• Ustawa o Agencji Mienia W...
  28.03.2024

Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego

Stan prawny aktualny na dzień: 28.03.2024

Dz.U.2024.0.98 t.j. - Ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego

Obserwuj akt

ROZDZIAŁ 4. GOSPODAROWANIE MIENIEM PRZEZ AGENCJĘ

1.
Mienie:
1)
Skarbu Państwa będące do dnia przekazania w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, a także inne mienie będące we władaniu tych jednostek oraz dobra niematerialne o charakterze majątkowym, niewykorzystywane do realizacji ich zadań,
2)
pozostałe po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej
– podlega przekazaniu na rzecz Agencji przez Ministra Obrony Narodowej.
2.
Mienie:
1)
Skarbu Państwa będące do dnia przekazania w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych, a także inne mienie będące we władaniu tych jednostek oraz dobra niematerialne o charakterze majątkowym, niewykorzystywane do realizacji ich zadań,
2)
pozostałe po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był minister właściwy do spraw wewnętrznych
– może, po uzgodnieniu z Prezesem Agencji, podlegać przekazaniu na rzecz Agencji przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
1.
Przekazanie Agencji do zagospodarowania mienia, o którym mowa w art. 43 mienie Skarbu Państwa przekazywane na rzecz Agencji, zarządza odpowiednio Minister Obrony Narodowej albo upoważniony przez niego organ wojskowy albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2.
Minister Obrony Narodowej może przekazać Agencji do zagospodarowania porty wojenne współużytkowane przez podmioty inne niż jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, po uzyskaniu opinii ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
3.
Minister Obrony Narodowej albo upoważniony przez niego organ wojskowy albo minister właściwy do spraw wewnętrznych, zarządzając przekazanie mienia, odpowiednio określa w szczególności terminy sporządzenia protokołów zdawczo-odbiorczych oraz wysokość dotacji na pokrycie kosztów utrzymania przekazanego Agencji mienia.
4.
Przekazanie Agencji mienia do zagospodarowania następuje nieodpłatnie.
1.
Minister Obrony Narodowej może przekazać Agencji kompleks magazynowy, uwzględniając potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i możliwości Agencji.
2.
Przekazanie kompleksu magazynowego następuje w drodze umowy każdorazowo zawieranej między Ministrem Obrony Narodowej a Agencją, z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 47 protokół zdawczo-odbiorczy mienia. Umowa określa w szczególności koszty przejęcia kompleksu magazynowego, w tym koszty audytów obiektów, dostosowania do wymogów niezbędnych do uzyskania koncesji, określonych odrębnymi przepisami, koncesji, w tym koszty zaświadczeń i opinii oraz utrzymania, a w odniesieniu do kompleksu magazynowego położonego na terenach lasów w rozumieniu art. 3 pojęcie lasu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach – także koszty przywrócenia do stanu pierwotnego, zgodnie z wymogami zawartych umów.
3.
Z dniem przekazania kompleksu magazynowego położonego na terenach lasów Agencja staje się stroną umowy zawartej między Ministrem Obrony Narodowej a Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych w miejsce Ministra Obrony Narodowej.
4.
Minister Obrony Narodowej określa, w drodze decyzji, wykaz kompleksów magazynowych przeznaczonych do przekazania Agencji.
1.
Przekazywanie mienia odbywa się zgodnie z planem przekazywania tego mienia w terminach uzgodnionych przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych z Prezesem Agencji.
2.
Plan przekazywania mienia składa się z odrębnych części sporządzonych oddzielnie dla:
1)
nieruchomości;
2)
rzeczy ruchomych, na obrót którymi nie są wymagane zezwolenia i koncesje, w tym dla posiadających numery identyfikacyjne, nieposiadających numerów oraz stanowiących odpady;
3)
rzeczy ruchomych, na obrót którymi są wymagane zezwolenia i koncesje, w tym dla posiadających numery identyfikacyjne, nieposiadających numerów oraz stanowiących odpady.
3.
Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych może dokonać korekty planu przekazywania mienia, jeżeli przemawiają za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne. Do sporządzania korekty planu stosuje się ust. 2.
4.
Plan przekazywania mienia oraz jego korekty opracowuje upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej organ wojskowy albo upoważniony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych organ podległy temu ministrowi lub kierownik jednostki podległej temu ministrowi.
5.
Plan przekazywania mienia oraz jego korekty podlegają uzgodnieniu z Prezesem Agencji.
6.
Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych zatwierdza plan przekazywania mienia do Agencji oraz zatwierdza korekty tego planu.
7.
Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych albo upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej organ wojskowy albo upoważniona przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostka organizacyjna podległa temu ministrowi może, w drodze decyzji, wycofać z zasobu Agencji rzeczy ruchome przekazane Agencji do zagospodarowania i przekazać je do jednostek organizacyjnych podległych, odpowiednio, Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, jeżeli przemawiają za tym interes państwowy związany z obronnością, bezpieczeństwem państwa lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne.
1.
Przekazanie Agencji mienia następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, z dniem podpisania tego protokołu.
2.
Protokół zdawczo-odbiorczy zawiera w szczególności spis z natury przyjmowanego mienia, jego wartość oraz niezbędne informacje o jego stanie prawnym i techniczno-użytkowym, w tym informacje o rozmiarze szkód ekologicznych, stosowanych stawkach podatku od nieruchomości, szacunkowych kosztach oraz informację o wysokości środków finansowych na utrzymanie tego mienia określonych w części budżetu państwa, której dysponentem jest odpowiednio Minister Obrony Narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych. Szacunkowe koszty obejmują koszty rekultywacji środowiska, koszty odkażania i dezaktywacji skażonego mienia oraz koszty rozbiórki obiektów budowlanych, które ze względów technicznych nie nadają się do dalszego użytkowania.
3.
W protokole zdawczo-odbiorczym przekazywania kompleksu magazynowego określa się koszty przejęcia tego kompleksu, o których mowa w art. 45 przekazanie Agencji kompleksu magazynowego ust. 2 zdanie drugie.
4.
Do protokołów zdawczo-odbiorczych przekazywania nieruchomości i rzeczy ruchomych dołącza się posiadaną dokumentację techniczną, prawną i eksploatacyjną.
5.
Wartość mienia w protokole zdawczo-odbiorczym określają:
1)
właściwe organy odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w trwałym zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
likwidator lub syndyk likwidowanej osoby prawnej, dla której organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.
6.
Sporządzenie i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego może nastąpić po wykonaniu, na koszt jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych, następujących czynności:
1)
geodezyjnego rozgraniczenia przekazywanej nieruchomości;
2)
oczyszczenia przekazywanej nieruchomości z niewybuchów i niewypałów;
3)
inwentaryzacji naniesień i uzbrojenia terenu, przy czym jeden egzemplarz sporządzonej inwentaryzacji należy przekazać Agencji;
4)
uregulowaniu wszystkich wymaganych z jej tytułu należności na rzecz Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, osób prawnych i fizycznych.
1.
Na wniosek Ministra Obrony Narodowej albo upoważnionego przez niego organu wojskowego albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo upoważnionego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych organu podległego temu ministrowi lub przez niego nadzorowanego lub kierownika jednostki temu ministrowi podległej właściwy miejscowo ze względu na położenie nieruchomości starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie trwałego zarządu jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych w stosunku do przekazanej nieruchomości, z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.
2.
Właściwy organ Agencji, po otrzymaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, występuje z wnioskiem do właściwego sądu rejonowego o dokonanie wpisu w dziale drugim księgi wieczystej Agencji jako podmiotu władającego nieruchomością stanowiącą własność Skarbu Państwa.
3.
Nieruchomości przekazane Agencji przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych podlegają wykreśleniu z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.
1.
Mienie ruchome przekazane Agencji w sposób określony w art. 46 plan przekazywania mienia Agencji ust. 1, po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, jest przechowywane w magazynach Agencji lub magazynach przez nią użytkowanych.
2.
Mienie, o którym mowa w ust. 1, może być również przechowywane w magazynach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych na podstawie umowy nieodpłatnego przechowania. W takim przypadku odpowiednio Minister Obrony Narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych nie przekazuje Agencji dotacji, o której mowa w art. 29 dotacje otrzymywane przez Agencję z budżetu państwa ust. 3.
1.
Minister Obrony Narodowej może, na podstawie umowy, użyczyć Agencji nieruchomości lub ich części będące w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz innego mienia będącego we władaniu tych jednostek, niewykorzystywanego przez te jednostki do realizacji ich zadań, a niezbędnego do celów obronności lub bezpieczeństwa państwa.
2.
Do użyczenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, o ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
3.
