• Postanowienie o zakresie ...
  28.03.2024

1472/ROP1/423-290-303/05/PK

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 9 grudnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy w roku 2005 wydatki XXX S.A. na zakup opisanych we wniosku prezentów i poczęstunku, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 11.10.2005 r. (data wpływu 12.10.2005 r.)

postanawia

- uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że XXX S.A. w ramach swojej działalności statutowej przeprowadza na terytorium kraju badania opinii i rynku. Badania są realizowane zarówno na zlecenie/zamówienie klienta, jak i z inicjatywy własnej Spółki. Badania te polegają na: wypełnianiu ankiety/kwestionariusza przez respondenta, lub przeprowadzaniu wywiadu z respondentem, lub bezpośrednim udziale respondenta przy testowaniu produktu lub udziale respondenta w rozmowie dotyczącej znajomości marki, produktów, ich jakości itp.Badania te przeprowadzane są w siedzibie Spółki lub w miejscach publicznych jak na ulicy, w centrach handlowych, na uczelniach itp. Czas trwania badań z udziałem respondenta wynosi od 20 minut do kilku godzin (2-3 godziny). Respondentami są osoby fizyczne, wybierane losowo, zgodnie z odpowiednimi regułami statystycznymi i niezwiązane żadnym stosunkiem prawnym z XXX S.A., w tym nie są pracownikami ani kontrahentami Spółki. Respondentami nie są również byli pracownicy, akcjonariusze, czy członkowie organów stanowiących XXX S.A.Udział w badaniach jest:

- zazwyczaj bez prawa do ustalenia tożsamości respondenta (anonimowy), gdyż w wielu badaniach reguła badawcza nie pozwala legitymować respondenta; wystarczającym dla celów tych badań jest osobista obecność i uczestnictwo w czynnościach ankieterskich/badawczych;- często bez faktycznej możliwości ustalenia tożsamości respondenta, gdy czynności badawcze wykonywane są poza siedzibą Spółki, to najczęściej nie ma możliwości wylegitymowania respondenta lub też respondent nie jest w stanie okazać w miejscu prowadzenia badania dokumentu tożsamości lub nie pamięta swojego numeru identyfikacji podatkowej;

- rzadko z możliwością sprawdzenia tożsamości, przy czym doświadczenie firm badawczych wskazuje, że w razie uprzedzenia o konieczności legitymowania się respondent odmawia udziału w badaniu.W przypadku, gdy udział w badaniach jest anonimowy, nie jest możliwe prowadzenie ewidencji danych osobowych respondentów.

Stosownie do międzynarodowych standardów badawczych, którym XXX S.A. podlega jako członek European Society for Opinion and Marketing Research - Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku, a także jako członek Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku OFBOR, ze względów etycznych dla zachowania czystości wyniku badań, Spółce nie wolno płacić respondentowi wynagrodzenia za udział w badaniach. Nie jest więc możliwe zawieranie z takimi osobami doraźnych umów zleceń lub o dzieło, i na tej podstawie dokonywanie wypłat.Jednakże udział w badaniu wymaga najczęściej od respondenta wysiłku łączącego się z ponoszeniem przez niego pewnych kosztów osobistych (np. nakładu czasu, kosztów dojazdu, rozmów telefonicznych, zużycia energii przy testowaniu produktów). Ponadto, przy przeprowadzeniu badań realizowanych w określonym przez XXX S.A. miejscu, respondent przybywa tam na swój koszt, uczestniczy w kilkugodzinnym spotkaniu, wyraża zgodę na rejestrowanie jego wypowiedzi i wizerunku.

