AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym
Dz.U.2004.130.1389 - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych ok
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1207) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Metody i podstawy sporządzenia kosztorysu inwestorskiego
Wk = SL x Cj
gdzie:
Wk - wartość kosztorysowa robót;
L - liczba jednostek sprzedmiarowanych robót;
Cj - cena jednostkowa roboty podstawowej.
Cj = Sn x c + Kpj + Zj
gdzie:
Cj - cena jednostkowa określonej pozycji przedmiarowej;
n - jednostkowe nakłady rzeczowe: robocizny - nr, materiałów - nm, pracy sprzętu - ns;
c - cena czynników produkcji: robocizny - Cr, ceny materiałów - Cm, ceny pracy sprzętu - Cs;
n x c - koszty bezpośrednie jednostki przedmiarowej robót, według wzoru:
n x c = (Snr x Cr + Snm x Cm + Sns x Cs)
gdzie:
Kpj - koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót;
Zj - zysk kalkulacyjny na jednostkę przedmiarową robót.
Wkp x (Rj + Sj)
Kpj = ----------------
100 %
gdzie:
Kpj - koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót;
Wkp - wskaźnik narzutu kosztów pośrednich w %;
Rj - koszt robocizny na jednostkę przedmiarową robót;
Sj - koszt pracy sprzętu na jednostkę przedmiarową robót.
a) nazwę obiektu lub robót budowlanych z uwzględnieniem nazw i kodów Wspólnego Słownika Zamówień i podaniem lokalizacji,
b) nazwę i adres zamawiającego,
c) nazwę i adres jednostki opracowującej kosztorys,
d) imiona i nazwiska, z określeniem funkcji osób opracowujących kosztorys, a także ich podpisy,
e) wartość kosztorysową robót,
f) datę opracowania kosztorysu inwestorskiego.
a) założenia wyjściowe do kosztorysowania,
b) kalkulacje szczegółowe cen jednostkowych, analizy indywidualne nakładów rzeczowych oraz analizy własne cen czynników produkcji i wskaźników narzutów kosztów pośrednich i zysku.
Rozdział 3. Metody i podstawy obliczania planowanych kosztów robót budowlanych
WRB = S WCi x ni
gdzie:
WRB - wartość planowanych kosztów robót budowlanych;
WCi - wskaźnik cenowy i- tego składnika kosztów;
ni - ilość jednostek odniesienia dla i- tego składnika kosztów.
Rozdział 4. Metody i podstawy obliczania planowanych kosztów prac projektowych
WPP = W % x WRB
gdzie:
WPP - planowane koszty prac projektowych;
WRB - planowane koszty robót budowlanych;
W % - wskaźnik procentowy.
Suma wartości składowych prac projektowych liczona w procentach wynosi 100 %.
Rozdział 5. Przepis końcowy
ZAŁĄCZNIK
1. WSKAŹNIKI PROCENTOWE DO OBLICZANIA WARTOŚCI PRAC PROJEKTOWYCH W KOSZTACH ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH DLA INWESTYCJI KUBATUROWYCH
1.1. Wskaźnik procentowy W %, stosowany dla obliczenia wartości prac projektowych WPP, określa się według tabeli 1 w zależności od kategorii robót budowlano-montażowych, którą ustala się zgodnie z tabelą 2.
Tabela 1.