Do sposobu i trybu przekazywania mienia w użyczenie Agencji stosuje się odpowiednio przepisy art. 44 przekazanie Agencji mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania ust. 1 i 3 oraz art 46–48.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia do zagospodarowania albo w użyczenie, w tym:
1)
szczegółowy zakres planu przekazywania mienia, sposób i tryb jego opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania,
2)
tryb dokonywania korekt planu przekazywania mienia oraz ich uzgadniania i zatwierdzania,
3)
sposób ustalania w protokołach zdawczo-odbiorczych:
a) wartości przekazywanego mienia,
b) kosztów rekultywacji środowiska,
c) kosztów odkażania i dezaktywacji skażonego mienia,
d) kosztów rozbiórki obiektów budowlanych, które ze względów technicznych nie nadają się do dalszego użytkowania,
e) kosztów przejęcia kompleksu magazynowego,
4)
elementy, które powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy
– uwzględniając zasady prawidłowej ewidencji mienia.
1.
Agencja prowadzi ewidencję mienia, zwaną dalej „ewidencją”.
2.
W ewidencji ujmuje się mienie:
1)
przekazane, które do dnia przekazania Agencji pozostawało w trwałym zarządzie lub we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, w tym dobra niematerialne o charakterze majątkowym;
2)
przekazane pozostałe po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych;
3)
użyczone Agencji;
4)
inne niż określone w pkt 1–3.
3.
Dane zawarte w ewidencji chroni się przed:
1)
przypadkowym lub celowym uszkodzeniem lub zniszczeniem;
2)
kradzieżą;
3)
zmianą lub dostępem przez osoby nieuprawnione.
4.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji, w tym rodzaje:
1)
działów ewidencyjnych,
2)
dokumentów stanowiących podstawę zapisów ewidencyjnych,
3)
danych ujmowanych w ewidencji poszczególnych działów
– uwzględniając informacje ujęte w dokumentach potwierdzających przychody i rozchody mienia.
1.
Minister Obrony Narodowej może zawierać z Agencją umowy o:
1)
zarządzanie nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, niewykorzystywanymi przez te jednostki,
2)
realizację dostaw, w tym dostaw w ramach prowadzonych inwestycji wojskowych,
3)
wykonywanie jako inwestor powierzonych jej przez Ministra Obrony Narodowej zadań w zakresie inwestycji wynikających z potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
świadczenie usług, w tym usług najmu, wypoczynkowych, konferencyjnych i szkoleniowych, ochrony obiektów oraz robót budowlanych i remontowych na rzecz Ministra Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych
– przy czym koszty umów realizowanych na rzecz jednostek nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej ponoszą te jednostki, a w przypadku jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej koszty umów ponoszą właściwi dysponenci środków budżetowych.
1a.
Minister Obrony Narodowej oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane mogą udzielać Agencji zaliczek na poczet realizacji umów, o których mowa w ust. 1. Zasady udzielania zaliczek, rozliczania, formy zabezpieczenia oraz ich wniesienia i zwrotu określa się w umowach.
2.
Minister Obrony Narodowej, zgodnie z zawartymi umowami, o których mowa w ust. 1, przekazuje corocznie Agencji środki finansowe z części budżetu państwa, której jest dysponentem, z części przeznaczonej na utrzymanie nieruchomości, o których mowa w ust. 1, oraz na nabycie usług, o których mowa w ust. 1, a także przekazuje Agencji, w trybie określonym w art. 46 plan przekazywania mienia Agencji, zespół składników majątkowych niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych wynikających ze świadczenia tych usług.
1.
Gospodarowanie mieniem, o którym mowa w art. 43 mienie Skarbu Państwa przekazywane na rzecz Agencji, z wyłączeniem kompleksów magazynowych, przez Agencję odbywa się zgodnie z wymogami racjonalnej gospodarki i polega w szczególności na:
1)
sprzedaży lokali mieszkalnych na zasadach określonych w ustawie oraz sprzedaży, najmie, dzierżawie i użyczeniu niezamieszkałych lokali mieszkalnych;
2)
sprzedaży lub zamianie, oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste, oddaniu nieruchomości w trwały zarząd lub ustanawianiu i nabywaniu ustanowionych ograniczonych praw rzeczowych;
3)
oddaniu w najem, dzierżawę, użyczenie lub do korzystania na podstawie innego stosunku prawnego;
4)
nieodpłatnym zbywaniu, w drodze umowy, jednostkom samorządu terytorialnego nieruchomości gruntowych, budynków i lokali oraz budowli i urządzeń infrastruktury;
5)
nieodpłatnym przejmowaniu od Skarbu Państwa, w tym z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta, i innych agencji wykonawczych, nieruchomości, które mogą być zagospodarowane lub przeznaczone do obrotu w celu realizacji zadań Agencji;
6)
nieodpłatnym przekazywaniu nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej lub agencje wykonawcze, jeżeli nieruchomości te stały się zbędne do wykonywania zadań Agencji;
7)
sprzedaży jednostkom samorządu terytorialnego, a także samorządowym jednostkom organizacyjnym, na ich wniosek, nieruchomości lub ich części stanowiących przedmiot najmu przez te podmioty;
8)
sprzedaży, likwidacji lub utylizacji mienia ruchomego.
