• Interpretacja indywidualn...
  19.04.2024

IPPP3/443-33/09-2/MM

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 lutego 2009

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2009r. (data wpływu 15.01.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu: „Lokalne partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii s......” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 15.01.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu: „Lokalne partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii s.......”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła z Samorządem Województwa xxx umowę o dofinansowanie projektu „Lokalne partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii s.......” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem ogólnym projektu jest rozwijanie sektora ekonomii społecznej i promocja ekonomii społecznej w nie mniej niż w 12 powiatach województwa xxx. Celami szczególnymi projektu jest:

budowanie pozytywnych relacji i wypracowanie systemu współpracy między instytucjami życia publicznego, społecznego i gospodarczego w celu tworzenia przedsiębiorstw społecznych,

aktywacja społeczności lokalnych w zakresie minimalizowania wykluczenia społecznego poprzez tworzenie klimatu sprzyjającego powstawaniu podmiotów ekonomii społecznej,

zapewnienie wsparcia instytucjonalnego osobom i instytucjom zainteresowanym powołaniem do życia przedsiębiorstw społecznych,

zwiększenie poziomu wiedzy z zakresu tworzenia podmiotów ekonomii społecznej.

W ramach projektu Wnioskodawca podejmie następujące działania:

zarządzanie projektem - nadzorowanie realizacji celów projektu

promocja i rekrutacja, druk i rozpowszechnianie materiałów informacyjnych, promocja projektu w Internecie

organizacja konferencji inaugurującej, na której nastąpi prezentacja podstawowych zagadnień związanych z ekonomią społeczną i budowaniem partnerstw lokalnych

dwudniowe wyjazdowe szkolenie „ABC ekonomii s.....”

dwudniowe warsztaty stacjonarne „Droga do partnerstwa”

doradztwo projektowe realizowane w formie konsultacji jednego lub maksymalnie dwóch zespołów powiatowych z doradcą

dwudniowe warsztaty stacjonarne „Budujemy partnerstwo”

monitoring funkcjonowania powstałych partnerstw - badania, opracowania i wydanie raportu z badań wraz z wnioskami i rekomendacjami dotyczącymi działania partnerstw lokalnych na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.maksymalnie dwóch zespołów powiatowych z doradcą

Samorząd Województwa xxx jako Instytucja Pośrednicząca przyznaje na podstawie przedmiotowej umowy Wnioskodawcy dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację opisanego powyżej projektu. Dotacja rozwojowa jest wypłacana w transzach, z tymże warunkiem przekazania kolejnej transzy jest wcześniejsze wydatkowanie przez Wnioskodawcę otrzymanych zgodnie z umową transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków na realizację projektu.

Zgodnie z umową Instytucja Pośrednicząca przyznaje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej w wysokości 100 % wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Wnioskodawcę.

Oznacza to, że otrzymana łączna kwota dofinansowania w formie dotacji rozwojowej stanowi formę zwrotu faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Adresatami projektu są osoby, które w sposób szczególny powołane do angażowania się we wspieranie tworzenia i efektywnego funkcjonowania podmiotów ekonomii: przedstawiciele administracji samorządowej, sektora biznesu oraz członkowie organizacji pozarządowych. Należy podkreślić, że wymienieni wyżej ostateczni odbiorcy korzystają ze świadczeń będących przedmiotem projektu nieodpłatnie.

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w opisanym projekcie są bezpłatne dla ostatecznych beneficjentów. Wnioskodawca nie pobiera z tytułu świadczonych w projekcie usług żadnego wynagrodzenia od adresatów projektu, otrzymuje jedynie od Samorządu Województwa xxx jako Instytucji Pośredniczącej dotację rozwojową na całkowite pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych w projekcie (zwrot kosztów).

W Związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja rozwojowa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w postaci dofinansowania przeznaczona na realizację projektu stanowi obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Otrzymane dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT. W opinii Wnioskodawcy, poprzez realizację zadań w ramach projektu współfinansowanego w Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem Samorządu Województwa xxx nie dochodzi do sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, w szczególności nie dochodzi do odpłatnego świadczenie usług na terytorium kraju. W opisanym stanie faktycznym, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja rozwojowa, nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez Wnioskodawcę, lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Charakter przyznanego dofinansowania na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów nie spełnia przesłanek uznania tej czynności za świadczenie usług, gdyż nie ma bezpośredniego odbiorcy wykonywanej usługi oraz nie ma określonego wynagrodzenia na świadczoną usługę. Opisany rodzaj dotacji nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi, lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Realizując projekt Wnioskodawca ma osiągnąć zamierzone rezultaty społeczne, w szczególności podnieść wiedzę ostatecznych beneficjentów programu z zakresu ekonomii społecznej.

W celu realizacji planowanego celu społecznego, Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia na określoną w umowie usługę, lecz przyznanym dofinansowaniem pokryje poniesione wydatki (otrzyma zwrot kosztów). Wnioskodawca realizując projekt nie osiąga bowiem zysku, a otrzymuje całkowity zwrot wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że w przypadku, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju dotacja jest opodatkowana podatkiem VAT.

Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, ze przyznane dofinansowanie ma na celu pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Oznacza to, że dotacja ta nie mieści się z katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednocześnie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

Potwierdzenie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska znajduje swoje uzasadnienie w interpretacjach organów podatkowych wydanych ostatnio w podobnych do przedstawionego stanach faktycznych w przypadku korzystania przez podatników z dofinansowania pochodzącego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Należy wskazać przede wszystkim na interpretację indywidualną z dnia 29.05.2008r., sygn. IPPP1/443-620/08-2/SM, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie oraz interpretację indywidualną z dnia 13.11.2008r., sygn. ILPP2/4441-17/08-2/SJ wydaną przez Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), zwanej dalej „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy o VAT. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Samorządem Województwa xxx o dofinansowanie projektu pod tytułem „Lokalne partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii społecznej”. Celem ogólnym projektu jest rozwijanie sektora ekonomii społecznej i promocja ekonomii społecznej. W ramach projektu Wnioskodawca podjął szereg działań związanych ze zrealizowaniem zadań projektu m.in. organizowanie konferencji inauguracyjnej, na której nastąpiła prezentacja podstawowych zagadnień związanych z ekonomią społeczną i budowaniem partnerstw lokalnych, organizowanie wyjazdowych szkoleń, warsztatów stacjonarnych, doradztwo projektowe realizowane w formie konsultacji itp. Adresatami projektu są osoby, które w sposób szczególny powołane do angażowania się we wspieranie tworzenia i efektywnego funkcjonowania podmiotów ekonomii: przedstawiciele administracji samorządowej, sektora biznesu oraz członkowie organizacji pozarządowych. Co istotne dla sprawy Wnioskodawca podejmował działania w opisanym projekcie bezpłatnie dla ostatecznych odbiorców, otrzymał jedynie od Samorządu Województwa xxx jako Instytucji Pośredniczącej dotację rozwojową na całkowite pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych w projekcie (zwrot kosztów).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przywołanym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Realizowane w ramach projektu zadania są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 ustawy o VAT, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, iż otrzymana dotacja przeznaczona na realizację przedsięwzięcia p.n. „Lokalne partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii społecznej”, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...