• Decyzja o zakresie stosow...
  16.04.2024

1401/VO/4407/14-129/05/EK

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1. Opodatkowanie usług świadczonych na rzecz totalizatora sportowego na podstawie umowy agencyjnej. 2. Zasady zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.3. Aktualizacja zgłoszenia rejestracyjnego podatnika (VAT-R).

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 w związku z art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.Ordynacja Podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionegoprzez Stronę na postanowienieNaczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie nr: 1409/PP/005/33/05/MC z dnia 16.09.2005r. wydane w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, postanawia zmienić postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 25 sierpnia 2005 r. podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji o sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.Strona prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod nr PKWiU 67.20.Z"działalność pomocnicza związana z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymioraz pod nr PKWiU 67.13.Z "działalność pomocnicza finansowa gdzie indziej niesklasyfikowana". Komunikatem Dyrektora Oddziału xxx Sp. z o. o. z dnia 07.06.2005 r. podatnik został poinformowany, iż od dnia 01.06.2005 r.usługi świadczone przez podmioty gospodarcze prowadzące kolektury totalizatora sportowego zostały objęte podatkiem od towarów i usług naliczanym od prowizji.

W opinii organu skarbowego zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 zostały zwolnione od podatku od towarów i usług. Pod pozycja 11 tego załącznika wymienionezostały usługi o symbolu PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców iartystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,wynagradzane w formie honorariów i za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty,które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiąganych zysków, zaś wszelkie zyski,które mimo wszystko osiągną, przeznaczana utrzymanie lub poprawę świadczonych usług). Jak podkreślono w uzasadnieniu postanowienia, w dziale PKWiU -92 w grupowaniu 92.71.10-00.00 znajdują się usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów.W świetle powyższego do dnia 31 maja 2005 r. usługi świadczone przez podatnika mieściły się w dziale PKWiU-92 i nie kwalifikowały się enumeratywnie do wymienionychwyłączeń z tego katalogu, gdyż korzystały ze zwolnienia przedmiotowego ustanowionego wart. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ( w związku z poz. 11 załącznika nr 4 dotej ustawy).W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług opublikowanej w Dz.U.Nr z 2005r., Nr 92, poz. 756 zmieniła się treść objaśnień do załącznika nr 4 do ustawy, dodano bowiemzwrot "i rekreacja" wobec czego zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do dousług świadczonych wyłącznie przez te podmioty, które nie mają na celu systematycznegodążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski które mimo wszystko osiągną, przeznaczą nautrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Tak więc zdaniem organu pierwszej instancji usługi pośrednictwa od 1 czerwca 2005 nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Świadczone są bowiem w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, co do zasady, systematyczne dążenie do osiąganych zysków.

Ponadto organ pierwszej instancji podkreślił, że usługi sprzedaży gier losowych i sprzedaży losów loterii pieniężnych w imieniu xxx na zasadach umowy agencyjnej są zwolnione z obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług do momentu, gdy łączna wartość obrotu z tytułu świadczonych usług i kwota stanowiąca 30-krotność prowizji nie przekroczą 43.800 zł. Dodatkowo urząd skarbowy zauważył, iż przepisy art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Ponieważ Strona w 2005 r. zrezygnowała ze zwolnienia przedmiotowego i za czerwiec 2005 r. złożyła deklarację VAT-7 , organ skarbowy uznał, iż w przedmiotowej sprawie brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, a tym samym do złożenia deklaracji korygujących.

Na postanowienie Urzędu Skarbowego podatnik złożył zażalenie z dnia 26.09.2005 r.,w którym wniósł o uchylenie w/w postanowienia i uznanie za błędnie złożone zgłoszenie formularza VAT-R z aktualizacją danych i zezwolenie na jego wycofanie.W uzasadnieniu zażalenia podatnik podniósł, iż w związku z komunikatem Dyrektora Oddziału Warszawa Totalizatora Sportowego z dnia 07.06.2005 r. złożył formularz VAT-R w dniu 26.07.2005 r. aktualizując dane oraz złożył deklarację VAT-7 za czerwiec 2005 r. w przekonaniu, iż od dnia 16.10.1995 r. (czyli od dnia nadania numeru NIP) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże jak podkreślił podatnik nie składał on formularzaVAT-Z, na podstawie którego zostałby wykreślony z rejestru podatników VAT. Podatnik podkreślił także, iż złożenie zgłoszenia VAT-R miało charakter aktualizacyjny, a nie rejestracyjny, ponieważ nie towarzyszyła mu opłata rejestracyjna, bez której zarejestrowanie podatnika jest niemożliwe.Jeżeli natomiast Urząd Skarbowy uznał Stronę za podatnika podatku od towarów i usług na podstawie błędnie złożonej aktualizacji za druku VAT-R, to skarżący wnosi ouchylenie postanowienia Urzędu Skarbowego i zezwolenie na wycofanie błędnie złożonej aktualizacji na druku VAT-R oraz wykreślenie z rejestru podatników podatku od towarów i usług oraz zezwolenie na złożenie aktualizacji na druku NIP-1 i potraktowanie złożenie drukuVAT-R jako pomyłki.Podstawą wystąpienia podatnika jest fakt, iż wysokość przychodu z tytułu wykonywanej działalności na rzecz Totalizatora Sportowego nie przekracza kwoty 10.000 EUR i pozwala na skorzystanie ze zwolnienia wynikającego z brzmienia art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Przyjęcie odmiennego rozwiązania prowadzi do braku ekonomicznego uzasadnienia prowadzonej działalności i może przyczynić się do likwidacji działalności gospodarczej.