W podziękowaniu za udział, w celu promowania własnego przedsiębiorstwa, marki, rodzaju badań - XXX S.A. oferuje respondentom tzw. "prezenty", co dopuszczają wyżej powołane standardy, w formie:

1) Zwyczajowo przyjętych drobnych świadczeń rzeczowych o charakterze upominków jak np. książki, kalendarze, portfele, pióra, długopisy, zabawki, kosmetyki, płyty kompaktowe, słodycze, alkohol - niezawierające logo XXX S.A. ani oznakowania rodzaju badania, lecz wówczas wraz z prezentami Spółka dołącza podziękowanie pisemne na firmowej wizytówce, lub prezent przekazuje w torbie z logo XXX S.A. lub z oznakowaniem rodzaju badania;

2) Świadczeń rzeczowych wymienionych w pkt. 1) powyżej zawierających logo XXX S.A. lub oznakowanie rodzaju badania np. OOO XXX, SSS XXX, TTT XXX

3) Talonów/bonów towarowych - niezawierających logo XXX S.A. ani oznakowania rodzaju badania lecz wówczas wraz z bonami Spółka dołącza podziękowanie pisemne na firmowej wizytówce;

4) Talonów/bonów towarowych - zawierających logo XXX S.A. lub oznakowanie rodzaju badania np. OOO XXX, SSS XXX, TTT XXX

5) Drobnych kwot.Prezenty wręczane są po zakończeniu badania, w miejscu realizacji tj. na ulicy, w centrach handlowych, na terenie uczelni, banku, itp.Ponadto czasami serwowany jest poczęstunek (np. chipsy, paluszki, zakupione kanapki, napoje bezalkoholowe), który jest niezbędny do stworzenia odpowiednich warunków dla przeprowadzenia badań, i mieści się w granicach przyjętych zwyczajowo na rynku badań a bardzo często jest konieczny z uwagi na warunki, w których jest realizowane badanie (np. woda i inne napoje bezalkoholowe w czasie upalnych dni lata, lub ciepły napój zimą). Poczęstunek proponowany jest w trakcie badania.Jednostkowa wartość prezentów wymienionych w pkt. 1) do 5) lub poczęstunku, mieści się w granicach do 50 zł.Przyjęcie prezentu lub poczęstunku jest uzależnione od respondenta, a doświadczenie XXX S.A. wskazuje, iż nie każdy respondent przyjmuje prezent lub spożywa poczęstunek.Ze względu na konieczność zachowania anonimowości respondenta, prezenty są najczęściej wręczane bez pokwitowania (a poczęstunek - ze względów anonimowości respondenta i zwyczajowych, nie jest kwitowany, a ponadto z uwagi na niemożność przypisania zużycia do respondenta).Prezenty i poczęstunki są finansowane:

- ze środków własnych XXX S.A., lub

- przez klienta zlecającego badania, który wskazuje jaka część wynagrodzenia za badanie ma być na nie przeznaczona.

W roku obrotowym w badaniach uczestniczy średnio około 140.000 respondentów.

Zarząd wyjaśnia, że udział respondentów ma bezpośredni związek z uzyskaniem przychodu przez Spółkę. Ich udział jest niezbędny/konieczny w procesie badawczym, bez ich udziału nie powstałby materiał źródłowy podlegający dalszej obróbce statystycznej i socjologicznej, a tym samym niemożliwe byłoby prowadzenie działalności statutowej.

Wobec przedstawionego powyżej zaistniałego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z zapytaniem:

1. Czy w roku 2005 wydatki XXX S.A. na zakup - opisanych w pkt 1) do 5) powyżej - prezentów i poczęstunku, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy w roku 2005 wydatki XXX S.A. na zakup - opisanych w pkt. 1) do 5) powyżej - prezentów należy zakwalifikować do nielimitowanych kosztów reklamy publicznej XXX S.A. lub promocji XXX S.A., oraz czy zakup poczęstunku należy w roku 2005 zakwalifikować do nielimitowanych kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Podatnika koszty zakupu (wartość) prezentów - opisanych w pkt od 1) do 5) i poczęstunku stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż koszty te są warunkiem koniecznym uzyskania przychodu. Pomiędzy przychodem z badania a kosztami prezentów i poczęstunku zachodzi związek przyczynowo - skutkowy, a koszty te są racjonalne i nie przekraczają granic zwyczajowo przyjętych.