W % | ||||||
Wartość planowanych kosztów robót budowlanych w tys. PLN | Kategorie złożoności | |||||
I | II | III | IV | V | VI | |
do 200 | 3,50 | 5,00 | ||||
500 | 3,25 | 4,60 | 5,95 | |||
1.000 | 3,00 | 4,20 | 5,45 | 7,55 | ||
2.000 | 2,80 | 3,90 | 5,00 | 6,90 | 8,65 | |
5.000 | 2,60 | 3,60 | 4,55 | 6,25 | 7,85 | 9,40 |
10.000 | 2,40 | 3,30 | 4,20 | 5,90 | 7,10 | 8,50 |
20.000 | 2,25 | 3,00 | 3,80 | 5,20 | 6,45 | 7,70 |
50.000 | 2,80 | 3,50 | 4,70 | 5,85 | 7,00 | |
100.000 | 2,55 | 3,20 | 4,30 | 5,30 | 6,30 | |
200.000 | 2,90 | 3,90 | 4,80 | 5,70 | ||
500.000 | 2,70 | 3,55 | 4,40 |
5,20 |
1.2. Podane w tabeli 1 wartości W % odnoszą się do projektowania robót budowlanych dla nowych obiektów kubaturowych. W przypadku remontu, nadbudowy czy przebudowy wartość W % powiększa się o 15-30 %, w zależności od stopnia skomplikowania projektowanych robót. W przypadku rozbudowy (poziomej, niewymagającej ingerencji w układ funkcjonalny, konstrukcję lub instalacje obiektu istniejącego) wartość W % powiększa się o 5-15 %, w zależności od stopnia skomplikowania projektowanych robót.
1.3. Dla określenia wartości W % obiektów, których planowane koszty robót budowlanych wyrażają się wielkościami pośrednimi w stosunku do zawartych w tabeli, należy stosować interpolację liniową.
1.4. Obiekty kubaturowe zalicza się do następujących kategorii złożoności:
1) kategoria 1 - najprostsze budynki otwarte lub półotwarte, wiaty oraz jednoprzestrzenne niepodpiwniczone budynki parterowe, bez wyposażenia instalacyjnego (z wyjątkiem najprostszych instalacji elektrycznych i wentylacji grawitacyjnej) i technologicznego, nieprzeznaczone na pobyt ludzi;
2) kategoria 2 - proste budynki jednokondygnacyjne bez i z podpiwniczeniem, wyposażone w najprostsze instalacje (wodno-kanalizacyjne, centralnego ogrzewania, instalacje elektryczne, wentylację grawitacyjną), z najprostszym wyposażeniem technologicznym;
3) kategoria 3 - budynki niskie o małym stopniu trudności, o prostej jednorodnej funkcji, z podstawowym wyposażeniem instalacyjnym i technologicznym;
4) kategoria 4 - budynki o złożonych wymaganiach funkcjonalnych, instalacyjnych i technologicznych o średnim stopniu trudności, niezaliczone do kategorii 5 i 6;
5) kategoria 5 - budynki wielofunkcyjne oraz o bardzo złożonych wymaganiach funkcjonalnych, instalacyjnych i technologicznych, wymagające szczególnych rozwiązań inżynierskich, budynki wysokościowe;
6) kategoria 6 - budynki o najwyższym stopniu skomplikowania funkcjonalnego, instalacyjnego i technologicznego, z wbudowanymi złożonymi konstrukcjami inżynierskimi, unikalnymi instalacjami i wyposażeniem, budynki o najwyższych wymaganiach co do standardu wykończenia i prestiżu.