Po analizie stanu faktycznego i prawnego sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej zauważa,co następuje.

Jak wynika z akt sprawy Strona prowadzi działalność w postaci kolektury totalizatora sportowego, za którą otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca2004 r. zwalnia się od podatku od towarów i usług między innymi usługi związane z rekreacjąi sportem (symbol PKWiU ex 92) przy uwzględnieniu objaśnienia zamieszczonego pod tym załącznikiem. Brzmienie zawarte w tej pozycji i użyty spójnik "i" wskazuje, że objaśnienie zamieszczone pod tym załącznikiem dotyczy obu kategorii usług (rekreacji i sportu) objętych tą częścią zdania. Zwolnione od podatku od towarów i usług są zatem jedynie usługi świadczone przez podmioty nie mające jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, z zastrzeżeniem, iż wszelkie zyski, które mimo wszystko podmioty te osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Tymczasem usługi świadczone przez Stronę wykonywane są w ramach działalności gospodarczej, mającej na celu systematyczne dążenie do osiągania zysków, w związku z czym nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż usługi świadczone przez Stronę podlegają opodatkowaniu określona w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% oddnia wejścia w życie art. 41 i art. 43 w/w ustawy tj. od dnia 1 maja 2004 r., zgodnie z art. 176 ust. 3 ustawy, a nie jak błędnie podał urząd skarbowy od dnia 01.06.2005 r.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 02.12.2004 r. w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1oraz poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zwalnia się od podatku między innymi usługi związane z rekreacją i sportem (symbol PKWiU ex 92) przy uwzględnieniu objaśnienia zamieszczonego pod tym załącznikiem dotyczy obu kategorii usług (rekreacji isportu) objętych tą częścią zdania.Zwolnienie od podatku od towarów i usług są zatem jedynie usługi świadczone przez podmioty nie mające jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zzastrzeżeniem, iż wszystkie zyski, które mimo wszystkie podmioty te osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Nieprawidłowym jest natomiast stanowisko urzędu skarbowego w kwestii zasad ustalania kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego w przypadku podatników wykonujących czynności w oparciu o umowę zlecenia, agencyjną czy pośrednictwo. Kwestiętę reguluje § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jak podał urząd skarbowyart. 113 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.W myśl § 9 cytowanego rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, lub innej o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku.

Zwolnienie to dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. l lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania w/w czynności, nieprzekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro,obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy. Zwolnienie to stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nieprzekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Rozważania odnośnie kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego nie mają jednak żadnego znaczenia w kontekście zaistniałego stanu faktycznego. Strona, bowiem poprzez złożenie VAT-R a także deklaracji VAT-7 dokonała zmiany swojego statusu - z podatnika zwolnionego na podatnika czynnego.

W złożonym zażaleniu Strona nie odnosi się merytorycznie do treści postanowienia Urzędu Skarbowego a jedynie twierdzi, iż wprawdzie w dniu 26.07.2005 r. złożyła formularzVAT-R, ale miało to charakter jedynie aktualizacyjny i nie było Jej intencją dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego.Dyrektor Izby Skarbowej odnosząc się do wyjaśnień podatnika zawartych w złożonym zażaleniu zauważa, że stosownie do ust. 4 cyt. rozporządzenia zwolnień, o których mowa wut. 1 i 2 nie stosuje się m.in. do podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.Skoro zatem Strona złożyła do organu skarbowego druk VAT-R oraz deklarację dla podatku od towarów i usług za czerwiec 2005 r. to należało uznać, iż tym samym zrezygnowała z prawa do zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast jak wynika ze sprawozdania przedłożonego przez Urząd Skarbowy kwestia wycofania zgłoszenia na druku VAT-R rozpatrywana będzie przez urząd skarbowy wodrębnie przeprowadzonym postępowaniu.Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej nie znalazł podstaw do uchylenia przedmiotowego postanowienia, a jedynie do zmiany w zakresie podstawy prawnej dotyczącej zasad ustalania kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczyw drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie. Zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku zamiesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi, inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...