• Decyzja o zakresie stosow...
  19.04.2024

PP/005-1-445/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 20 stycznia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 136 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Dotyczy opodatkowania stawką VAT w wysokości 22% robót polegających na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z dnia 22 listopada 2005 r., znak: US.X/443-80/05 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania stawką VAT w wysokości 22% robót polegających na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii.

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli niezgodność z prawem tego postanowienia jest wynikiem rażącego naruszenia prawa.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 27 października 2005 r. (data wpływu 02.11.2005 r.), stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w miesiącu październiku 2005 r. dokonał ułożenia kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii. Wnioskodawca podkreśla, iż budynek plebanii został zbudowany bez zagospodarowania terenu, jakim jest ułożenie kostki betonowej na posesji. W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił z zapytaniem, jaką stawką podatku VAT będzie opodatkowana inwestycja w zakresie ułożenia kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii. ,

W postanowieniu z dnia 22 listopada 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie błędnie przyjął, iż roboty polegające na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 22%.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Art. 146 ust. 2 stanowi natomiast, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 146 ust. 3 infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu to:

1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami dobudynków mieszkalnych;

2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura;

3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, stosownie do art. 2 pkt 12 w/w ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex. 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują takich pojęć jak budowa, roboty budowlane i remont. Dla wyjaśnienia niniejszych pojęć pomocne mogą być przepisy prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.):

1. budowa - to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego;

2. roboty budowlane - to budowa, a także prace polegające na przebudowie,montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

3. remont - to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robótbudowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, aniestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowaniewyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Bezspornym w niniejszej sprawie jest fakt, iż stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, plebania stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego. Wykonanie więc robót polegających na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii należy uznać za inwestycję w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Podkreślenia wymaga także, iż w ramach niniejszej inwestycji są dokonywane roboty budowlane, których celem jest stworzenie nowej infrastruktury, na terenie dotąd niezabudowanym. Powyższa infrastruktura będzie mieć bezpośredni związek z obiektem budownictwa mieszkaniowego. Dlatego wykonanie przedmiotowych robót budowlanych polegających na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 7 %.

W rezultacie, mając na uwadze treść art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej oraz fakt rażącego naruszenia prawa, którego dokonano w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z dnia 22 listopada 2005 r., znak: US.X/443 - 80/05, istnieje konieczność zmiany przedmiotowego postanowienia z urzędu w zakresie opodatkowania robót polegających na ułożeniu kostki betonowej na posesji parafii przy obejściu plebanii, gdyż przedmiotowe roboty nie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą rażące naruszenie prawa zachodzi w sytuacji, gdy rozstrzygnięcie sprawy jest ewidentnie sprzeczne z wyraźnym i nie budzącym wątpliwości przepisem prawa powszechnie obowiązującego. Rażące naruszenie prawa oznacza więc, że decyzja została wydana wbrew nakazowi lub zdarzeniu ustanowionemu w przepisie prawnym, wbrew wszystkim przesłankom przepisu nadano prawa lub odmówiono albo też wbrew tym przesłankom obarczono stronę obowiązkiem, albo uchylono obowiązek. Nie chodzi jednak w tego typu przypadkach o błędy wykładni prawa, ale o przekroczenie prawa w sposób jawny i niedwuznaczny.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdza, iż w powyższej sprawie zaistniały przesłanki do stwierdzenia naruszenia prawa w sposób rażący, ponieważ postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie, pozostawało w wyraźnej sprzeczności z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...