Tabela 2
2. WSKAŹNIKI PROCENTOWE KOSZTÓW DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ W KOSZTACH ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH DLA INWESTYCJI LINIOWYCH
A. Wskaźniki dla budownictwa kolejowego
Lp. | Obiekty budownictwa kolejowego | Wskaźnik procentowyW% |
1 | Stacje kolejowe, przystanek autobusowy | 5,0 - 6,0 % |
2 | Szlak kolejowy | 6,0 - 8,0 % |
3 | Urządzenia SRK (sterowanie ruchem kolejowym) | 6,0 - 8,0 % |
4 | Sieć trakcyjna | 6,0 % |
5 | Linia potrzeb nietrakcyjnych LPN | 3,5 % |
B. Wskaźniki dla budownictwa drogowego
Lp. | Inwestycje drogowe | Wskaźnik procentowyW% |
1 | Autostrady, drogi ekspresowe | 3,0 - 5,0 % |
2 | Drogi klasy GP | 2,5 - 4,5 % |
3 | Drogi klasy G i niższych klas | 2,5 - 4,0 % |
4 | Ulice | 2,5 - 5,0 % |
C. Wskaźniki dla sieci: ciepłowniczych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych (niskoparametrowych) oraz sieci elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia
Lp. | Wyszczególnienie | Wskaźnik procentowyW% |
1 | Sieci ciepłownicze | |
Koszty inwestycji 0,5-1,0 mln | 5,0 - 7,0 % | |
Koszty inwestycji 1,0-3,0 mln | 3,5 - 5,5 % | |
Koszty inwestycji 3,0-5,0 mln | 3,0 - 4,5 % | |
Koszty inwestycji powyżej 5,0 mln | 2,5 - 3,5 % | |
Węzły cieplne | ||
Koszty inwestycji 0,1-0,2 mln | 7,0 - 9,0 % | |
Koszty inwestycji 0,2-0,5 mln | 5,0 - 7,0 % | |
Koszty inwestycji powyżej 0,5 mln | 3,0 - 5,0 % | |
2 | Sieci wodociągowe | |
Koszty inwestycji 0,5-1,0 mln | 5,5 - 7,5 % | |
Koszty inwestycji 1,0-3,0 mln | 4,5 - 6,5 % | |
Koszty inwestycji 3,0-5,0 mln | 4,0 - 5,5 % | |
Koszty inwestycji powyżej 5,0 mln | 3,5 - 4,5 % | |
3 | Sieci kanalizacyjne | |
Koszty inwestycji 0,5-1,0 mln | 6,0 - 8,0 % | |
Koszty inwestycji 1,0-3,0 mln | 5,5 - 7,5 % | |
Koszty inwestycji 3,0-5,0 mln | 5,0 - 6,5 % | |
Koszty inwestycji powyżej 5,0 mln | 4,0 - 6,0 % | |
4 | Sieci gazowe niskoparametrowe | |
Koszty inwestycji 0,5-1,0 mln | 5,0 - 7,0 % | |
Koszty inwestycji 1,0-3,0 mln | 4,5 - 6,5 % | |
Koszty inwestycji 3,0-5,0 mln | 4,0 - 5,5 % | |
Koszty inwestycji powyżej 5,0 mln | 3,5 - 4,5 % | |
5 | Sieci elektroenergetyczne niskiego i średniego napięcia | 6,0 - 14,0 % |
3. WSKAŹNIKI PROCENTOWE DLA OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Lp. | Kategoria złożoności, przykładowe obiekty | Wskaźnik procentowyW% |
1 | Kategoria 1: proste obiekty inżynierskie, np.: * mosty belkowe i płytowe, statycznie wyznaczalne, * mosty drewniane, * przejścia wielopoziomowe (dla pieszych), * konstrukcje w budownictwie energetycznym, * zapory ziemne, * maszty i konstrukcje wieżowe do 100 m, * wielkoprzestrzenne obiekty budownictwa ziemnego, w tym dla górnictwa odkrywkowego | 3,0 - 4,5 % |
2 | Kategoria 2: obiekty o złożonych konstrukcjach i metodach budowy, w szczególności: * mosty belkowe i płytowe statycznie niewyznaczalne, * kratownicowe i ramowe, * wiadukty, tunele, * chłodnie kominowe, * zapory betonowe, * kominy o wysokości ponad 200 m, * maszty i konstrukcje o wys. 101-300 m, * oczyszczalnie ścieków, * zakłady przeróbki odpadów, * zakłady uzdatniania wody | 4,5 - 6,0 % |
3 | Kategoria 3: obiekty o specjalnych konstrukcjach i metodach budowy, w szczególności: * mosty łukowe, wiszące i podwieszone, * wielopoziomowe wiadukty i węzły komunikacyjne, * wiadukty o znacznej wysokości (h ł 8 m) | 5,5 - 7,5 % |