na fakt, że skalkulowana cena taryfowa za 1 m3 ścieku płacona przez mieszkańca byłaby dla gospodarstwa domowego bardzo wysoka, Gmina zgodnie z ustawą uchwaliła dopłatę dla tej grupy odbiorców w formie dotacji przedmiotowej. Dotacja przedmiotowa przekazywana jest przez Gminę każdego miesiąca w formie zaliczki, na podstawie prognozowanej ilości odprowadzanego ścieku, a następnie rozliczana na koniec roku według faktycznie dokonanej sprzedaży. Dopłata w formie dotacji przedmiotowej stanowi część ceny, drugą część stanowi kwota płacona przez mieszkańca Gminy. Na część ceny w formie dotacji przedmiotowej Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną dokumentującą sprzedaż na Wnioskodawcę. Jednocześnie Wnioskodawca wystawia faktury, stanowiące uzupełnienie ceny taryfowej, na osoby fizyczne za odprowadzanie ścieków, gdzie cena za odprowadzanie 1m3 ścieków jest zdecydowanie niższa od stawki taryfowej, gdyż uwzględnia ww. dotację przedmiotową.

Mieszkaniec płaci tylko różnicę pomiędzy ceną ustaloną w taryfie a kwotą dotacji do 1 m3 ścieku. Faktury w tym przypadku wystawiane są na konkretne osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest odrębnie od Gminy zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 lutego 2011r.):

Czy dotacja przedmiotowa od Gminy pokrywająca część kwoty, którą płaciłby mieszkaniec za odbiór ścieków powinna być zaliczona do sprzedaży (obrotu) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, a tym samym powinna podlegać ewidencji za pomocą kasy rejestrującej...

Czy w przypadku gdy przedmiotowa dotacja od Gminy powinna być zaliczona do sprzedaży (obrotu) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej to czy Wnioskodawca może ją uwzględnić w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930) do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej i odnieść do obrotów ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 24 lutego 2011r.), biorąc pod uwagę fakt, że dotacja przedmiotowa pokrywa część kwoty, którą płaciłby mieszkaniec gdyby jej nie było Wnioskodawca uważa, że kwota dotacji przedmiotowej netto powinna być zaliczona jako sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem całkowita sprzedaż wynikająca z kwoty dotacji przedmiotowej do 1 m3 ścieku i sprzedaż rozliczana z mieszkańcem powinna być potraktowana jako czynność zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej na rzecz osób fizycznych a kwota dotacji przedmiotowej uwzględniona przy obliczaniu wskaźnika proporcji w celu ustalenia czy zakład powinien swoją sprzedaż ewidencjonować na kasie fiskalnej. Zaznaczyć należy, że wszystkie operacje finansowe Wnioskodawca prowadzi w formie bezgotówkowej. Wnioskodawca stosuje przepisy RMF z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W oparciu o paragraf 3 ust. 1 pkt 1 wymienionego rozporządzenia Wnioskodawca dotacje przedmiotową traktuje jako czynność zwolnioną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i odnosi ją obrotów ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 106 ust. 7 ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca rozpoczął działalność z dniem 1 stycznia 2002r. jako samorządowy zakład budżetowy Gminy. Zgodnie ze statutem jego działalność sprowadza się do realizacji zadań własnych Gminy. Zadania te obejmują: usługi związane z gospodarką ściekową (kanalizacyjną) która jest traktowana jako działalność wiodąca oraz usługi na rzecz Gminy w zakresie utrzymania porządku i czystości, zbiórki odpadów segregowanych, utrzymanie zieleni, utrzymanie obiektów sportowych, usługi związane z utrzymaniem cmentarza komunalnego i miejsc pamięci narodowej, usługi w zakresie drobnych i doraźnych remontów budynków komunalnych, doraźne remonty dróg gminnych oraz prowadzenie działalności w zakresie zimowego utrzymania dróg gminnych.

Wnioskodawca świadczy usługi o symbolu PKWiU (2008r.) - 37 związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Zakład zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków przygotował wniosek o zatwierdzenie cen taryfowych na odbiór ścieku na rok 2010r. Z uwagi na fakt, że skalkulowana cena taryfowa za 1 m3 ścieku płacona przez mieszkańca byłaby dla gospodarstwa domowego bardzo wysoka, Gmina zgodnie z ustawą uchwaliła dopłatę dla tej grupy odbiorców w formie dotacji przedmiotowej. Dotacja przedmiotowa przekazywana jest przez Gminę każdego miesiąca w formie zaliczki, na podstawie prognozowanej ilości odprowadzanego ścieku, a następnie rozliczana na koniec roku według faktycznie dokonanej sprzedaży. Dopłata w formie dotacji przedmiotowej stanowi część ceny, drugą część stanowi kwota płacona przez mieszkańca Gminy. Na część ceny w formie dotacji przedmiotowej Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną dokumentującą sprzedaż na Wnioskodawcę.

Mieszkaniec płaci tylko różnicę pomiędzy ceną ustaloną w taryfie a kwotą dotacji do 1 m3 ścieku. Faktury w tym przypadku wystawiane są na konkretne osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności, należy stwierdzić, iż mając na uwadze regulacje wynikające z przepisu art. 111 ust. 1 kwota dotacji przedmiotowej otrzymanej od Gminy nie stanowi obrotu podlegejącego obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej, gdyż w tej części (pokryciu części ceny odbioru ścieku przez Gminę) nie dochodzi do sprzedaży (odpłatnego świadczenia) na rzecz osób fizycznych.

Treść powołanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, iż do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących obowiązani są wyłącznie podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług na rzecz kręgu podmiotów w tym przepisie wyraźnie wymienionych, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Należy podkreślić, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz wyżej wymienionych podmiotów (kwot faktycznie otrzymanych od tych podmiotów) oraz nie została objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem z tytułu sprzedaży (odpłatnego świadczenia usług) na rzecz osób fizycznych jest w przypadku Wnioskodawcy kwota należna (kwota faktycznie otrzymana) od osób fizycznych, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W Słowniku języka polskiego PWN dotację (subwencję) zdefiniowano jako „bezzwrotną pomoc finansową udzieloną instytucji, organizacji, przedsiębiorstwu (rzadziej osobie) w celu popierania określonej działalności”. Pojęcie dotacji odnajdujemy również w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W wyroku w sprawie 30/59 Trybunał wskazał, iż przez dotację należy rozumieć „płatność w gotówce oraz w każdej innej formie dokonaną przez Państwo na rzecz przedsiębiorstwa, inną niż płatność dokonana przez nabywcę lub konsumenta za towary lub usługi, które przedsiębiorca produkuje”.

Mając na uwadze powyższe, przedmiotowa dotacja jako płatność otrzymana od Gminy (osoby prawnej) na rzecz Wnioskodawcy, inna niż płatność dokonana przez nabywcę usługi - osobę fizyczną nie podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.

Tym samym należy zaznaczyć, że wartości dotacji przedmiotowej od Gminy nie wlicza się do obrotów podatnika na rzecz osób fizycznych.

W świetle powyższego skoro wartości dotacji przedmiotowej od Gminy nie wlicza się do obrotów podatnika na rzecz osób fizycznych, to bezprzedmiotowe staje się udzielanie odpowiedzi na pytanie drugie tj. czy w przypadku gdy przedmiotowa dotacja od Gminy powinna być zaliczona do sprzedaży (obrotu) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej to czy Wnioskodawca może ją uwzględnić w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930) do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej i odnieść do obrotów ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...