• Ustawa o transporcie kole...
  28.03.2024

Ustawa o transporcie kolejowym

Stan prawny aktualny na dzień: 28.03.2024

Dz.U.2023.0.1786 t.j. - Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

Obserwuj akt

Rozdział 4b. Czas pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne

1.
Do czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne, tj. członków obsługi pociągu oddelegowanych do wykonywania interoperacyjnych usług transgranicznych na czas dłuższy niż godzina dziennie, stosuje się przepisy Umowy zbiorowej zawartej między Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) a Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie, biorących udział w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych, stanowiącej załącznik do dyrektywy Rady 2005/47/WE z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie umowy między Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie, uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym (Dz. Urz. UE L 195 z 27.07.2005, str. 15).
2.
Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne w ramach transgranicznych przewozów pasażerskich, transgranicznych przewozów towarowych w odległości nie większej niż 15 kilometrów od granicy oraz przewozów między granicznymi stacjami kolejowymi: Rzepin, Tuplice, Zebrzydowice.
3.
Przez transgraniczne przewozy pasażerskie, o których mowa w ust. 2, rozumie się wojewódzkie przewozy pasażerskie, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym realizowane w strefie transgranicznej.
4.
Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne w pociągach, które zaczynają i kończą bieg na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a korzystają z infrastruktury kolejowej innego państwa obcego, nie zatrzymując się na jego terytorium.
W zakresie uregulowanym w Umowie zbiorowej, o której mowa w art. 25u czas pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne ust. 1, nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy, chyba że przepisy te są korzystniejsze dla pracownika.
1.
Prezes UTK, w celu realizacji zadania, o którym mowa w art. 13 zadania Prezesa UTK w zakresie regulacji transportu kolejowego ust. 1a pkt 7b, prowadzi w systemie teleinformatycznym krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe, który zawiera dane dotyczące maszynistów, prowadzących pojazdy kolejowe, kandydatów na maszynistów i kandydatów na prowadzących pojazdy kolejowe.
2.
W rejestrze, o którym mowa w ust. 1, gromadzi się dane:
1)
w przypadku osób, o których mowa w ust. 1:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę i miejsce urodzenia,
c) obywatelstwo i numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument,
d) dotyczące uprawnień do wykonywania czynności na stanowiskach, o których mowa w art. 22d wymogi wobec pracowników na niektórych stanowiskach ust. 1,
e) dotyczące odbytych szkoleń, pouczeń okresowych oraz pouczeń doraźnych,
f) dotyczące przeprowadzonych sprawdzianów wiedzy i umiejętności,
g) dotyczące orzeczeń stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych do uzyskania albo zachowania ważności świadectwa maszynisty lub licencji maszynisty albo pracy na stanowisku prowadzącego pojazd kolejowy,
h) o miejscu zatrudnienia,
i) o formie zatrudnienia,
j) o stanowisku pracy;
2)
w przypadku maszynistów oraz kandydatów na maszynistów − informacje z rejestru licencji maszynistów i rejestru świadectw maszynistów, o których mowa w decyzji Komisji z dnia 29 października 2009 r. w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 8 z 13.01.2010, str. 17, z późn. zm.);
3)
w przypadku prowadzących pojazdy kolejowe dane dotyczące:
a) przeprowadzonych egzaminów,
b) wydanych dokumentów upoważniających do wykonywania czynności na stanowisku kolejowym,
c) praw kierowania pojazdem kolejowym;
4)
w przypadku ośrodków szkolenia, które przeprowadziły szkolenie na licencję maszynisty, szkolenie na świadectwo maszynisty lub sprawdzian wiedzy i umiejętności, dane obejmujące:
a) numer NIP lub REGON oraz firmę,
b) numer wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 22a rejestr licencji maszynistów i uprawnionych do szkolenia, egzaminowania i badań lekarskich ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty ust. 1 pkt 2;
5)
w przypadku egzaminatorów, którzy prowadzą egzaminy na licencję maszynisty, egzaminy na świadectwo maszynisty lub sprawdziany wiedzy i umiejętności, dane obejmujące:
a) imię (imiona) i nazwisko egzaminatora,
b) numer wpisu do rejestru egzaminatorów, o którym mowa w art. 22be rejestr egzaminatorów na licencję oraz na świadectwo maszynisty ust. 1.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2, wprowadza do rejestru, o którym mowa w ust. 1:
1)
ośrodek szkolenia – w zakresie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. e i f,
2)
przewoźnik kolejowy lub zarządca – w zakresie danych pochodzących z rejestru świadectw maszynistów oraz danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. d i h–j,
3)
podmiot uprawniony do wydania prawa kierowania pojazdem kolejowym – w zakresie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. h–j i ust. 2 pkt 3,
4)
podmiot uprawniony do przeprowadzania badań lekarskich kandydatów na maszynistów, maszynistów lub prowadzących pojazdy kolejowe – w zakresie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. g
– za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia zaistnienia zdarzenia powodującego obowiązek wprowadzenia danych.
4.
Prezes UTK udostępnia usługi sieciowe umożliwiające zintegrowanie systemów teleinformatycznych obsługujących zadania realizowane przez podmioty, o których mowa w ust. 3, z systemem teleinformatycznym obsługującym rejestr, o którym mowa w ust. 1.
5.
Dane gromadzone w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się:
1)
przez okres 2 lat od dnia ukończenia szkolenia na licencję maszynisty – w przypadku osób, o których mowa w art. 13 zadania Prezesa UTK w zakresie regulacji transportu kolejowego ust. 1a pkt 1b lit. a;
2)
do dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 22 licencja maszynisty ust. 5 – w przypadku osób, o których mowa w art. 13 zadania Prezesa UTK w zakresie regulacji transportu kolejowego ust. 1a pkt 1b lit. b.
1.
Dane maszynisty, kandydata na maszynistę lub prowadzącego pojazdy kolejowe, zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, udostępnia się przewoźnikowi kolejowemu lub zarządcy, na rzecz których maszynista, kandydat na maszynistę lub prowadzący pojazdy kolejowe świadczy pracę lub usługi, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego rejestr.
2.
Dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, udostępnia się osobie, której te dane dotyczą, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Państwowej Inspekcji Pracy oraz innym podmiotom, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa systemu kolejowego. Dane udostępnia się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344). Dane udostępnia się na uzasadniony wniosek.
3.
Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dostęp do swoich danych przyznaje elektronicznie maszynista, kandydat na maszynistę lub prowadzący pojazdy kolejowe w celu realizacji umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
4.
W przypadku rozbieżności między danymi zgromadzonymi w rejestrze, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, a danymi zawartymi w rejestrze PESEL lub w rejestrze REGON, rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach.
5.
Prezes UTK aktualizuje dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, w tym dokonuje ich zmiany lub usunięcia z rejestru, na uzasadniony wniosek podmiotu obowiązanego do wprowadzania danych.
6.
Minister właściwy do spraw transportu, po uzyskaniu opinii Prezesa UTK, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, oraz jego aktualizacji, w tym wprowadzania, zmiany, udostępniania i usuwania danych,
2)
wymagania techniczne i jakościowe w zakresie danych wprowadzanych do rejestru, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1
– mając na względzie prawidłowość wykonywania przez poszczególne podmioty zadań wynikających z ustawy oraz zapewnienie wysokiej jakości danych zawartych w rejestrze, o którym mowa w art. 25x krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe ust. 1, i jego referencyjny charakter.
7.
Dane, o których mowa w ust. 1, podlegają zabezpieczeniom zapobiegającym nadużyciom lub niezgodnemu z prawem dostępowi lub przekazywaniu polegającym co najmniej na:
1)
dopuszczeniu do przetwarzania danych osobowych wyłącznie osób posiadających pisemne upoważnienie wydane przez administratora danych;
2)
pisemnym zobowiązaniu osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych do zachowania ich w tajemnicy.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...