2.
Prezes Agencji, na wniosek Ministra Obrony Narodowej złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, może nieodpłatnie, w drodze umowy, przekazać na własność zarządzającemu specjalną strefą ekonomiczną w rozumieniu ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604) nieruchomości przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inwestycyjne. Koszty związane z przygotowaniem geodezyjnym i prawnym nieruchomości ponosi zarządzający.
3.
Mienie ruchome przydatne do celów ochrony przeciwpożarowej, likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz do innych celów związanych z bezpieczeństwem państwa Agencja może sprzedawać, w drodze przetargu ograniczonego, jednostkom samorządu terytorialnego oraz prowadzącym działalność statutową w tym zakresie stowarzyszeniom i fundacjom, a także przedsiębiorcom wykonującym zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa.
4.
Mienie, z wyjątkiem nieruchomości, którego zagospodarowanie na zasadach określonych w ust. 1 nie jest możliwe, a względy ekonomiczne nie uzasadniają jego utrzymywania, może zostać przekazane nieodpłatnie.
5.
Do nieruchomości będących w zasobie Agencji nie stosuje się przepisu art. 19 forma płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.) oraz przepisów tej ustawy dotyczących ograniczonego w czasie roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.
Mienie przyjęte na podstawie art. 50 przekazywanie mienia w użyczenie Agencji i art. 53 umowy ministra z Agencją o zarządzanie nieruchomościami i świadczenie usług, z wyjątkiem materiałów wybuchowych, broni i amunicji, Agencja może w szczególności oddać w najem, dzierżawę, użyczenie lub administrowanie, a także może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o to mienie.
1.
Przetargi dotyczące zagospodarowania mienia ruchomego, z zastrzeżeniem art. 54 gospodarowanie mieniem przekazanym Agencji ust. 3, przeprowadza się, stosując odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, z wyłączeniem przepisów wydanych na podstawie art. 46 pojęcie mienia ust. 4 tej ustawy.
2.
Agencja podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu dotyczące zagospodarowania mienia ruchomego co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem przetargu.
3.
Ogłoszenie o przetargu podlega publikacji na stronie internetowej Agencji i w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji.
1.
Agencja może na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych:
1)
nieodpłatnie przekazać lub zbyć sprzęt wojskowy lub produkty podwójnego zastosowania i uzbrojenie, o których mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
2)
zbyć sprzęt wojskowy lub produkty podwójnego zastosowania i uzbrojenie, o których mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, będące we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, które nie są wykorzystywane do realizacji ich zadań.
2.
Agencja ustala cenę zbycia w porozumieniu odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej albo ministrem właściwym do spraw wewnętrznych. Cena powinna obejmować w szczególności wartość zbywanego mienia, wysokość kosztów poniesionych przez Agencję, wysokość podatków oraz wysokość nakładów poniesionych na badania i rozwój zbywanego mienia.
3.
Minister Obrony Narodowej wyraża zgodę na zmianę rocznego planu finansowego Agencji w przypadkach, o których mowa w ust. 1. Minister Obrony Narodowej o dokonanych zmianach niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
1.
Lotniska wojskowe przekazane Agencji do zagospodarowania z obowiązkiem zachowania lotniczego charakteru tych lotnisk mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia, co najmniej na lat 30, wyłącznie na rzecz podmiotu zakładającego lub zarządzającego lotniskiem cywilnym użytku publicznego albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego.
2.
Lotniska wojskowe przekazane Agencji w użyczenie zgodnie z art. 50 przekazywanie mienia w użyczenie Agencji mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia, co najmniej na lat 30, wyłącznie na rzecz podmiotu zakładającego lub zarządzającego lotniskiem cywilnym użytku publicznego albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego. Przepisu art. 55 oddawanie przyjętego przez Agencję mienia w najem, użyczenie lub dzierżawę nie stosuje się.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do lądowisk cywilnych.
1.
Agencja gospodaruje nieruchomościami powierzonymi Skarbu Państwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, o ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
2.
W zakresie gospodarowania nieruchomościami powierzonymi Skarbu Państwa, przysługują:
1)
Prezesowi Agencji – uprawnienia wojewody;
2)
dyrektorom oddziałów regionalnych Agencji – uprawnienia starosty wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej.