Spółka jest zdania, że koszty zakupu (wartość) prezentów stanowią wydatki na publiczną promocję przedsiębiorstwa Spółki, jego marki oraz rodzajów badań (tj. prowadzoną na ulicach, w centrach handlowych, w stosunku do nieoznaczonych respondentów itp.), a nie na reprezentację lub reklamę niepubliczną, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej ich wysokości (są nielimitowane).Zdaniem XXX S.A. koszty poczęstunku stanowią nielimitowane koszty uzyskania przychodu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - uznając stanowisko Podatnika za prawidłowe

- informuje, że:

Ad. 1 Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 Nr 54 r. poz.654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przy czym, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesione w celu uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka XXX S.A. przeprowadza na terytorium kraju badania opinii i rynku, które realizowane są zarówno na zlecenie klienta jak i z inicjatywy Spółki. Powyższa działalność nie mogłaby być zrealizowana bez obecności respondentów. Jednocześnie udział w badaniach jest anonimowy i nie jest możliwe przeprowadzenie ewidencji danych osobowych. Powyższe prezenty opisane w pkt. od 1 do 5 w przedmiotowym wniosku mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jeżeli spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy. Należy przy tym dodać, że to na Podatniku spoczywa ciężar wykazania związku przyczynowo - skutkowego między kosztem, a przychodem. Spółka powinna posiadać dokumentację, która świadczyłaby o "celowości" poniesienia wydatków dla osiągnięcia przychodów. Podatnik powinien udowodnić realne koszty związane z przychodem osoby prawnej. Przykładowo zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego dowodami przekazania poszczególnych prezentów i kwot mogą być pokwitowania odbioru przez respondentów.

Ad 2. Odpowiadając na pytanie Spółki czy wartość "prezentów" opisanych w pkt. 1 do 5 w przedmiotowym wniosku oraz zakup poczęstunku dla respondentów należy zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów w tym do nielimitowanych kosztów podatkowych tutejszy organ informuje, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 powyższej ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.W przepisach prawa podatkowego brak jest jednak definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową zgodnie, z którą według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego wyd. PWN jest to działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług. Reklama polega na przedstawianiu towarów, nakłanianiu do nabycia towarów w sposób bezpośredni. Pojęcie reprezentacji również nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych. Reprezentacja polega na wystawności w spełnianiu określonych funkcji, oraz na przedstawicielstwie w spełnianiu tychże. Reprezentacja stwarza więc pozytywny wizerunek firmy.

Badania Spółki polegają na wypełnieniu ankiety lub przeprowadzeniu wywiadu z respondentem lub udziale respondenta przy testowaniu produktu lub jego udziale w rozmowie dotyczącej znajomości marki, produktów ich jakości itp. Spółka podejmuje działania określone w pkt. 1 do 5 we wniosku w celu promocji określonych produktów - poprzez przeprowadzenie w/w czynności będących elementem ogólnie rozumianego badania marketingowego. Działania te polegają głównie na różnych formach gratyfikacji uczestników badania za udział w akcji służącej opracowywaniu materiału do promocji produktów (czy to na zlecenie czy własnej inicjatywy). Przeprowadzanie badań statystycznych i socjologicznych w powyższym celu jest działalnością statutową podatnika. Działania te nie są generalnie reklamą podatnika oprócz przedstawionych poniżej wyjątków.

Biorąc powyższe po uwagę, koszty wymienione w pkt. 1 do 5 we wniosku Spółki są kosztami uzyskania przychodów jako koszty związane z opracowywaniem badań marketingowych produktów, za które Spółka pobiera wynagrodzenie. Dodatkowo należy nadmienić, że jeśli Spółka rozdaje uczestnikom badań prezenty z określonym logo firmy XXX S.A. ( w pkt. 2 i pkt 4) dokonuje w ten sposób reklamy swojej firmy. Dlatego w tym przypadku czynności te należy potraktować jako reklamę publiczną w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy nie podlegające limitowi. O publicznym charakterze takiej reklamy świadczy losowy charakter wyboru uczestników badania.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...