3.
W stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa powierzonych Agencji Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów regionalnych Agencji nie wykonują uprawnień dotyczących wywłaszczania nieruchomości.
1.
Agencja może tworzyć, łączyć, przystępować i przejmować, na podstawie przepisów odrębnych, spółki prawa handlowego i społeczne inicjatywy mieszkaniowe, wnosić mienie, w tym także jako wkład niepieniężny do tych spółek i społecznych inicjatyw mieszkaniowych, jeżeli służy to realizacji zadań Agencji.
2.
Działanie Agencji w zakresie, o którym mowa w ust. 1, poprzedza wydanie zgody przez Ministra Obrony Narodowej.
3.
Akcje lub udziały w spółkach prawa handlowego i społecznych inicjatywach mieszkaniowych, o których mowa w ust. 1, nabyte lub objęte przez Agencję w zamian za mienie Skarbu Państwa, stanowią własność Skarbu Państwa.
4.
Agencja, w imieniu Skarbu Państwa, wykonuje prawa i obowiązki z akcji lub udziałów w spółkach służących do realizacji zadań Agencji, określonych w wykazie, o którym mowa w ust. 4a.
4a.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz spółek służących do realizacji zadań Agencji, biorąc pod uwagę zakres zadań Agencji oraz interes Skarbu Państwa.
5.
Decyzje w sprawach zbywania w imieniu Skarbu Państwa akcji lub udziałów w spółkach określonych w wykazie, o którym mowa w ust. 4a, podejmuje Minister Obrony Narodowej, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973 i 1859).
6.
Należne Skarbowi Państwa:
1)
dywidendy ze spółek określonych w wykazie, o którym mowa w ust. 4a,
2)
przychody ze zbycia akcji albo udziałów spółek określonych w wykazie, o którym mowa w ust. 4a
– przeznacza się na realizację zadań Agencji.
7.
(uchylony)
1.
Akcje i udziały w spółkach prawa handlowego powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego nabyte przez Agencję za mienie Skarbu Państwa podlegają przekazaniu ministrowi właściwemu do spraw aktywów państwowych.
2.
Należne Skarbowi Państwa:
1)
dywidendy ze spółek, o których mowa w ust. 1,
2)
przychody ze zbycia akcji i udziałów w spółkach, o których mowa w ust. 1
– stanowią przychody Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.

1.
Społeczne inicjatywy mieszkaniowe utworzone przez Agencję mogą oddawać posiadany zasób mieszkaniowy w drodze umowy najmu do dyspozycji Agencji. Agencja, przejmując oddany do jej dyspozycji zasób mieszkaniowy, przydziela kwaterę w tym zasobie w drodze decyzji o przydziale kwatery.
2.
Społeczne inicjatywy mieszkaniowe utworzone przez Agencję mogą powierzyć Agencji wykonywanie czynności związanych z wynajmowaniem lokali mieszkalnych określonych w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa. W umowie, na podstawie której następuje powierzenie, należy w szczególności ustalić wykaz lokali mieszkalnych.
3.
Do społecznych inicjatyw mieszkaniowych utworzonych przez Agencję nie stosuje się przepisów art. 24 obszar działalności SIM i przeznaczenie jej dochodów ust. 2, art. 25 rada nadzorcza SIM ust. 2, art. 28 stawki czynszu ust. 1 i art. 30 wynajęcie lokalu mieszkalnego z zasobów SIM ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa.
1.
Spółki i społeczne inicjatywy mieszkaniowe utworzone przez Agencję mogą dokonywać wobec Agencji oraz między sobą czynności w zakresie:
1)
zarządu i administrowania nieruchomościami;
2)
przygotowania, prowadzenia i rozliczania zadań inwestycyjnych, w tym projektowania, budowania, sprawowania nadzoru autorskiego, przebudowy i remontów oraz dostaw i usług związanych z tymi zadaniami inwestycyjnymi;
3)
przygotowania, prowadzenia i rozliczania usług najmu, wypoczynkowych, konferencyjnych i szkoleniowych, ochrony obiektów oraz robót budowlanych i remontowych, a także dostaw i usług z tym związanych.
1a.
Do czynności, o których mowa w ust. 1, dokonywanych przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa reprezentowanego przez Agencję, jeżeli ponad 80% działalności takiej spółki jest wykonywane na rzecz Agencji, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
2.
(uchylony)
3.
Do wynagrodzenia i innych należności prezesów, członków zarządów i rad nadzorczych spółek i społecznych inicjatyw mieszkaniowych, w których prawa akcjonariusza lub wspólnika w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Agencja, stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1907).
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...